تهدید به اخراج؛ زخم کاری کارگران

رنج کارگران خزر پلاستیک رشت از شرایط نامناسب کاری؛

0 685

روی پیراهن یکی از آنها نوشته است: «JUSTDOIT!»؛ یعنی: لطفا انجامش دهید! اما کسی انجامش نمی‌دهد. کسی وضعیت آنان را پیگیری نمی‌کند و کارگران به جای کار، همچنان مشغول رنج‌اند. مشغول روزمرگی‌هایی که بر تن‌شان آوار شده و از مسوولین ارشد استان و کشور کسی به فکر انجام امور و سر و سامان دادن به بلاتکلیفی آنان نیست.

از کار افتادگی دست، نقص عضو، قطع انگشتان، سوختگی با بخار و مواد مذاب، دیسک کمر، واریس و مشکلات تنفسی؛ تنها گوشه ای از زخم‌های کارگران شرکت تولیدی خزر پلاستیک در شهر صنعتی رشت است که به دلیل حوادث ناشی از کار و نبود ایمنی درمحیط تولید بر آنها وارد شده است.

کارگرانی که نبود امنیت شغلی سرفصل مشترک وضعیت‌شان است و به جز این باید رنج آسیب به جسم و جان را پذیرا باشند. اگر چه در قانون به حقوق کارگران اشاره شد است اما تا زمانی که این قوانین حمایتی رنگ اجرا به خود نگیرند رخسار زندگی آنان رنگی جز تیرگی و سیاهی ندارد. در گیلان نیز به علت نبود شوراهای کار توانمند و نمایندگان واقعی آنان و در نبود تشکیلات منسجم هر از گاهی این رنج‌ها به عمق می‌رسد اما کسی صدای آنان را نمی‌شنود.

تعدادی از کارگران شرکت تولیدی خزر پلاستیک رشت با حضور در تشکیلات خانه کارگر گیلان به نمایندگی از سایر همکاران خود از رنجهایی که به دلیل سختی کار و نبود ایمنی و فرسودگی دستگاهها به آنها تحمیل شده خبر دادند.

درخواست کمک کارگران از رسانه‌ها برای پیگیری خواسته های صنفی شان درحالیست که مدیران شرکت تاکنون هیچگونه اعتراضی را دراین خصوص برنتابیده و تهدید به اخراج و قطع حقوق، تنها پاسخ آنها به خواسته‌های صنفی کارگران بوده است.

حال این کارگران با حضور در نشست خبری و ارایه اسنادی از فرسودگی دستگاهها، ابزار کار نامناسب، انفجار دیگ بخار و زخم هایی که بر تن و جان آنها نشسته خواستار ورود مسوولین اداره کل کار و تعاون استان به حوادث ناشی از کار دراین شرکت و لزوم پاسخگویی مدیران شرکت در تامین خواسته کارگران برای ایمن سازی محیط تولید شدند.

رنج‌های بی پایان کارگران خزر پلاستیک

«محمود غلامعلی نژاد» ۳۰ ساله که تنها ۳ ماه از حضورش در این شرکت می گذشت در اسفند سال ۱۳۹۹، تاندون دست راست خود را بر اثر برش با ابزار غیر استاندارد از دست داده. او حالا دو سال بعد ازاین حادثه و تحمل هزینه‌های مالی سنگین که برای درمان و ۴ عمل جراحی انجام داده دیگر قادربه بازگشت به کار نیست. طی این مدت بعد از درخواستهای متعددش از شرکت فقط ۲۰ میلیون تومان به او پرداخت شد که جوابگوی هزینه‌های انجام شده تا کنون نبوده است.

 او با تشریح حادثه‌ای که برایش رخ داد از ابزار کار نامناسب و دستگاههای فرسوده و غیراستاندار شرکت به مرور می‌گوید: کارگران مجبورند برای قالب زنی و تعداد قطعات بیش از استاندارد تعریف شده تولید، ساعتها پای دستگاه قالب زنی کار کنند که موجب خستگی بیش از حد و بروز حادثه برای آنها می‌شود. من هم به دلیل برخورد تیغ پلیسه‌گیری مربوط به قالب‌های پلاستیکی و نداشتن دستکش مناسب تاندون دست خود را از دست دادم.

«محمد محمدپور» کارگر دیگر این شرکت هم با نشان دادن جای سوختگی‌های دستش به ما می‌گوید: از سال ۹۸ ، حدود ۴۵ نفر از۲۵۰ کارگر این شرکت دچار حوادث ناشی از کار شده‌اند.

او با تاکید به اینکه اسامی و لیست این کارگران در تامین اجتماعی به ثبت رسیده، به نبود ایمنی در کار، عدم برخورداری از ابزار مناسب، فرسودگی دستگاهها و سهل انگاری مدیران شرکت اشاره و این عوامل را دلیل بروز این آسیبها به کارگران عنوان می‌کند.

محمد با بیان اینکه مهمترین مشکل کارگران شرکت تولیدی خزر پلاستیک، وجود ابزار نامناسب و غیر ایمن است اضافه می‌کند: کارگران مجبورند برخی قطعات و ابزار مورد نیاز تولید قطعه را خودشان بسازند. در حالیکه برای تولید قطعات باید از یک قالب با استاندارد مشخص استفاده شود اما تاکنون صدها هزار قطعه با همان قالب فرسوده که ۳۰ سال مورد استفاده قرار گرفته ساخته شده که این موضوع به همراه ساعات طولانی کار و نبود ایمنی در تیغ کار موجب بریده شدن انگشتان دست کارگران زیادی شده است.

این کارگر با اشاره به تولید قطعه بر حسب ثانیه  زیر دوربین و در ساعات طولانی اشاره می‌کند و می‌گوید: خستگی ناشی از ایستادن‌های طولانی مدت و مواجه نزدیک کارگران با مواد شیمیایی پلیمری سرطان زا موجب بروز مشکلات تنفسی و آسم و حتی سرطان برای کارگران این شرکت شده است. دریغ از یک لباس کار و ماسک مناسب که مدیران شرکت در اختیار کارگران قرار بدهند. او تاکید دارد محیط شرکت به دلیل استفاده از مواد پلیمیری بسیار شیمیایی و به شدت آلوده است.

«حمید دادرس نیا» کارگر جوانی دیگری است که با ۱۱ سال سابقه کاری حال به دلیل فرسودگی ناشی از ایستادن های طولانی مدت دچار دیسک کمر و گردن، پارگی تاندون شانه شده و حالا عذرش را خواسته‌اند.

او می‌گوید: بعد از ۵ ماه استعلاجی بی آنکه دراین مدت حقوقی دریافت کرده باشد وقتی به شرکت مراجعه کرد عذرش را خواستد و به او گفتند؛ دیگر تو را نمی‌خواهیم و اخراج هستی. این درحالیست که در دوران استعلاجی هیچگونه حق و حقوقی به وی پرداخت نشد.

این کارگران جوان تاکید می‌کند در ابتدای شروع به فعالیتش در این شرکت در سلامتی کامل بوده و فرسودگی و شرایط نامناسب دستگاهها و کار با سرعت زیاد موجب بروز مشکلات سلامتی در وی شده است.

 یکی دیگر از کارگران شرکت که دچار مشکلات شنوایی و واریس پا شده با نشان دادن رد زخم روی پیشانی و گوشه چشمش به خودداری شرکت در پرداخت سختی کار به خود اشاره و می‌گوید: حال که بازنشسته شده با وجود تایید اداره کار برای دریافت سختی کار، مدیران شرکت از پرداخت آن امتناع کرده و او را به اقدامتی در تامین اجتماعی برای قطع حقوق تهدید می‌کنند.

کارگر دیگری هم که نخواست نامش ذکر شود با نشان دادن فیلمی ازانفجار دیگ بخار و بریده شدن دست کارگری با تیغ کار با بیان اینکه کارگران این شرکت دستمزد پایینی دریافت می‌کنند خواستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و تعیین سختی کار برای کارگران این شرکت شد.

او می‌گوید: تهدید به اخراج از سوی مدیران شرکت تنها پاسخی است که تاکنون به خواسته‌های صنفی کارگران داده شده و به این دلیل تعداد زیادی از کارگران از ترس اخراج، قادر به بیان کوچکترین خواسته‌های صنفی و برخورداری از حقوق اولیه بخصوص داشتن تجهیزات ایمنی نیستند.

این کارگر با اشاره به تجمع کارگری هفته گذشته در این مجموعه تولیدی از برخورد نامناسب و وعده‌های توخالی مدیران شرکت با کارگران معترض خبر می‌دهد و می‌گوید: معلوم نیست چه زمانی حکم اخراج ما را بدهند.!

پایانی بر روایتها و رنج‌های کارگران شرکت تولیدی پلاستیک خزر نیست. این کارگران در حالی در فقدان تشکیلات شورای اسلامی شرکت، دست یاری به سمت رسانه‌ها و مسوولان اداره کل کار و تعاون دراز کرده اند که مطابق ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان مسئولِ حفظ سلامت و بهداشت کارگران هستند؛ آن‌ها باید «وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار کارگران قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق‌الذکر را به آنان بیاموزند و درخصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت کنند.»

نبود شورای کارگری در شرکتهای تولیدی استان

«غلامرضا خوالگر» مشاور عالی کانون شوراهای اسلامی کار استان در خصوص پیگیری مشکلات صنف کارگران شرکت تولیدی پلاستیک خزر به مرور بیان می‌کند: طی یک و ماه اندی گذشته که از مشکلات صنفی این کارگران مطلع شدیم تلاش کردیم این خواسته‌ها و مشکلات از جمله نبود ایمنی کار را به گوش مسوولان استان برسانیم.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده با مسوولان استان و مدیران اداره کل کار درباره مشکلات این شرکت، تاکید کرد:علیرغم همه این اقدامات تاکنون اقدام خاصی از سوی مسوولان برای پیگیری حقوق کارگران انجام نشده است. این درحالیست که اداره کل کارو تعاون استان موظف است از طریق بازرسی، دستگاههای فرسوده شرکت را مورد بررسی قرار داده و مدیران شرکت را به برقراری ایمنی کار و دراختیار گذاشتن ابزار و تجهیزات مناسب ملزم کند.

خوالگر، بروز چنین اتفاقات و حوادث کارگری را ناشی از نبود شوراهای کار در شرکتهای تولیدی استان دانسته و بیان می‌کند: در فقدان نماینده و شورای کارگری، مدیران شرکت با تهدید به اخراج، کارگران را از پیگیری خواسته‌هایشان منع می‌کنند.

وی تاکید کرد: در صورت عدم پیگیری اداره کل کار و بازرسی در حالیکه وظیفه ذاتی شان، بررسی و ورود به این مشکلات است؛ خانه کارگر گیلان خود گامهای بعدی را در حمایت از حقوق کارگران برمی‌دارد.

لازم به ذکر است با مدیرعامل و مدیر منابع انسانی خزر پلاستیک رشت در این رابطه تماس برقرار شد اما آنان پاسخگوی تماس مرور نبودند. با این حال منتظر پاسخ مدیران این شرکت و انتشار دیدگاه آنان در سایت تحلیلی-خبری مرور هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.