سرپرست محبوب‌تر از شهردار؛ برای شورانشینان

چالش‌های مدیریت 40 روزه یوسف یزدانی، بر سکان شهرداری رشت

0 402

شانزدهم آذر سال جاری پس از صدور رأی شعبه ۲۶ تجدید نظر دیوان عدالت اداری، مبنی بر ابطال رأی بازگشت موقت شهردار رشت (علوی) ، وی از این سمت به دلیل مسؤولیت قانونی ساقط می‌شود. صبح روز هفدهم آذر در شصت و چهارمین جلسه شورای شهر رشت با موضوع انتخاب سرپرست شهرداری ؛ در نهایت یوسف یزدانی با ۹ رای موافق و ۲ رای مخالف از سوی شورانشینان به عنوان سرپرست شهرداری رشت انتخاب می‌شود.

یوسف یزدانی از پرسنل شهرداری رشت که سابقه حضور در جایگاه شهردار منطقه دو را نیز در کارنامه فعالیت خود داشت، به عنوان سرپرست از این تاریخ کار خود را آغاز کرد. وی در صورتی به عنوان سرپرست شهرداری رشت منصوب شد، که همچنان احتمال برگشتن شهردار منتخب بر بدنه اجرایی مدیریت شهری جریان دارد. یزدانی با آرای مشابه با شهردار شدن علوی از سوی شورانشینان به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد.

یوسف یزدانی سرپرست فعلی شهرداری رشت تا به امروز در تاریخ دو بهمن ۱۴۰۱ ؛ به مدت ۴۵ روز در این سمت فعالیت داشته است. طی ۴۵ روز گذشته ؛ مجموعا تغییرات و انتصابات جدیدی در دوره سرپرستی وی رقم خورده است. این در شرایطی است که اعضای شورای ششم از ابتدای فعالیت شورایی خود ، انتخاب شهردار و سرپرست های شهرداری که برگزیده اند ، مادام بر عدم جابجایی های بیهوده مدیران مناطق و سازمان های تابع شهرداری تاکید داشته اند.

در فاصله استیضاح اول علوی در تاریخ ۱۸ تیر تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ مجتبی خدمت بین دانا سرپرستی شهرداری رشت را بر عهده داشت. اما پس از روی کار آمدن مجدد علوی با دستور موقت دیوان عدالت اداری تا شانزدهم آذر سال جاری در مقام شهردار رشت ادامه می یابد. سپس از این تاریخ ؛ پس از صدور رأی شعبه ۲۶ تجدید نظر دیوان عدالت اداری، مبنی بر ابطال رأی بازگشت موقت شهردار رشت، وی از این سمت به دلیل مسؤولیت قانونی ساقط می‌شود. از این رو هفدهم آذر ماه سالجاری یوسف یزدانی با ۹ رای موافق و ۲ رای مخالف از سوی شورانشینان مجددا به عنوان سرپرست شهرداری رشت انتخاب می‌شود.

تغییرات و جابجایی های مدیریتی در شهرداری رشت

 یوسف یزدانی سرپرست فعلی شهرداری رشت تا به امروز در تاریخ دو بهمن ۱۴۰۱ ؛ به مدت ۴۵ روز در این سمت فعالیت داشته است. طی ۴۵ روز گذشته ؛ مجموعا تغییرات و انتصابات جدیدی در دوره سرپرستی وی رقم خورده است. این در شرایطی است که اعضای شورای ششم از ابتدای فعالیت شورایی خود ، انتخاب شهردار و سرپرست های شهرداری که برگزیده اند ، مادام بر عدم جابجایی های بیهوده مدیران مناطق و سازمان های تابع شهرداری تاکید داشته اند.

به این ترتیب از آغاز دوره سرپرستی یوسف یزدانی تا به امروز(۴۵ روز گذشته) ؛ هشت تغییر در مجموع مدیریت مناطق و سازمان های تابع زیر نظر شهرداری صورت گرفته است. که باتوجه به اظهارات و تذکرات اعضای شورای شهر مبنی بر پرهیز از جابجایی‌ها و تغییرات صورت گرفته در دوره تصدی شهردار سابق به نوع خود جالب است.

در دوره سرپرستی فعلی شهرداری رشت در تاریخ  ۲۰/۰۹/۱۴۰۱؛ سه روز پس از انتخاب وی از سوی شورانشینان در این جایگاه ، تغییرات در شهرداری رشت کلید می‌خورد. ناصر عطایی (سرپرست معاون اقتصادی) ، محمد رضا فروتن(سرپرست اداره ارتباطات و امور بین الملل) و محمد رضا کاظمیان(سرپرست مدیریت منطقه۲) می‌شوند. پس از این در تاریخ ۱۵ دی ماه ؛ سید محمد ساده روح (سرپرست جدید منطقه۴ ) منصوب و جایگزین سجاد محجوب شد. در۲۴دی ماه نیز؛ محمد دانش شکیب به عنوان (سرپرست مدیریت منطقه ۲)وحامد حیدری به عنوان (سرپرست مدیریت منطقه ۳)معرفی می‌شوند. سید مهدی(کمیل) طبائی که در آبان سال جاری از سوی علوی از سمت خود برکنار شده بود ، بار دیگر با ابلاغ یوسف یزدانی به (سرپرست مدیریت منطقه ۵) شهرداری می‌رسد. در سازمان های تابع شهرداری نیز تغییراتی در ۴۵ روز گذشته رشت صورت گرفته است. علی رضا زارع از مدیران خدمات شهری، به عنوان (سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر) منصوب و جایگزین محمد محبتی شد. همچنین پیام جعفری نیا از سازمان سیما، منظر و فضای سبز استعفا داده که هنوز جایگزین وی مشخص نشده است.

به این ترتیب از آغاز دوره سرپرستی یوسف یزدانی تا به امروز(۴۵ روز گذشته) ؛ هشت تغییر در مجموع مدیریت مناطق و سازمان های تابع زیر نظر شهرداری صورت گرفته است. که باتوجه به اظهارات و تذکرات اعضای شورای شهر مبنی بر پرهیز از جابجایی‌ها و تغییرات صورت گرفته در دوره تصدی شهردار سابق به نوع خود جالب است.

 مدیریت شهری رشت در حال حاضر چند حوزه عملیاتی بسیار مهم در شهر را برعهده دارد ؛ موضوع پسماند(سراوان)، رودخانه ها، ترافیک و همچنین پروژه های نیمه کاره و رها شده رشت را میتوان از چالش های مدیریت شهری در این شهر نام برد.

مدیریت پسماند

باتوجه به معضل مدیریت پسماند که از مهمترین بحران های کنونی رشت و مدیریت شهری این شهر بحساب می‌آید. استاندار گیلان در رابطه با حوزه پسماند ؛ به ۷۰۰ دهیاری که برنامه تفکیک زباله را از مبدا آغاز نموده‌اند و همچنین به سبز رنگ شدن روستاها اشاره داشت. وی تاکید داشت: تفکیک زباله از مبدا و پروژه های کودآلی و بهسازی سراوان باید تا اسفند ماه مشخص شوند.

بطور کلی ؛ پنج پروژه مرتبط با مدیریت پسماند در دستور کار شهرداری قرار دارد. عملیات بهسازی محل دفن زباله سراوان، افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی، زباله سوز، تصفیه خانه سراوان و تفکیک از مبدا و جمع‌آوری زباله خشک از قبیل این پروژه‌ها است. سرپرست فعلی شهرداری رشت در جلسه مدیریت پسماند استانداری گیلان گفت: تا پایان سال پیشرفت فیزیکی پروژه بهسازی لندفیل به ۳۰ درصد میرسد. وی همچنین اظهار کرد: برای ساماندهی سراوان و اجرای پروژه‌های اورهال کارخانه کود آلی لاکان به ۲۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و از استاندار تقاضا داشت؛ برای این مبلغ از محل سازمان برنامه و بودجه کشور به شهرداری رشت کمک کند.

 شرکت کودآلی شامل دو سوله، که مجموعا ۱۲ هزار متر مربع وسعت دارد. اکنون این مجموعه در حال احداث است. در تازه ترین بازدید سرپرست شهرداری، اعضای شورای ششم و مدیر عامل کودآلی گیلان؛ اعلام شده است: پروژه فن آوری کودآلی در سال ۹۷ با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان کلید خورد و در حال حاضر خطوط جدید پردازش با پیشرفت ۹۷ درصدی و پیشرفت ۹۱ درصدی سوله تخمیر در مراحل پایانی ساخت و نزدیک به بهره برداری هستند. زیرساختهای ایجاد خطوط جدیدی در پردازش کود آلی نیز تعبیه شده و باید به سویی حرکت کنیم که کلیه پسماندهای شهری رشت در چرخه بازیافت و تخمیر قرار گرفته و معضل زباله های گیلان به شکلی اصولی حل شود.

رودخانه‌های رشت و معضل زیست محیطی

در سالهای اخیر موضوعات آلودگی های زیست محیطی رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت نه تنها برای این شهر بلکه در سطح منطقه و شهرهای مجاور به معضلی بزرگ تبدیل شده است. این چالش بزرگ زیست محیطی هر از چند گاه در لیست خبرهای بد استان نمایان میگردد. که پس از آن بجای یک راهکار اصولی برای گذر از بحران به جلسات فوریتی و تشکیل کارگروه های تخصصی پرداخته میشود. این دو رودخانه که از میان شهر عبور می کنند ، بیش از یکصد مدخل آلاینده دارند که جان مردم شهر و استان را به مخاطره انداخته است. به گفته ریاست کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای ششم (سال اول): پساب‌های صنعتی، بیمارستانی و خانگی خیلی راحت وارد دو رودخانه زرجوب و گوهر رود می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست. ورود پساب‌های خطرناک به رودخانه‌های رشت را موجب پدید آمدن بیماری‌های صعب العلاج (سرطان های دستگاه گوارش ، پوست و…) شده است.

در حل معضل این دو رودخانه نیازمند یک راهکار اساسی هستیم. نه اینکه هر سال دو بار این رودخانه‌ها با مشارکت شهرداری لایروبی شوند. برخی از بیمارستان ها ادعای وجود تصفیه خانه دارند. اما هنوز خروجی فاضلاب هایشان به رودخانه میریزد. حل این بحران به منابع مالی دولتی – ملی نیازمند است که پیگیری ضرب العجلی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد. همین طور بایستی تا پایان سال پس از تصویب بودجه سال آینده شهرداری، شورای شهر طی دعوت از نمایندگان مردم رشت در صحن شورا به صورت جدی پیگیر حل این معضل زیست محیطی که زیست مردم را به خطر انداخته، باشد.

حل معضل ترافیک با اجرای پروژه ژ۵ و تقاطع غیر همسطح ولیعصر

با توجه به مجوزهای صادر شده برای تقاطع غیرهمسطح میدان ولیعصر و با آغاز فرایند تجهیز کارگاه؛ گره ترافیکی به شهر افزوده خواهد شد، یوسف یزدانی در اینباره به بازگشایی مسیر کانال ژ۵ تاکید داشته است. همچنین برنامه ریزی لازم جهت بازگشایی چهار کیلومتراول این پروژه که باعث تسهیل اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح ولیعصر می‌شود را حایز اهمیت دانست. همانطور که می‌دانیم؛ پروژه ژ۵ مدت طولانی در دست اقدام است، همچنین به دلیل اهمیت این پروژه در ترافیک و اقتصاد شهر (کاهش بارترافیکی و کاهش زمان سفر) نقش ویژه ای در میان پروژه های ترافیکی شهر برعهده دارد.

مسیر ژ۵ در سه فاز ؛ فاز یک (از خیابان لاهیجان تا جنب هلال احمر، بالاتر از میدان ولیعصر)، فاز دو(از هلال احمر تا محدوده پستک) و فاز سوم (از پستک تا پیله داربن) منتظر اجرا است. این پروژه در بخشی از املاک مربوط به شرکت سهامی آب منطقه ای به اجرا در می آید.

کل مسیر ۲۸ هکتار که از این مقدار ۱۱ هکتار در اختیار شهرداری قرار گرفته ، بیش از ۱۲هکتار آن زهکشی و۵ هکتار برای آب منطقه ای باقی می ماند. باتوجه به اتصالات غرب به شرق و شمال شهر با احداث پروژه ژ۵ و همچنین کاهش بار ترافیکی شهر در چند مسیر از جمله؛ ورودی شهر از سمت شرق‌، شمال و همچنین بار ترافیک مرکزی شهر که در سالهای اخیر با وجود ایجاد پیاده راه در بافت مرکزی دچار انتقاد برخی از بازاریان شده است.

 با این حساب این پروژه بدلیل معضل ترافیکی که در سطح شهر وجود دارد ، بسیارحایز اهمیت است.در بازه زمانی که تا به امروز دو دوره شورایی را طی کرده و همچنین اجرای تقاطع غیرهمسطح ولیعصر نیز در این مسیر قرار دارد. مدیریت شهری؛اجرای تقاطع غیرهمسطح را منوط بر بازگشایی مسیرهایی از ژ۵ میداند. ریاست کمیسیون عمران و توسعه شهری در سال سوم شورای پنجم به بازگشایی حریم محور اشاره داشت که با صدور مجوزهای ساخت و ساز تجاری برای شهرداری در آمدزایی در پی دارد. با این حال نزدیک به دوسال از عمر فعالیتی شورای ششم نیز می‌گذرد که پروژه مذکور آنچنان پیشرفتی نداشته وحتی با عدم بازگشایی برخی از مسیرها ؛ پروژه تقاطع غیرهمسطح ولیعصر را نیز به تعویق می اندازد. اما درباره این مسیر باید اشاره داشت: که گویا در برخی از قسمتهای توافقنامه بین شهرداری و آب منطقه ای اختلافاتی وجود دارد که این باعث شده در عملکرد اجرایی پروژه فوق وقفه بیندازد. یزدانی درباره پروژه ژ۵ و جلسات با رئیس کل دادگستری ، دادستان و شرکت آب منطقه‌ای گفت: هماهنگی هایی صورت گرفته است تا اختلافات در برخی از بندهای توافقنامه رفع شود.

در حل معضل ترافیک شهر رشت پروژه رینگ ۹۰ متری ( کمربندی مسکن مهر تا میدان گیل) که جز اهداف مدیریت شهری در سال گذشته بود. میتوان گفت: تاحدودی به بهره برداری رسیده است.

پروژه پارک لاکان رشت

اراضی با وسعتی نزدیک به ۴۵۰ هکتار از تابستان ۹۶ با تصمیم سازمان جنگلها و مراتع کشور برای مدتی معلوم به شهرداری رشت واگذار شد. عملیات ساخت معابر پارک و جانمایی ملزومات بیش از ده کیلومتر از این معابر طی سال گذشته انجام شده است و امسال با انتخاب پیمانکار و تامین مصالح، دیگر عملیات اجرایی احداث این پارک در حال اجرا و معابر در حال آسفالت کاری است.

پروژه پارک ۵۰۰ هکتاری لاکان رشت که اجرای آن ارتقاء قابل توجه ای از سرانه فضای سبز شهری را شامل می‌شود. از خرداد سال جاری فرآیند احداث و عملیات اجرایی آن مجدد به مرحله اجرا درآمده است. طبق گفته مدیران شهری؛ فاز اول پروژه پارک ۵۰۰ هکتاری لاکان در پایان سال ۱۴۰۱قابل بهره برداری است. فاز اول این پارک شامل: تکمیل شبکه راهها، احداث نگهبانی، پارکینگ، پارک بازی، رستوران سنتی، قهوه خانه سنتی، فروشگاه صنایع دستی، آلاچیق، نمازخانه و سرویس بهداشتی است. و در سال ۱۴۰۲ کلیت پارک با امکانات مناسب‌تری قابل بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در این ۴۵ روز گذشته از انتخاب یوسف یزدانی در این جایگاه را در دو حالت میتوان پیش بینی نمود؛ یکم: شورانشینان مخالف شهردار سابق؛ هنوز بازگشت علوی به شهرداری رشت را دور از ذهن نمی دانند. و اینکه احتمال بازگشت وی به مسند اجرایی مدیریت شهری  برای آنها نیز مورد ابهام قرار دارد.

طبق بازدید رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان گیلان در مرداد سال جاری که در دوران سرپرستی مجتبی خدمت بین دانا بر شهرداری بود ، از پارک لاکان شد. دادستان مرکز استان گفت: حدود ۱۰ سال قبل اراضی جنگلی ۵۰۰ هکتاری توسط منابع طبیعی طی قراردادی به شهرداری رشت جهت ایجاد فضای سبز عمومی اختصاص یافت و باکمال تاسف در طی این ده سال اقدامی توسط شهرداری جهت آماده سازی این منطقه جنگلی برای شهروندان صورت نگرفت. و در ادامه دادستان به فاز اول این پارک جنگلی که مشتمل بر باغ پرندگان، پارک گیاه شناسی، زمین ورزشی و مراکز تفریحی و اقامتی است. اشاراتی داشت.

پروژه های نیمه کاره رها شده

طبق آخرین اظهارات مدیران شهری در مورد تالاب عینک؛ پیگیری‌هایی که در شرکت آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و دادگستری استان گیلان انجام شده انتظار می‌رود تا ماه آینده تالاب را تحویل گرفته و برای سرمایه‌گذاری در محدوده آن برنامه‌ریزی نماییم. پروژه هایی همچون جاده تهران به سمت باغ رضوان و دانشگاه گیلان،تغییر ایستگاه ترمینال رشت به هشتپر و آستارا و تغییر کاربری آن به پارکینگ در بحث کم اثر نمودن ترافیک نواب و چهارراه گلسار، شیوه نامه املاک و ساخت وسازها در زمین های نسقی و صدور پروانه، هفت آذر، پل بیست متری گاز، امام حسین و… بسیاری از پروژه های نیمه کاره رها شده در رشت که نیازمند دقت نظر است.

بودجه ۱۴۰۲شهرداری رشت 

در تاریخ ۱ بهمن سال  ۱۴۰۱ با حضور سرپرست و مدیران مناطق شهرداری رشت در صحن شورا؛ ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری رشت صورت گرفت. هفتادمین جلسه علنی شورای ششم مغایر با لایحه پیشنهادی سال   ۱۴۰۲از سوی سرپرست شهرداری که مبلغ آن سه هزار ۵۰۰ میلیارد تدوین شده، که نسبت به بودجه سال ۱۴۰۱حدود ۷۳ درصد افزایش دارد. از این مقدار سهم بودجه عمرانی شهرداری در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدودا ۵۷ درصد معادل هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان، منابع بودجه درآمدی مناطق ۵۱ درصد از کل بودجه شهرداری معادل هزار و ۷۷۷ میلیارد تومان، هزینه‌های جاری از بودجه شهرداری نسبت به سال قبل سه درصد کاهش پیدا کرده و به ۴۳ درصد معادل هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

سرپرست مناسب تر از شهردار ؛ برای شورانشینان

در این ۴۵ روز گذشته از انتخاب یوسف یزدانی در این جایگاه را در دو حالت میتوان پیش بینی نمود؛ یکم: شورانشینان مخالف شهردار سابق؛ هنوز بازگشت علوی به شهرداری رشت را دور از ذهن نمی دانند. و اینکه احتمال بازگشت وی به مسند اجرایی مدیریت شهری  برای آنها نیز مورد ابهام قرار دارد.

دوم: اما حالت دیگر پس از طی این ۴۵ روز و همکاری های صورت گرفته در بدنه های نظارتی و اجرایی مدیریت شهری با سومین سرپرست برگزیده شورای ششم که به دور از هر اختلاف نظر و بیشتر تعامل با اعضای حداکثری بوده و همچنین برخلاف اظهارات اعضای شورا در مورد تغییرات مدیریتی؛ در دوره سرپرستی ، تغییرات و جابجایی‌هایی نیز در شهرداری صورت گرفته اما با این حساب نیز همچنان تعامل در دو بدنه مدیریت شهری وجود داشته است. میتوان به اینطور قلمداد کرد: که در شورای ششم ؛ سرپرست مناسب تر و محبوب تر از شهردار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.