واکسیناسیون در گیلان و کشور سرعت گرفت

همزمان با پایان رقابت‌های کور سیاسی

0 444

پس از آنکه بی‌نظمی در تزریق واکسن، به‌ویژه تزریق دوز دوم داد گیلانی‌ها را درآورده بود، چند روزی است که واکسیناسیون در استان گیلان سرعت گرفته است. کمبود واکسن، محدودیت ورود واکسن‌های معتبر و همچنین کمبود مراکز تزریق در گیلان بسیاری از شهروندان را سرگردان کرده بود.

آنطور که پیداست کمبود واکسن در کشور و استان جنبه‌ای سیاسی داشت و اکنون با تغییر دولت و روی کار آمدن تیم جدید وزارت بهداشت، هم واردات واکسن افزایش یافته و هم تزریق آن سرعت گرفته است. جنگی میان منفعت دو گروه که بهایش را مردمی پرداختند که در این معادلات هیچ جایی نداشتند.

مشاهدات مرور از مراکز واکسیناسیون استان گیلان نشان می‌دهد برخلاف گذشته که واکسن‌های موجود در گیلان تنها از نوع برکت و سینوفارم بود، حالا واکسن آسترازنکا هم به سبد واکسیناسیون استان اضافه شده است.

در کشوری که سیاست همیشه بلای جان اجتماع، فرهنگ، آموزش و … بود، سلامت نیز به لیست قربانی‌ها اضافه شد. روز گذشته و به‌ دنبال ورود پنجاهمین محموله‌ی واکسن به کشور، مجموع واردات از ۵۰ میلیون دز گذشت و سبب افزایش سرعت تزریق در سراسر کشور شد.

مشاهدات مرور از مراکز واکسیناسیون استان گیلان نشان می‌دهد برخلاف گذشته که واکسن‌های موجود در گیلان تنها از نوع برکت و سینوفارم بود، حالا واکسن آسترازنکا هم به سبد واکسیناسیون استان اضافه شده است. در شبکه‌های اجتماعی ازجمله توییتر و اینستاگرام، کاربران از امکان انتخاب میان واکسن‌ها سخن می‌گویند و ترجیحشان تزریق آسترازنکا است.

کرونا هم که در ابتدا ویروسی جهانی بود و در تلفاتش دسته‌بندی‌های توسعه‌یافتگی و جهان سومی وجود نداشت، نتوانست در برابر این شکاف مقاومت کند؛ با سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی و بسته‌شدن امکان‌های مختلف، بسیاری از جوانان استان گیلان در شرف مهاجرت‌اند؛ اکنون که امکان تزریق دو واکسن خارجی تاییدشده در کشور وجود دارد، آن‌ها که درحال انجام مراحل آخر مهاجرت‌شان هستند، مردد شده‌اند که آیا تن به تزریق آسترازنکا و سینوفارم بسپارند یا صبر کنند و در کشور مقصد فایزر، مدرنا و یا جانسون اند جانسون تزریق کنند.

بنا بر آنچه غلامحسین اسماعیلی، رییس دفتر ابراهیم رییسی اعلام کرده است، تا پایان آبان‌ماه امسال بیش از صد میلیون دز واکسن به کشور وارد می‌شود. با این حال در شرایط فعلی تنها ۲۱ میلیون نفر دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و از این تعداد تنها یازده میلیون نفر موفق به تزریق دز دوم شده‌اند.

دانشجویان گیلانی، در صف تزریق واکسن

آنطور که پیداست سیاست‌های دولت جدید بر بازگشایی دانشگاه‌ها تاکید دارد و به همین دلیل از چند روز گذشته واکسیناسیون دانشجویان نیز علاوه بر سایر گروه‌های سنی سرعت گرفته است. اگرچه در خبرها اعلام شد که اولویت تزریق واکسن با دانشجویان تحصیلات تکمیلی است اما مشاهدات خبرنگار مرور از بازبودن امکان تزریق واکسن برای همه‌ی دانشجویان حکایت دارد.

تعداد مراکز واکسیناسیون در استان گیلان هم با ورود دانشجویان به مدار تزریق افزایش پیدا کرد و از ۲۴۰ مرکز به ۲۷۶ مرکز رسید. باید منتظر ماند و دید سیستم بهداشت‌ودرمان دولت جدید در استان گیلان می‌تواند تا اوایل مهرماه تمام یکصد هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های استان را واکسینه کند یا خیر؛ کاری که برای انجامش اکنون هم دیر است و باید سرعت بگیرد.

چند دز واکسن در گیلان تزریق شده است؟

سهم گیلان از آمار کل جمعیت واکسینه‌شده‌های کشوری بیش از یک میلیون نفر است و آنطور که معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان گیلان عنوان کرده است در مجموع یک میلیون و ۳۲۲ هزار دز واکسن در نوبت اول و دوم تزریق شده است. آماری که نشان می‌دهد تعداد تزریق دز اول قطعا زیر یک میلیون نفر است و هنوز بیش از سه – چهارم از مردم گیلان حتی دز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.