رای حداقلی‌ها و درد ناکارآمدی که دامنگیر رشت شد

گذری بر دو سالگی شورای ششم و شهردار منتخب رشت (1)

0 335

بسیاری از ما در برابر شرایط ناملایم دنیای بیرون، به خانه امن خود پناه میبریم. برای امنیت پناهگاه خود تلاش می‌کنیم. اما متوجه نیستیم که در این میان در همان سنگر اَمن خود ؛ پنجره‌هایی به بیرون کار گذاشته‌ایم تا بتوانیم شهر خود یا آنچه از این پنجره میتوان دید را بنگریم. میچرلیخ شهرشناس آلمانی در کتاب ناپذیرا بودن شهرهای ما ؛ بخش بزرگی از نابسامانی شهرهای کنونی را از دست رفتن تعهد شهروندی می‌داند. منظور از تعهد شهروندی، به عنوان هدف و غایت هر سیر تحول اجتماعی، پرورش انسانی آزاد، مستقل، مسؤول، فعال و با دیدگاهی انتقادی است که میتواند فعالانه در سرنوشت خود و جامعه اش سهیم و مؤثر باشد.

منتخبان، محصول رای حداقلی

فرمانداری شهرستان رشت در مورخه بیست و نهم خرداد ۱۴۰۰ نتایج شمارش آرای ششمین دوره انتخابات شورای شهر رشت را اعلام کرد. براساس این گزارش یازده نفر از اعضای اصلی ششمین دوره شوراها در رشت به قرار ذیل بود: محمد حسین واثق کارگرنیا با ۱۱۹۰۴ رأی به عنوان نفراول، رضا عاشری منگودهی با ۱۱۳۴۸ رأی نفردوم، علیرضا تاج شهرستانی با ۱۰۹۷۸ رأی نفر سوم، مجید عزیزی با ۱۰۸۶۹ رأی نفر چهارم، هادی رمضانی پاج کناری با ۱۰۸۰۴ رأی نفر پنجم، سیدحسین رضویان با ۱۰۴۶۸رای نفر ششم، امیر حسین علوی امندانی با ۹۹۶۸ رأی نفر هفتم، مهدی نوری هریس با ۹۹۳۴ رأی نفر هشتم، مسعود عباس نژاد با ۸۸۱۴ رأی نفر نهم، سید شمس شفیعی با ۸۷۶۹ رأی نفر دهم و نادر حسینی با ۸۱۹۴ رأی نفر یازدهم؛ اعضای اصلی شورای ششم شهر رشت را تشکیل میدادند.

انتخابات شوراها در سال ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در کل کشور برگزار شد، با احتساب مجموع آرای اعضای اصلی شورای ششم اگر به انتخابات پنجمین دوره شوراها در سال ۱۳۹۶ رجوع کنیم؛ آقایان محمد حسین واثق کارگرنیا، مجید عزیزی، هادی رمضانی، امیر حسین علوی، سید شمس شفیعی، مهدی نوری هریس، نادرحسینی مژدهی، حسن کریمی کرنق در آن انتخابات هم حضور داشته که از این تعداد فقط امیر حسین علوی توانسته بود به عنوان نفر سوم با ۲۴۳۷۸ رأی در شورای پنجم حضور یابد.

محمد حسین واثق کارگرنیا نفر اول شورای ششم با احتساب ۱۱۹۰۴ رأی که سابقه عضویت در شورای چهارم را هم در پرونده خود داشت، در انتخابات شورای پنجم در سال ۹۶ با مجموع آرای ۱۳۲۹۸به عنوان نفر نوزدهم، مجید عزیزی نفر چهارم شورای ششم با ۱۰۸۶۹ رأی در انتخابات شورای پنجم ۱۱۱۰۸رای به عنوان نفر بیست و پنجم، هادی رمضانی نفر پنجم شورای ششم با ۱۰۸۰۴ رأی در انتخابات شورای پنجم ۱۰۵۲۲ رأی به عنوان نفر بیست و نهم، امیر حسین علوی نفر هفتم شورای ششم با ۹۹۶۸ رأی در انتخابات شورای پنجم ۲۴۳۷۸ رأی به عنوان نفر سوم، نوری هریس نفر هشتم شورای ششم با ۹۹۳۴ رأی در انتخابات شورای پنجم ۸۵۹۶ رأی به عنوان نفر چهل و یکم، سید شمس شفیعی نفر دهم شورای ششم با ۸۷۶۹ رأی در انتخابات شورای پنجم ۱۴۳۶۲رای به عنوان نفر چهاردهم، نادرحسینی نفر یازدهم شورای ششم با ۸۱۹۴ رأی در انتخابات شورای پنجم ۷۱۷۹ رأی به عنوان نفر چهل و هفتم و همچنین حسن کریمی کرنق که سالها در انتخابات شوراها شرکت می‌کرد اما در جمع اعضای اصلی راه نمی‌یافت، سرانجام در شورای ششم؛ به عنوان عضو علی البدل با ۷۴۵۳ رأی پس از انصراف علوی به جمع شورای ششم پیوست. این در صورتی است که حسن کریمی در انتخابات شورای پنجم ۹۶۱۳ رأی به عنوان نفر سی و پنجم بازهم از دسترسی به شورا بازمانده بود.

نفر اول شورای ششم با اختلاف بیش از هزار و خورده‌ای رأی در انتخابات شورای پنجم که به عنوان نفر نوزدهم از دسترسی به عضو علی البدل هم جامانده بود، با کسر آرای خود نسبت به سال ۹۶ ؛ نفر اول شورا در رشت می‌شود، این در حالی است که با نفر اول شورای پنجم حدود ۱۵۹۷۳ رأی فاصله دارد. همچنین باید اشاره کرد: مجموع آرای نفر اول شورای ششم به مجموع آرای نفر یازدهم شورای پنجم هم نمی‌رسد که اختلافی بیش از چهار هزار و خورده‌ای رأی در این میان وجود دارد.

در دوره‌های شورایی پنجم و ششم ؛ دو عضو از اعضای علی البدل (دوازدهم) به صحن راه یافتند که در مجموع آرای اعضای علی البدل این دو دوره اختلافات آرا کاملا مشهود است. نفر دوازدهم شورای پنجم با ۱۵۴۱۷ رأی و نفر دوازدهم شورای ششم با ۷۴۵۳ رأی به صحن پارلمان شهر راه یافته‌اند.این خود نیز بیانگر آن است؛ که در دو دوره از انتخابات شوراها در رشت شاهد اختلاف آرا در بین اعضای اصلی و علی البدل(دو دوره) و همچنین کاهش آرای بسیار زیادی در رشت رقم خورده است. البته شایان ذکر است این مورد فقط برای رشت نبوده و در کل کشور شاهد روند نزولی در انتخابات شوراها بوده ایم. که این روند نزولی را میتوان به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی کرد؛ اختلاف بین آرای کاندیداها، شرکت نجستن شهروندان در انتخابات پارلمان شهری و همچنین مقدار رای‌های باطله‌ای که در گزارش‌های مختلف از فرمانداری شهرستان‌های کشور کاملا مشهود است.

ابقای شهردار قبل، گام اول شورا

در رشت پس از آغاز به کار شورای ششم در همان مراسم تحلیف در سالن استانداری گیلان(مرداد۱۴۰۰): بلافاصله تکلیف هیأت رییسه سال اول و کمیسیون‌های مختلف نیز مشخص میشود.البته باید به این اشاره داشت طی برخی از خبرها قبل از مراسم تحلیف در جلسه‌ای غیررسمی اعضای شورای ششم هیأت رییسه را انتخاب کرده بودند. که آن لیست غیررسمی در برخی از رسانه‌های محلی منتشر شد. پیرامون این جلسه غیررسمی برخی از سایت‌های خبری این حرکت عجولانه اعضای شورای ششم را مورد نقد قرار داده بودند.

آغاز به کار شورای ششم پس از ابقای شهردار اسبق بیانگر حفظ آرامشی بود که اعضا بر آن پافشاری داشتند، اما این برقراری آرامش دیری نپایید که با انصراف احمدی اولین چالش اساسی شورای ششم را رقم زد. چالشی که در ادوار مختلف شوراها در رشت باعث وقوع اتفاقات عجیب، ناگوار و همچنین مدتها شهر با سرپرست اداره می‌شد.

پس از مراسم تحلیف شهردار منتخب شورای پنجم توسط اعضای شورای ششم ابقا می‌شود. اولین مصاحبه نفر اول شورای ششم که در سال نخست با حداکثر رأی اعضا به ریاست شورا نایل می‌شود. حاکی از آنست: اعضای شورای ششم به حفظ برقراری آرامش در ارکان مدیریت شهری رشت تفاهم دارند. وی با تأکید بر اینکه انتخاب شهردار رشت جزو وظایف قانونی و ذاتی شورا است گفت: با توجه به اتفاقات نامیمونی که در برخی از ادوار پیرامون انتخاب شهردار رشت، در این شهر رقم خورد، بنابراین شورای ششم تمامی هم و غم خود را به منظور انتخاب شهردار و با هدف تسریع بخشیدن به امور و بهبود وضعیت شهر به کار می‌گیرد.

شهردار سابق رشت با ۹ رأی ابقا می‌شود، هرچقدر این ابقا بدلایل جناحی دور از ذهن می‌آمد اما در رشت اتفاق افتاد. همانطور که میدانیم شهردار اسبق رشت در دولت اعتدال فرماندار شهرستان‌های رودبار، لاهیجان و رشت بوده و همچنین در دوره پنجم شوراها که اعضایی حداکثر اصلاح طلب را شاهد بودیم به سمت شهردار رشت نایل گردیده بود. از این حیث ابقا احمدی به عنوان شهردار در شورایی حداکثر اصولگرایی دور از ذهن می‌آمد.

انتخاب شورامند پرحاشیه برای شهرداری

آغاز به کار شورای ششم پس از ابقای شهردار اسبق بیانگر حفظ آرامشی بود که اعضا بر آن پافشاری داشتند، اما این برقراری آرامش دیری نپایید که با انصراف احمدی اولین چالش اساسی شورای ششم را رقم زد.

اگر به فضای انتخاباتی و تبلیغاتی شوراها در رشت به سال ۱۴۰۰ رجوع کنیم؛ برخی از کاندیداها و حتی از اعضای شورای فعلی با همین موضوع چالش برانگیز؛ شوراهای ادوار گذشته را مورد نقد قرار داده و در راستای اخذ رأی این فرصت را غنیمت شمرده تا برای افزایش طرفداران خود در انتخابات پیش قدم شوند.

چالشی که در ادوار مختلف شوراها در رشت باعث وقوع اتفاقات عجیب، ناگوار و همچنین مدتها شهر با سرپرست اداره می‌شد. همین چالش اساسی برای شوراهای ادوار گذشته باعث می‌شد که انتقادات به شوراها از سوی جوامع مختلف در رشت صورت بگیرد. متخصصین و دانشگاهیان، رسانه‌ها و شهروندان و همچنین نامزدهای انتخابات۱۴۰۰ هرکدام به نحوی شوراهای ادوار گذشته را مورد نقد قرار می‌دادند که به دور از حقیقت و انصاف هم نبود.

اگر به فضای انتخاباتی و تبلیغاتی شوراها در رشت به سال ۱۴۰۰ رجوع کنیم؛ برخی از کاندیداها و حتی از اعضای شورای فعلی با همین موضوع چالش برانگیز؛ شوراهای ادوار گذشته را مورد نقد قرار داده و در راستای اخذ رأی این فرصت را غنیمت شمرده تا برای افزایش طرفداران خود در انتخابات پیش قدم شوند. اما این تهدید جدی پس از مدتی کوتاه از روی کار آمدنشان، دامن دوره ششم را فرامی‌گیرد وآنطور که بنظرمی‌رسد؛ آنها را به چالشی بلند مدت فراخوانده است. پس از انصراف احمدی از شهرداری رشت مجدد بحث انتخاب شهردار موضوع اصلی شهر و مدیریت شهری شد، اینبار برخلاف شورای پنجم که دو عضو آن از وزارت کشور صلاحیت (عدم تجربه مدیریت میانی) را نگرفته بودند، همکار شورایی اعضای شورای ششم که سابقه دو دوره تمام در شورای چهارم، پنجم و چند ماهی در بدنه نظارتی شورای ششم را در پرونده خود داشت با رأی حداکثری شهردار رشت می‌شود.

امیرحسین علوی در طی یک دهه اخیر در بدنه نظارتی مدیری شهری رشت نامی آشنا بود، وی در دوره چهارم پارلمان شهری همراه با ریاست فعلی شورای شهر در کِش و قوسها و اختلاف افکنی شهردار آن زمان و شورا بی تاثیر نبود.

سیدامیرحسین علوی دومین شهردار منتخب شورای ششم ؛ در ارائه برنامه اش با اشاره به سیاست متوازن خدمات گفت: محلات پایین و حاشیه شهر باید همانند مناطق مرفه از خدمات رفاهی و به خصوص بهداشتی برخودار باشند و احساس تبعیض نکنند. وی به اصلاحات درون سازمانی برای افزایش بهره وری در اولویت کار اجرایی اش اشاره داشت. و همچنین به سیستم مدیریت یکپارچه شهری نیز تأکید تا منشا فساد شناسایی و از آن جلوگیری شود.

امیرحسین علوی در طی یک دهه اخیر در بدنه نظارتی مدیری شهری رشت نامی آشنا بود، وی در دوره چهارم پارلمان شهری همراه با ریاست فعلی شورای شهر در کِش و قوسها و اختلاف افکنی شهردار آن زمان و شورا بی تاثیر نبود. بارها در صحن به اقدامات شهردار (ثابت قدم) ایراداتی وارد می‌کرد و همانطور که میدانیم در روزهای پایانی آن شورا یکی از رأی دهندگان به استیضاح ثابت قدم شهردار پرحاشیه اما نام آشنا میان شهروندان رشت بود….(این گزارش ادامه دارد)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.