ترکیب نامانوس «فاصله اجتماعی» به پیوندهای اجتماعی آسیب می‌زند

رضا علیزاده در نشست تخصصی پیامدهای اجتماعی کرونا در گیلان عنوان کرد

0 354

رضا علیزاده، جامعه‌شناس گیلانی صبح امروز در جلسه تخصصی «پیامدهای اجتماعی کرونا در گیلان» گفت: دنیای آینده را دنیای مواجه با ویروس‌ خواند و اضافه کرد: نوع برخورد انسان با طبیعت، ویروس‌ها و امراض طبیعی را زیاد می‌کند و برای جلوگیری از این روند باید در رفتارمان با طبیعت بازنگری کنیم.

ایسنا به نقل از علیزاده نوشت: کرونا یک پدیده منحصر به فرد است و اثرات مختلف آن بر زندگی انسان به مرور زمان آشکار خواهد شد. آمارهای روزانه‌ای که از سوی دولت‌ها اعلام می‌شوند برای گفتمان‌های حاکمیتی، سیاستگذاری و پزشکی بسیار ساده‌تر است درحالی که هر کدام از این اعداد به انسان‌هایی اشاره دارند که علایق، ویژگی‌ها، دلبستگی‌ها و پیشینه‌های متفاوتی داشته‌اند و اکنون دیگر آن‌ها را در کنار خود نداریم.

علیزاده با بیان اینکه علم  بر شناخت پیوندهای اجتماعی تاکید دارد اضافه کرد: جامعه‌ی سالم است که پیوندهای اجتماعی در آن قوی‌تر باشند. مهمترین هدف ویروس کرونا نشانه گرفتن همین پیوندهای اجتماعی است اما با این وجود می‌بینیم که گفتمان سیاستگذاری برای تشویق مردم به حفظ فاصله فیزیکی از ترکیب نامانوس «فاصله اجتماعی» استفاده می‌کند، واژه‌گزینی نادرستی که پیوندهای اجتماعی را از آنچه اکنون است ضعیف‌تر می‌کند.

از منظر علیزاده  انسان معاصر برای جایگزین کردن «انسان خداگونه» یا «انسان خردمند» هنوز ناتوان است و علیرغم پیشرفت‌های بسیار در زمینه‌های مختلف انسان هنوز در مواجهه با بسیاری از پدیده‌های طبیعی ناتوان و مستاصل است.

این پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی با «ناعادلانه» خواندن ویروس کرونا عنوان کرد: اگر جسمی در اثر پرورش در ساختارهای ناسالم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ضعیف بار آمده باشد، کرونا ضعیف‌ترش می‌کند؛ به عبارت دیگر کرونا بیشتر صدمه می‌زند و ضعیف را ضعیف‌تر خواهد کرد.

علیزاده در ادامه به نکته‌ی جالبی اشاره کرد و گفت: کرونا در چین با کرونا در ایران متفاوت است و بر همین اساس کرونا در گیلان تفاوت فاحشی با کرونا در سایر استان‌های ایران دارد و این تفاوت نیز از حیث پزشکی نیست؛ کرونا در هر مکان هدف‌های فرهنگی و اجتماعی به‌خصوصی دارد و تاثیرات مختلفی به جا می‌گذارد.

علیزاده فقدان تجربه پیشین در مواجهه گیلان با این بیماری در اسفند ماه ۹۸ را حاصل آزمون و خطا و ندانم‌کاری دانست اما معتقد بود مواجهه اکنون گیلان با کرونا حاصل غافلگیری است.

این پژوهشگر افزود: کرونا در گیلان هم ما را به کمبود امکانات بیمارستانی در گیلان آگاه کرد و هم نسبت به داشتن سرمایه اجتماعی قابل دفاع امیدوارمان کرد.

او ادامه داد: گیلان پیش از بحران کرونا نیز نرخ زاد و ولد پایین و نرخ طلاق بالایی داشت و بدیهی است که با ضربه خوردن اقتصاد هم شاهد کاهش ازدواج و افزایش طلاق خواهیم بود و هم با تجریه‌های جدیدی مثل «سرقت اولی» مواجهه خواهیم شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.