بیژن و منیژه در شهرداری رشت

شهر می‌خواند؛

0 634

در بیست و پنجمین روز اردیبهشت ماه جلالی همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی آیین شاهنامه خوانی در عمارت “فرهنگ و هنر” از مجموعه بناهای تاریخی میدان شهرداری رشت برگزار شد.

در فضای حیاط این ساختمان قدیمی و در میان پرواز شتابان پرستوها و نشاط کودکان حاضر در برنامه، داستان عاشقانه بیژن و منیژه توسط  کوروش رنجبر نویسنده، شاعر، قصه گو و از فعالان فرهنگی گیلان برای علاقمندان روایت شد .

رنجبر داستان بیژن و منیژه را از کتاب ” سی قصه از شاهنامه فردوسی ” برگزید. کتابی که در آن داستانهای کم تر خوانده شده شاهنامه به قلم دکترمحمد محجوب  بازنویسی شده است. اما حکایت بیژن و منیژه را از عاشقانه ترین داستان های شاهنامه می‌دانند.

بیژن به فرمان کیخسرو، به همراه گُرگین برای جنگ با گرازان به سرزمین ارمانیان می‌رود. در آنجا نخست گرفتار عشق منیژه و سپس اسیر افراسیاب می‌شود .

افراسیاب تصمیم به کشتن بیژن می‌گیرد اما به پیشنهاد پیران او را در چاهی زندانی می‌کند و دخترِش را نیز که دلباخته دشمن شده از کاخ می‌راند. منیژه با وفاداری بر سر عشق خود باقی می‌ماند و برای زنده نگه داشتن بیژن هر روز خوراکی فراهم می‌کند و شبانه از چاه پایین می‌افکند تا محبوبش زنده بماند. سرانجام رستم برای نجات بیژن به توران می‌آید. منیژه پدر و خانواده و کشور خود را از یاد می‌برد و برای رهایی بیژن با او همدست می‌شود. پس از نجات بیژن همراه او به ایران می‌گریزد و به همسری او در می‌آید.

داستان حکایت عشق است و وفاداری و پهلوانی و گذشت.

همچنین این برنامه ی فرهنگی دو نقال کوچک اما بسیار هنرمند داشت.

ناژین مهرگان تراژدی سوزناک رستم و سهراب و اریسا احتشام زاده داستان گرد آفرید را به زیبایی برای حاضران نقل کردند.

این برنامه دومین گام از پویش فرهنگی مردمی ” شهر می خواند” با همکاری اداره کل کتابخانه های گیلان و اداره فرهنگی ورزشی شهرداری رشت بود.

نخستین برنامه ” شهر می خواند” به سووشون و نقد و بررسی آن توسط  دکتر معصومه غیوری استاد ادبیات دانشگاه گیلان در پارک بانوان شهر رشت اختصاص داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.