ایستگاه سلامت برای مدافعان سلامت

پنجشنبه‌های سلامت ِ ورزشهای همگانی و کادر درمان

0 476

در طول مدت پاندمی کرونا، کادردرمان همواره درخط مقدم بودند بطوریکه در سخت ترین شرایط مخصوصا موج‌های اولیه این پاندمی باوجود کمبود امکانات و حتی تخت و اماکن درمانی با فداکاری، صبر و ایثار به مداوای بیماران و مقابله باکووید ۱۹ درقالب مدافعان پرداختند.

زندگی مردم در طول این دو سال با تغییرات گسترده‌ای روبرو شد. از جان گذشتگی کادر درمان و تلاش بی وقفه آن‌ها برای حفظ جان بیماران و بازگرداندن سلامتیشان، درست مثل همان روزهایی است که همه مردم با هم و دست در دست یکدیگر برای حفظ این سرزمین قدم برداشتند.

 ازاینرو دانشگاه علوم پزشکی گیلان با همت مدیریت امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و کمیته توسعه فعالیت بدنی زنان هیات ورزشهای همگانی استان، پنجشنبه‌های هر هفته از ساعت ۷ تا ۸ صبح ورزش صبحگاهی را با حضور بانوان عضو کادر درمان بیمارستان‌های رشت در مکان‌های ورزشی همگانی، سالن‌های ورزشی و پارک‌ها به ویژه پارک قدس رشت با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار می‌کند.

پیرو این طرح و اطلاع از نتیجه برگزاری همایش ورزشهای صبحگاهی مدافعان سلامت بیمارستانهای شهرستان رشت، از«طاهره زاهد صفت» مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان بیشتر پرسیدیم.

اثرات مثبت ورزش همگانی برای کادر سلامت

زاهد صفت با اشاره به همکاری خوب مسؤولین هیأت ورزش همگانی استان گیلان و حمایت‌های ریاست دانشگاه در برگزاری این طرح اظهار داشت: کادر درمان و پرستاری طی یکسال گذشته در نبرد با بیماری کووید شرایط حضور در سالنهای ورزشی را نداشتند اما بعد از کاهش آمار بستریها، هماهنگی‌های لازم برای بازگشایی سالن و حضور مربی و همکاران انجام شد که برنامه ورزشی صبحگاهی حداقل هفته‌ای یکبار پنجشنبه‌ها راس ساعت ۷صبح به طور مستمر انجام می‌شود. در این راستا برای نظم و هماهنگی بهتر و بیشتر مدیران پرستاری به عنوان مسؤولین ارشد هماهنگی در گروهی مجازی به همراه شرکت کنندگان داوطلب گرد هم آمده تا بتوان برنامه ریزی دقیق تری را انجام داد.

با توجه به در هم تنیدگی شغلی پرستاران اختصاص ساعت‌های ویژه در فضاهای ورزشی گام بسیار مهمی برای ارتقای فرهنگ بهره مندی از مزایای ورزش و متعاقبا افزایش سیستم ایمنی پرستاران و ارتقای سلامت جسم و تقویت روح و روان آنان است.

زاهد صفت ادامه داد: ارزیابی ما از اجرای طرح قابل قبولی است. با توجه به اینکه همکاران ما علاقه به شرکت در ورزش‌های همگانی را دارند ولی موانعی برای آنان وجود دارد که مهم‌ترین آن محدودیت زمانی با توجه به مسؤولیت آنان در کشیک‌های همزمان برای حضور به موقع در بیمارستان واز طرفی مسائل درون فردی به علت خستگی ناشی از سختی شغل و نوبت کاری فشرده است. هرچند در زمینه اثرات مثبت ورزش و فعالیت بدنی در جامعه اطلاع رسانی می‌شود اما کافی نیست. لازم است، همزمان با اطلاع رسانی، شرایط حضور گروه‌ها در چنین فضاهایی فراهم شود و از روی نیاز سنجی موانع شرکت فعال آنان مورد برسی قرار بگیرد.

مدیریت امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه اضافه کرد: به نظر می‌رسد نیاز به تنوع بخشی در رشته های ورزشی منطبق با علایق کادر مدافع سلامت باید مورد توجه قرار بگیرد. با توجه به در هم تنیدگی شغلی پرستاران لازم است در اماکن ورزشی ضمن تامین منابع، مسؤولین نیز درکلیه رده‌های شغلی در فعالیت‌های ورزشی به عنوان الگوی فرهنگی حضور داشته باشند. همچنین با اختصاص ساعت‌های ویژه در فضاهای ورزشی و بهره مندی از حضور مشاور پزشکی در زمینه فعالیت‌های بدنی، انگیزه و کیفیت خدمات را برای کادر درمان، دانشجویان و اساتید افزایش داد. این موضوع می‌تواند گام بسیار مهمی برای ارتقای فرهنگ بهره مندی از مزایای ورزش و متعاقبا افزایش سیستم ایمنی همکاران و ارتقای سلامت جسم و تقویت روح و روان آنان باشد.

نیاز پرستاران به سلامت روح و جسم

«زهرا قربانی » سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان پورسینای رشت نیز در خصوص اهمیت ورزش و اجرای این طرح بیان کرد: پرستاران به دلیل شرایط کاری ویژه نیاز مبرمی به آمادگی جسمی و روانی مناسب دارند. برنامه ورزشی منظم می تواند بر سلامت جسمی و روحی تاثیرگذار باشد.

وی افزود: شرکت در فعالیت های بدنی منظم می تواند باعث تغییرات جسمانی همراه با فواید فیزیولوژیکی مانند ظرفیت هوازی،عملکرد سیستم تنفسی، استقامت، قدرت عضلانی، انعطاف پذیری، هماهنگی و کاهش وزن بدن شود که تاثیر کلی آن افزایش ظرفیت انجام کار جسمانی و قابلیت یادگیری و اجرای مهارت های مختلف است.

قربانی نژاد تأکید کرد: ورزش منظم می‌تواند مفصل ها، استخوان‌ها و ماهیچه‌های شما را سالم‌تر نگاه دارد. با افزایش سن، تراکم استخوان هایتان و انعطاف پذیری مفصل ها کمتر خواهد شد. ورزش به طور منظم یکی از بهترین راه‌ها برای کم کردن مشکلات مربوط به ماهیچه ها، مفصل‌ها و استخوان‌ها است. یک برنامه ورزشی منظم کمک می‌کند که قوا و انعطاف پذیری خود را حفظ کند.

وی بابیان اینکه تحقیقات مختلف نشان می‌دهد، ورزش موجب افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می شود. در نوجوانان و بزرگسالان ورزش  به عنوان یک محرک طبیعی برای سلول‌های دفاعی به حساب می‌آید. در افراد سالخورده که عملکرد سیستم دفاعی خود به خود ضعیف می‌شود ورزش می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مسری و واگیردار را کاهش دهد. اما تمرینات ورزشی منظم و متعادل مثل پیاده روی و دوچرخه سواری  به طور تقریبی ضعف سیستم دفاعی را در بدن کاهش و حافظه را قوی‌تر خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: پیاده روی سه روز در هفته به مدت ۴۵ دقیقه برای بالا بردن زیرکی وهوش کافی است. تحقیقات بسیاری نشان داده است که افرادی که روی قاعده‌ای منظم ورزش می‌کنند و قدرت تمرکز بهتری دارند. ورزش‌های هوازی قسمت‌های جلویی و جداره‌های بالایی مغز که به تمرکز مرتبط است را تحریک می‌کند. همچنین اعتماد به نفس و انرژی و تحمل را افزایش می‌دهد.

قربانی با طرح این پرسش که تا به حال چند بار از باشگاه در رفته اید فقط چون خسته شده و دیگر تحمل ادامه تمرینات را نداشته اید؟ اما آیا زمانی که تنبلی را کنار گذاشته و به تمرینات ادامه داده اید احساس بهتری نداشته اید و پرانرژی‌تر نشده اید؟ افزود: افرادی که به طور مداوم ورزش می‌کنند، انرژی، قدرت بدنی و تحمل بیشتری دارند. مدت کمی بعد از آغاز تمرینات این انرژی بیشتر را در خود کاملاً حس خواهید کرد. فشارهای عصبی، افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد.

وی عنوان کرد: ورزش باعث می‌شود که اضطراب و استرس شما به پائین‌ترین حد خود برسد. در این حالت بدن شما بعد از یک یا دو ساعت بعد از اتمام تمرینات ‌اندورفین بیشتری تولید خواهد کرد که اعصاب شما را تسکین داده و آسودگی خیالتان را افزایش خواهد داد. فایده دیگر فعالیت بدنی این است که شما را به داشتن رژیم غذایی مناسب تشویق می‌کند و تغذیه مناسب هم استرس را کاهش می‌دهد. حتی بعضی تحقیقات نشان داده است که از ورزش می‌توانیم به عنوان درمانی برای افسردگی نیز استفاده کنیم.

پرستاران به دلیل ماهیت شغلی در معرض خطرات ناشی از سبک زندگی ناسالم مانند استرس بالای محل کار الگوی خواب ناسالم و مواجه با انواع بیماری جسمی روحی هستند.

سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان پورسینا درخاتمه گفت: بهترین نتیجه‌ای که از تمرینات ورزشی گرفته می‌شود این است که احتمال ابتلای شما را به بسیاری از بیماری‌های جدی و کشنده مثل بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، دیابت، چاقی، کلسترول بالا، سرطان سینه، ایست و حملات قلبی و ورم مفاصل کاهش می‌دهد.

پس ورزش کنید!

پرستاران در معرض سبک زندگی ناسالم

در ادامه «سکینه ذاکر» پرستار بیمارستان ۱۷ شهریور نیز عنوان کرد: با توجه به مشکلات حرفه ی پرستاری، پرستاران به دلیل ماهیت شغلی در معرض خطرات ناشی از سبک زندگی ناسالم مانند استرس بالای محل کار الگوی خواب ناسالم و مواجه با انواع بیماری جسمی روحی هستند.

وی افزود: ورزش یکی از بهترین راهکار‌ها جهت کنترل این موارد است. من شخصا وقتی روز پنجشنبه صبح در ورزش گروهی در کنار همکاران در یک محیط شاد و بدون هرگونه استرس در کنار مدیر محترم پرستاری می‌گذرانم از نظر جسمی و روحی پر انرژی می‌شوم و این موضوع حتی در محل کارم توسط همکاران عنوان می شود. ای کاش این کار به صورت مسابقه و اردو نیز به طور مداوم ادامه پیدا کند.

مشارکت مشتاقانه کادر درمان از اجرای طرح

«پریماه ایمن طلب» مسؤول کمیته توسعه فعالیت بدنی زنان وخانواده هیأت ورزشهای همگانی گیلان نیز مطرح کرد: ورزش صبحگاهی مدافعان سلامت با آغاز پاندمی کووید ۱۹ درراستای حمایت از پرسنل وکادر درمان بیمارستان‌های شهر رشت هرهفته پنج شنبه‌ها باهمکاری کمیته توسعه فعالیت بدنی زنان و خانواده هیأت همگانی استان گیلان و مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان جهت افزایش روحیه نشاط و شادابی پرسنل فداکار برای محقق ساختن شعار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ورزش و فعالیت‌های بدنی ارتقاء دهنده سطح ایمنی افراد در مقابل ویروس کرونا اجرایی شده است.

وی گفت: این روند با مشارکت مشتاقانه کادر درمان در مسیر پیشرفت قرار گرفت و هم اکنون نیز بصورت فعال با حضور پرشور این عزیزان در حال اجرا است. ایمن طلب افزود: امیدوارم تمامی شهروندان به اهمیت این شعار پافشاری کنند و اجرای فعالیت‌های ورزشی بویژه ورزش صبحگاهی را در سبک زندگی خویش قرار داده تا بزودی شاهد ریشه کن شدن این پاندمی منحوس باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.