اعتراض به بلاتکلیفی و دریافت معوقات

تجمع اعتراضی کارگران شرکت تعطیل فولاد خزر در مقابل استانداری؛

0 169

تجمع اعتراضی کارگران ذوب آهن فولاد خزر گیلان در اعتراض به تعطیلی کارخانه و تعویق پرداخت دستمزدهایشان با وعده پیگیری مسوولان استانداری گیلان به پایان رسید.

بیش از یکسال از تعطیلی کارخانه فولاد خزر با ۴۰۰ کارگر و ظرفیت تولید سالیانه ۷۰۰ هزار تن شمش فولادی می‌گذرد اما این مجتمع تولیدی همچنان به علت بدهی‌های بی شمار به بخش‌های مختلف از جمله برق، گاز و بدهی‌های بانکی، تعطیل بوده و کارگران این شرکت در بلاتکلیفی ادامه فعالیت و دریافت معوقات به سر می‌برند.

به گفته کارگران مجمتع فولاد خزر؛ این واحد تولیدی از سالهای گذشته با چالش ها و مشکلات متعددی از جمله تعیین تکلیف مالکیت این کارخانه به دلیل اختلافات بوجود آمده بین سهامداران و قطعی برق مواجه است. بطوریکه شرکت برق منطقه ای گیلان به دلیل وصول طلب ۱۶۰ میلیاردی خود از این مجتمع از اسفند ماه سال گذشته اقدام به قطع برق این واحد تولیدی کرده است اما به دلیل اختلاف مالکیتی تاکنون این بدهی پرداخت نشده است و کارگران به ناچار مجبور به توقف فعالیت و تولید شدند. موضوعی که به عدم تامین امنیت از آینده شغلی کارگران در آستانه سال جدید دامن زده است.

اما این همه مشکلات و بدهی مجتمع فولاد خزر نیست و به گفته «تیمور پورحیدری» مدیر کل سازمان صمت استان به فارس؛ کارخانه ذوب آهن فولاد خزر علاوه بر بدهی۲۳۰ میلیاردی انباشته به شرکت برق منطقه‌ای و پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی به شرکت گاز ، ۱۱۵ میلیارد تومان بدهی به بانک ملی، ۸۰ میلیارد تومان بدهی به بانک شهر، ۱۵۵ میلیارد تومان بدهی به بانک پارسیان، ۴۰ میلیارد تومان بدهی به بانک ملت و ۹۰ میلیارد تومان بدهی به بانک پاسارگاد دارد.

مدیرکل سازمان صمت گیلان اضافه کرده:« در حالیکه با استفاده از ظرفیت کارگروه رفع موانع تولید سعی در تقسیط، امهال و تعیین تکلیف بدهی کارخانه ذوب آهن فولاد خزر کردیم ولی به علت نامشخص بودن برنامه عملیاتی و عدم مسؤولیت پذیری سهامداران عمده، نتیجه مطلوب و موثری تاکنون حاصل نشده است.»

با این وجود روز دوشنبه مسئولان استانداری گیلان پس از شنیدن مشکلات کارخانه از زبان تعدادی از نمایندگان کارگری اعلام کردند؛ حداکثرتا چند روز آینده مطالبات صنفی کارگران برای مشخص شدن وضعیت مدیریت کارخانه و پرداخت حقوق و سایر مطالبات پایان سال کارگران عملی شود.

لازم به ذکر است؛ تیرماه سال جاری، دوتن از کارگران این شرکت به دلیل نبود ایمنی در محیط کار بر اثر ریزش بتن در روی سرشان در مخزن شش‌متری روغن سقوط کردند و یک کارگر جان خود را از دست داد.

 در شهریور ماه نیز، کارگران شرکت در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف کارخانه و بی‌تفاوتی مدیران کارخانه و مسئولان استانی در قبال درخواست کارگران برای ادامه فعالیت واحد صنعتی و پرداخت مطالبات مزدی دست به تجمع زده بودند.

به گفته منابع خبری؛ سهامدار عمده شرکت مجتمع فولاد خزر، یکی از زیر مجموعه های دانشگاه امام صادق است و به نظر می رسد انتصاب مدیران رانتی و ناکارآمد برای این شرکت در وقوع اتفاقات مدیریتی و بدهی آن به بخش های مختلف بی تاثیرنبوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.