آقای رییسی، کدام مردم؟

0 243

رئیس جمهور اخیرا در سخنانی اعلام کرده است:  «می توان با مقاومت تحریم را بی اثر کرد.» این جمله من را یاد آن مناظره تاریخی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ انداخت که بزرگواری با صراحت ادعا کرد: «امروزه با پدیده‌ای روبرو هستیم که به چشم شما نگاه می‌کند و واقعیت های  کشور را طوری دیگر منعکس می‌کند.»

متاسفانه گویا بعد از گذشت بیش از ۱۲ سال همچنان آن سیاست‌ها و آن نحو سخن گفتن‌ها هنوز ادامه دارد.

امروزه با نگاهی به کشورهای توسعه یافته در می‌یابیم که توسعه با عدم ارتباط با کشورهای دیگر اتفاق نمی‌افتد واصلا نمی‌توان کشوری را توسعه یافته در نظر گرفت که با برخی  از کشورها ارتباط نداشته و یا تحریم باشند. ضمن اینکه در این کشورها مسئولین و سیاستمدارانش مسئول سخنان؛ سیاست ها و وعده‌های داده شده خود هستند.

در این کشورها افراد هرچه مسئولیت بالاتری داشته باشند؛ پاسخگویی بیشتری باید نسبت به عملکردشان داشته باشند. این سخن جناب رئیسی که مردم ایران رسما اعلام می‌کنند که می‌توان با مقاومت تحریم را بی اثر کرد؛ تاچه حد با واقعیت کشور و مردم ایران همخوانی دارد؟!

امروزه بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشور بارها تاکید نمودند که مردم ما در مقابل تحریم‌ها هرچه باید پرداخت می‌کردند؛ پرداخت کرده‌اند ودیگر چیزی باقی نمانده که باید هزینه کنند. تحریم‌ها به اندازه کافی روی زندگی و سفره مردم تاثیر گذاشته است وسفره شان کوچک‌تر شده است و فغان وفریادشان بلند شده است. اما گویا گوش چندان شنوایی وجود ندارد که نه به انتقادات کارشناسان و نه به فریادهای مردم توجهی نمی‌شود.

اگر تدبیری در مسئولان این دولت وجود داشت باید تلاش خودرا به طور واقعی در رفع این  تحریم‌ها صرف می‌کردند نه این که از سوی مردم سخنان غیر واقع را تکرار می‌کردند!

تا کی باید نظرات و منافع جناحی خود را از دهان مردم ایران مطرح نمود؟ کدام نظر سنجی واقعی انجام شده که نشان داده ملت به نوعی به ادامه تحریم رضایت داشته اند؟

ضمن اینکه همه شعارها و وعده های انتخاباتی این دولت نیز تحقق نیافته وبه عبارتی وضعیت اقتصادی مردم از قبل بدتر شده است. اما مسئولان دولت در رسانه‌هایشان اعلام می‌کنند که رشد نقدینگی در کشور بهتر شده و شدت نرخ تورم مهار شده واوضاع معیشتی مردم بهتر شده است! این اظهار نظرهای مسئولان امروزه درجامعه با طنزهایی بیان می‌شود وبه نوعی جوک تبدیل شده است!!

مرکز آمار ایران در پنجم مرداد داده های مربوط به شاخص قیمت ها و میزان تورم در تیرماه را منتشرکرد که مطابق آن قیمت برخی موادغذایی نظیر روغن‌ها و چربی‌ها نسبت به تیرماه سال پیش تا ۲۹۳ درصد افزایش یافته است. مطابق آمار این مرکزمیزان تورم کل کشور در تیرماه امسال اندکی بیش از ۴۰ درصد بود که برای دهک اول یعنی فقیرترین افراد نزدیک ۴۵ درصد و برای دهک دهم یعنی ثروتمندترین افراد نزدیک به ۳۹ در صد است.

واین در حالی است که فاصله تورمی این دهک ها به نسبت ماه خرداد هم ۱،۴ در صدبیشتر شده است. این روند نشان می‌دهد که  ادامه افزایش قیمت؛ قشرهای آسیب پذیر جامعه را مدام فقیرتر می‌کند.

امروزه وجود بحران‌های اجتماعی درکشور؛ دزدی اموال عمومی مثل کندن کابل‌های برق وتلفن و…..که مورد سرقت قرار می‌گیرد؛ نشانه چیست؟

یادمان نرفته که این دولت می‌خواست دلار را به پنج هزار تومان کاهش دهد که به ۳۲ تومان افزایش یافت! تورم را می‌خواستند یک رقمی کنند؛ دارد سه رقمی می‌شود. وعده‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف که  در همه عرصه‌ها با شکست مواجه شد. به این جهت از این  دولت وکارگزارانشان باید خواست لطفا  از جانب مردم سخن نگویند و مردم را بیش از این در منجلاب سختی‌ها و مشکلات گوناگون گرفتار نسازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.