سیاهچاله ای در نمایشگاه یا نمایشگاهی در سیاهچاله

نمایشگاهی در تاریکی

0 391

شاید اولین سالانه طراحی معاصر گیلان در تالار مرکزی رشت را بتوان در نوع خود در جهان بی نظیر دانست نه تنها به خاطر نمایش کارهای ۷۳ هنرمند در یک جا، بلکه به دلیل تماشای کارها در تاریکی .

روز ۲۶ آبان در حالی که آثار هنرمندان بنام و استادان هنر در این نمایشگاه در معرض دید قرار داده شده بود مسئولان سالن به بهانه عدم رعایت حجاب توسط برخی از بازدیدکنندگان، برق سالن را قطع کردند.

از سویی در کنار نمایشگاه، نشست تخصصی طراحی معاصر با حضور استاد حسن موریزی نژاد و استاد کریم نصر برنامه ریزی شده بود که با وجود تاریکی سالن حاضران با روشن کردن نور گوشیهای همراه و فلاش دوربین به سخنرانی گوش دادند اما به دلیل شرایط نامناسب  و مخالفت حراست سالن برای ادامه برنامه، سخنرانی دوم انجام نشد.

برخی افراد که از راههای دور برای دیدار نمایشگاه آمده بودند با مشاهده تاریکی سالن مجبور به ترک تالار شدند اما شمار بسیاری از علاقمندان که اغلب دانشجویان هنر و هنرمندان گیلان بودند همچنان در تاریکی و با استفاده از نور گوشی های همراهشان به سخنرانی گوش فرا دادند و به تماشای آثار پرداختند.

حراست تالار هنگامی که مشاهده کرد که مردم به رغم تاریکی خواهان حضور در نمایشگاه و تماشای کارها هستند از ورود آنان ممانعت کرد که در بین آنها برخی از هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه و خانواده هایشان نیز قرار داشتند.

در حالی که ابتدا خود حراست تذکر داده بود که اگر همه حجاب هایشان را رعایت نکنند برق قطع خواهد شد ، اعلام کرد که برق منطقه رفته است و دقایقی پس از انصراف سخنران دوم از ایراد سخن ، برق را وصل کردند.

نکته‌ی عجیب دیگر این که بخشهایی از سقف سالن ریخته بود که توسط خود هنرمندان به طور موقت پوشانده شد.

هنرمند مسئول برپایی نمایشگاه با بیان این که قطع برق بسیار آزار دهنده بود خاصه که دو هنرمند مهمان بعنوان سخنران دعوت شده بودند گفت : کار ما خلق و ارائه آثار هنری است نه کنترل مخاطب.

محمد رضا برزگر اظهار داشت: قرار بود نمایشگاه سال گذشته برگزار شود و مقدمات کار فراهم شد ولی به دلیل شرایط کشور برگزار نشد.

وی خاطرنشان کرد: جمع کردن ۷۳ هنرمند به دور هم در یک نمایشگاه  کار دشواری است که مسئولان ارشاد نمی توانستند انجام دهند اما ما این کار را انجام دادیم.

وی در خصوص مشکل سقف سالن افزود: ما از این مساله اطلاع نداشتیم و پس از این که مکاتبات و سایر کارها را انجام دادیم متوجه مشکل سقف شدیم و به ناچار خودمان اقدام کردیم تا به طور موقت سقف را بپوشانیم .

برزگر با اشاره به ضعف شدید اقتصاد هنر در ایران خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که برای سالن کرایه ای دریافت نشود چون ما فروش نداریم و از سویی خلق اثر اکنون بسیار گران تمام می شود چرا که علاوه بر وقتی که هنرمند می گذارد مواد مورد نیاز برای نقاشی بسیار هزینه بر و جزو واردات اقلام لوکس است.

وی در خصوص این که چرا با وجود مشکلات سالن نمایشگاه در این تالار برگزار شد اظهار داشت : مجبوریم چرا که در گیلان فضای فیزیکی مناسب وجود ندارد و گالری های هنری به شدت بی بنیه اند چون گالری دار عملا اجاره دهنده فضا است چون که کارها اکثرا به فروش نمی رسد .

اولین سالانه طراحی معاصر گیلان تا  ۲ آذر ۱۴۰۲همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در تالار مرکزی رشت جنب پارک. ملت در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

داوری این کارها توسط صمد حسنی ، احمد منتظری ، علیرضا ترکیبی ، محمد علیزاده و عباس نسل شاملو صورت گرفته است.

در این نمایشگاه آثاری از آرمان آرون . حمید آقایی . شقایق اصلاحی . مونس احمدی پور . ترمه اختیاری . مینو اسماعیل پور . زهرا امیر یگانه . صالحه انصاری . آیدا بامی نیا . محمدرضا برزگر . بهشته برهانی . فروغ بیژن . بابک پزشکی . علیرضا ترکیبی . فاطمه توکلی . نورا جعفری . آیدین چالی . رقیه حبیبی آذر . پروین حسابی . شایسته حسینیان . آناهید حسینی نژاد . شقایق خاکسار . آذین خورسند . آذر دارابی پور . صمد حسنی . رخساره داوطلب حقیقی . علیرضا دهقانپور . حدیث دهقانپور . نفیسه ربیع هاشمی . میکا رحیم وند . آیدا رشیدی . اعظم رضایی . سونیا رضاپور . حامد رفاهتی . ارشاد رفتاری . لیدا رمضان زاده . شکوه سلیمی . محمود زادمهر . مهشاد شاکری . فاطمه شعبانی . امیر شعبانی پور . شبنم شهریاری . معصومه شهنازی پور . محمد رضا شیروانی . آرمان صداقت . مریم صفری . ریحانه صلاحی . رومینا عطاپور . مهدیه علیپور . محمد علیزاده. دلارام عیسی پور . نرجس قناد . امینا کافی . سپیده گلچین . اسرا گل‌محمدی . فرشته متقی . یاسمن محمدزاده . فاطمه محمدی . مروارید محمدی خواه . حسین مرکزی . احمد مستشاری راد . معصومه مصیب خواه . علیرضا موری . حسن موریزی نژاد . احمد منتظری رودبارکی . مرتضی منصف . آیلین نجف زاده . حدیث نجفی . عباس نسل شاملو . سارا نعمتی . کریم نصر . نیکو وقری . سمیه ولیانی به نمایش گذاشته شده است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.