آرای مخدوش ِ یک شورای مدهوش

شفافیت؛ پاشنه آشیل شورای شهر رشت

0 204

شاید رشت جزو معدود شهرهای ایران باشد که طی دو دهه گذشته و همزمان با تشکیل شوراهای اسلامی شهر،عمرمدیریتهای شهری اش کوتاه مدت و با میانگین کمتر از یکسال بوده. کارشناسان و شهروندان رشتی همواره آبشخورعدم ثبات مدیریت شهری و در راس آن شهرداری رشت را در دستان اعضای شورای شهری می دانند که تامین منافع شخصی را بر منافع شهری ارجحیت داده اند. شورایی که تاکنون دغدغه شان نه توسعه شهری و رفع معضلات بلکه تعویض پیاپی مدیران همسو و امتیاز گیری از شهردار بوده است.

حال چهار روز پس از جلسه پر چالش استیضاح شهرداررشت که به عقیده بسیاری ازصاحبنظران با فشارهای بیرونی به برکناری امیرحسین علوی منجرشد، واکنش های ضد و نقیض و نبود شفافیت در شمارش آرا در کنار موضع گیری چهارعضو موافق به باقی ماندن علوی و سکوت ۷ عضو مخالف، روز به روز به ابهامات این رای گیری افزوده است. این درحالیست که تاکنون از سوی مسوولان استانی و فرماندار رشت تاکنون واکنشی به ادعای تقلب در راگیری استیضاح دیده نشده و چشمها در انتظار برگزاری کمیته تطبیق فرمانداری در روزهای آینده و اعلام نتیجه نهایی است .

شروع ماجرا

 در ابتدای جلسه استیضاح شهردار، بعد از رای گیری در خصوص آشکارا یا مخفی بودن رای گیری، ۹ نفر به مخفی بودن آرا رای می‌دهند. اما پس از پایان رای گیری و مشخص شدن ۸ رای موافق استیضاح و برکناری شهردار رشت، در حالی که رای‌گیری در حضور خبرنگاران و پخش زنده اینستاگرامی انجام شده بود، بعد از مکالمه مابین عزیزی و عاشری، مجید عزیزی مدعی وجود برگه رای کهنه و تقلب در رای گیری شد و نسبت به رای‌های مأخوذه اعتراض کرد. ادعایی که التهاب و تنش در جلسه استیضاح و در رسانه های استان را تا به امروز به دنبال داشت.

پس از این اتفاق، چهار عضو شورا،(عزیزی، عاشری، رضویان و حسینی) در نامه‌ای به فرماندار رشت، نسبت به فرایند رای‌گیری و استیضاح شهردار معترض و مدعی تقلبی بزرگ در رای‌گیری شدند.

در این نامه خطاب به فرماندار رشت اعلام شده که هیچ کدام از این ۴ نفر رای به «قانع نشدم» نداده و گزینه «قانع شدم» را انتخاب کردند ولی نتیجه طوری اعلام شد که تنها ۳ نفر رای به «قانع شدم» داده اند.

در حالیکه  دسترسی به اعضای شورای شهر رشت به منظور دفاع از ادعا و رای شان امکان پذیر نشد اما «سیدحسین رضویان» با تاکید به اینکه رای به استیضاح شهردار نداده و گزینه “قانع شدم” را علامت زده است به گیلانستان گفته؛ رای بنده “قانع شدم” بود و به صورت علنی هم بیان کردم.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با تاکید مجدد بر رای خود به عدم استیضاح شهردار تصریح کرد: بنده برای شفافیت بیشتر حتی در صحن هم اعلام کردم که کدام گزینه را علامت زدم زیرا مخالف استیضاح و برکناری شهردار بوده و هستم.

«نادر حسینی» دیگر عضو موافق به ماندن علوی نیز با اشاره به حواشی جلسه استیضاح شهردار رشت گفت: بنده بعد از علامت زدن برگه رای خود که گویای ماندگاری شهردار و عدم استیضاح بود، آن را به آقایان عاشری و عزیزی نشان دادم زیرا قرار ما از اول این بود که جهت شفاف سازی، آرای خود را به یکدیگر نشان دهیم.

سخنگوی شورای شهر رشت روند رای‌گیری را کاملا درست و قانونی دانست و گفت: نمی‌توانم تهمت زده و به صراحت بیان کنم که تقلب صورت گرفته ولی بنده و آقایان عزیزی، عاشری و رضویان معتقدیم که به عدم استیضاح رای داده‌ایم.

«رضا عاشری» نیز با بیان موضع گیری های خود در استوری های اینستاگرام خود از مشاهده  رای ۳ عضو همسوی دیگر خبر داد و بر تقلب در فرایند رای گیری تاکید کرد. اما در واکنش به اظهارات حسن کربلایی که مدعی برگه رای دوازدهم در جریان استیضاح بوده این ادعا را اتهام زنی دانست و خواستار ورود دستگاه قضایی و حتی ابطال رای گیری استیضاح و کفالت استانداری بر شهرداری رشت شد.

نفس عمل رای گیری مخفی دارای ابهام است. در حالیکه رای گیری باید با بالابردن دست و نوشتن اسم باشد، استفاده از برگه های دارای تیک به هیچ عنوان شفافیت ایجاد نمی کند و این مساله نشان دهنده فساد در روند رای گیری است.

موضع گیری ۴ عضو شورای شهر نسبت به مخدوش بودن آرا در حالیست که سایر اعضای شورا که مخالف باقی ماندن علوی بودند تاکنون سکوت را به اظهار نظر ترجیح داده و از گفت و گو با رسانه های خودداری کرده اند.

واکنش در رسانه های استان

در عین حال فضای مجازی و رسانه های استان از همان ابتدا به شدت پیگیر اتفاقات رخ داده در جلسه استیضاح شهردار رشت و خواستار شفافیت آرا بودند.

«معین حسن زاده» از فعالین رسانه ای رشت از جمله خبرنگارانی است که در چند روز گذشته خواستار شفافیت آرای استیضاح و پاسخگویی اعضای شورا بود.

حسن زاده با بیان اینکه به دلیل پیگیری و طرح پرسش در این رابطه از سوی برخی از اعضای شورا تهدید به شکایت شده است به مرور گفت: نفس عمل رای گیری مخفی دارای ابهام است. در حالیکه رای گیری باید با بالابردن دست و نوشتن اسم باشد، استفاده از برگه های دارای تیک به هیچ عنوان شفافیت ایجاد نمی کند و این مساله نشان دهنده فساد در روند رای گیری است.

وی با تاکید به همسویی ۴ عضو شورا  با یکدیگراین سوال را مطرح کرد که چرا ۷ عضو دیگر شورا نسبت به ادعای مطرح شده در تقلب سکوت کرده اند؟

 این فعال رسانه ای همچنین با انتقاد از بی توجهی استاندار و سکوت فرماندار رشت در این باره افزود: وظیفه فرماندار ریش سفیدی و میانجیگری نیست و باید به دنبال اجرای قانون باشد.

حسن زاده جنجالهای رخ داده در جلسه استیضاح را شروع بدعت وحشتناکی در مدیریت شهری رشت دانست و تاکید کرد: از این پس هر کدام از اعضای شورا می بایست برای اثبات رای خود ماژیک یا شکلک به همراه داشته باشند.

وی وقوع چنین اتفاقی در مدیریت شهری رشت را ناشی از تخلف رییس شورا یا دبیر شورا دانست و گفت: ریاست شورای شهرمی بایست دراین خصوص پاسخگو باشد.

۷ نفر دیگر با سکوت خود اعلام کردند به مقصود خود دست یافتند و دلیلی برای شلوغ کاری و پاسخگویی به رسانه ها نمی بینند. این درحالیست که ما بعنوان رسانه خواهان شفافیت هستیم چرا که برخی دیگرازاعضای شورا مدعی تخلف شده اند.

حسن زاده اظهار امیدواری کرد: با حضور وزیر کشوردر رشت یکبار برای همیشه جلوی فساد در مدیریت شهری گرفته شود و فقط با تغییر در پست شهرداری این اتفاق نمی افتد بلکه باید با فساد در بدنه مدیریت شهری مقابله کرد.

«سجاد علیپور» دیگر فعال رسانه ای استان نیز از روزهای اول استیضاح شهردار به دنبال شفافیت آرای رای گیری بود.

علیپور نیز به مرور اظهار کرد: حق طبیعی رسانه های استان است که نسبت به موضوعات و مسایل این چنینی حساس شده و خواستار پاسخگویی و شفافیت اعضای شورای شهر باشند.

 وی با بیان اینکه ازهمان ابتدا، ۴ عضو شورای شهر وقوع تخلف در رای گیری را اعلام کردند افزود: ۷ نفر دیگر با سکوت خود اعلام کردند به مقصود خود دست یافتند و دلیلی برای شلوغ کاری و پاسخگویی به رسانه ها نمی بینند. این درحالیست که ما بعنوان رسانه خواهان شفافیت هستیم چرا که برخی دیگرازاعضای شورا مدعی تخلف شده اند.

علیپور معتقد است در جنجال پیش آمده با وجود اعلام اعتماد بین ۴ عضو شورا از آرای یکدیگر، یا یکی از اعضا دروغ می گوید یا اینکه باید به وجود برگه دوازدهم در رای گیری شک کنیم و ما خواهان شفافیت این موضوع هستیم.

وی با انتقاد از سکوت رییس شورای شهر دراین قضیه گفت: با توجه به سابقه حضور کارگرنیا در طول شوراهای مختلف، انتظار می‌رفت ایشان برای فروکش کردن ماجرا و اختلافات پیش آمده یا دوباره اعلام رای گیری می کردند یا رای گیری را آشکارا برگزار می‌کردند.

محمدحسین واثق کارگرنیا، هادی رمضانی علیرضا تاج شهرستانی، حسن کریمی کرنق، شمس شفیعی، مسعود عباس نژاد، مهدی نوری هریس، و نادر حسینی از امضا کنندگان این صورت جلسه هستند که فردا در کمیته تطبیق مصوبات شورای شهرستان رشت با حضور فرماندار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به واکنش های اینستاگرامی برخی از اعضای شورای شهر دراین رابطه تاکید کرد: این قبیل رفتارها نشاندهنده از هم گسیختگی در مدیریت شهری و نبود روحیه کار جمعی در شورای شهراست.

لازم به ذکر است امروز عصر بعد از چهار روز جنجال رسانه ای نسبت به مخدوش بودن آرا استیضاح شهردار رشت، در نهایت صورتجلسه استیضاح با امضای ۸ عضو شورا، منتشر شد که به نظر می‌رسد پایانی باشد بر ادعای تقلب در آرای استیضاح. نکته قابل توجه در این صورت جلسه امضای نادر حسینی یکی از ۴ عضو شورای شهر رشت است که مدعی رای موافق خود به باقی ماندن علوی بود اما امضای وی در این صورت جلسه حاکی از حمایت وی از سلامت و صحت آرا بوده است.

محمدحسین واثق کارگرنیا، هادی رمضانی علیرضا تاج شهرستانی، حسن کریمی کرنق، شمس شفیعی، مسعود عباس نژاد، مهدی نوری هریس، و نادر حسینی از امضا کنندگان این صورت جلسه هستند که فردا در کمیته تطبیق مصوبات شورای شهرستان رشت با حضور فرماندار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شنیده ها از صدورحکم تایید استیضاح شهردار رشت توسط فرماندار بعد از برگزاری کمیته تطبیق مصوبات شورای شهرستان رشت حاکی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.