خاموشی های با برنامه برق بازگشت

آیا خاموشی های گسترده تری در راه است؟

0 126

در حالیکه در دهه فجر امسال مدیرعامل برق منطقه ای گیلان مدعی شد؛ با افتتاح پروژه های شبکه برق استان، جریان برق مشترکین پایدار شده و از اعمال خاموشی ها جلوگیری خواهد شد، امروز شرکت توزیع برق گیلان از قطع موقت برق برخی مناطق در شهرستان‌های استان خبر داد.

شرکت توزیع برق استان گیلان با انتشار اطلاعیه‌ای از قطع موقت برق برخی از مناطق شهرستان‌های آستانه اشرفیه، ماسال، لاهیجان، بندرانزلی، صومعه سرا و رودسر به منظور پاره‌ای از تعمیرات در جهت بهبود نیرو رسانی فردا، ۲۶ بهمن‌ماه در ساعات مشخص خبر داد.

کمبود و قطع برق ناگهانی در مناطق مختلف کشور به برخی گمانه زنی ها درباره کمبود سوخت نیروگاه ها قوت بخشیده که می‌تواند به خاموشی های گسترده تری منجر شود. در سالهای اخیر در ماه های سرد و گرم سال، که اوج مصرف وسایل گرمازا و سردکننده است، قطع برق و اعمال خاموشی های با برنامه تقریبا به بحران دایمی مشترکین بخشهای مختلف از جمله خانگی تبدیل شده است.

پیشتر کارشناسان صنعت برق کشور؛ فرسودگی شبکه و کمبود منابع مالی برای احداث نیروگاه های جدید را مشکل اصلی دولتها برای افزایش تولید برق و برنامه‌ریزی‌ برای ساخت نیروگاه‌ها اعلام کرده بودند.

در عین حال قطع برق با برنامه تنها چالش مشترکین بخش خانگی نیست و قطع برق واحدهای صنعتی، مدیران واحدهای تولیدی و خدماتی را با چالشهای جدی مواجه کرده است. چرا که تولید و فعالیت این واحدها بدون وجود مستمر برق و تامین سوخت و انرژی میسر نیست.

در حالیکه این روزها مازوت سوزی صنایع و نیروگاه ها به معضل زیست محیطی شهرهای بزرگ کشور بدل شده اما وزرات نفت تاکید دارد؛ سوخت مورد نیاز نیروگاه ها از طریق گاز تامین شده و قطع برق ربطی به کمبود سوخت ندارد.

حال به نظر می رسد شروع قطع برق با برنامه در استان بی ارتباط با تامین سوخت نیروگاه ها و صنایع نباشد و بزودی صنایع و واحدهای تولیدی استان نیز در صف خاموشی ها و کاهش ظرفیت تامین برق قرار بگیرند. موضوعی که طی دوسال گذشته به چالش صنایع گیلان برای تولید و ادامه فعالیت تبدیل شده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.