ضرورت تسریع در احداث خط ریلی رشت – آستارا

نخستین محموله ترانزیت کریدور شمال- جنوب وارد بارانداز ریلی آستارا شد

1 532

اگر چه اتصال خط ریلی رشت به انزلی و بندر آستارا به عنوان پروژه‌ای ۴۸ ماهه در دولت تدبیر و امید به سرانجام نرسید و همچنان راه دور و درازی برای تکمیل در پیش دارد اما با اتصال خط ریلی کریدور شمال به جنوب در خارج از مرز ایران تا شهرستان آستارا روز گذشته نخستین محموله ترانزیت کریدور شمال- جنوب امروز از طریق مرز ریلی آستارا وارد پایانه ریلی این شهرستان شد.

راه آهن رشت – آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر بخشی از کریدور ریلی شمال – جنوب ایران در اتصال بنادر و رونق تجارت و ترانزیت خارجی است که اجرای آن در گیلان به کندی پیش می‌رود.

با این وجود مدیرکل گمرک آستارا از ورود اولین محموله ریلی به بارانداز راه آهن آستارا خبر داد و گفت: یک محموله کاغذ به وزن ۵۶۳ تن با ۳۲ واگن بار به ارزش ۵۳۵ هزار یورو از مبدا فنلاند به مقصد هند وارد کشور شده که در سریعترین زمان ممکن، تشریفات گمرکی برای ترانزیت خارجی این محموله انجام شد .

کریم رسولی با اشاره به اینکه به دلیل عدم اتصال خط ریلی رشت به آستارا بخشی از حمل و نقل ریلی استان از شهرستان آستارا به سایر نقاط به صورت مرکب انجام می‌شود، افزود: ادامه حمل و نقل این محموله از آستارا به رشت به صورت زمینی انجام می‌شود.

ضرورت ایجاد زیرساختها و استقرار گمرک در بارانداز ریلی

مدیر کل گمرک آستارا در ادامه به مرور اضافه کرد: برای افزایش ظرفیت پایانه ریلی آستارا نیازمند ایجاد زیرساختها و استقرار گمرک در بارانداز ریلی هستیم.

وی با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته خدمات ریلی گمرکی را در این پایانه به طور مستقیم راه‌اندازی کردیم افزود: مشکل اصلی پایانه ریلی آستارا، عدم اتصال خط ریلی رشت به آستارا است که هزینه‌های اضافی را در حمل و نقل به صاحبان کالا وارد می‌کند.

رسولی در خصوص افزایش ظرفیتهای گمرکی دراین پایانه اظهار کرد: همزمان با احداث خط ریلی رشت آستارا، به دنبال استقرار گمرک در بارانداز، افزایش نیروها وتعریف پستهای سازمانی هستیم و با نصب و راه‌اندازی تجهیزات کنترلی، دستگاه ایکس ری، باسکول ریلی و حصار کشی محوطه بارانداز، بستر برای استقرار دستگاه‌های مرتبط در این پایانه فراهم می‌شود.

در حالیکه تجارت ریلی مقرون به صرفه‌ترین مسیر در صادرات و واردات کالاست با اتصال ریلی این دو شهر ضمن توسعه خدمات ریلی در بارانداز، کاهش هزینه‌ها را در بخش حمل ونقل خواهیم داشت.

مدیرکل گمرک آستارا در ادامه به مرور افزود: با وجود مشکلاتی که وجود دارد گمرک آستارا این خدمات را به صورت حمل و نقل ترکیبی ارایه کرده است.

رسولی در خصوص افزایش ظرفیتهای گمرکی دراین پایانه اظهار کرد: همزمان با احداث خط ریلی رشت آستارا، به دنبال استقرار گمرک در بارانداز، افزایش نیروها وتعریف پستهای سازمانی هستیم و با نصب و راه‌اندازی تجهیزات کنترلی، دستگاه ایکس ری، باسکول ریلی و حصار کشی محوطه بارانداز، بستر برای استقرار دستگاه‌های مرتبط در این پایانه فراهم می‌شود. در حال حاضر فقط گمرک و هنگ مرزی در منطقه به ارایه خدمات مشغولند که نیازمندیم برای تکمیل گمرک ریلی و تجمیع خدمات به صورت پنجره واحد سایر دستگاه‌ها نیز در پایانه مستقر شوند.

 مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به اجرای تعهدات شرکت آذربایجانی درساخت ریل و محوطه تأکید کرد: هنوز زیر ساختهای مورد تعهد از جمله ساخت انبارسرپوشیده، سیلوهای ذخیره سازی، حصار کشی و نصب دوربین‌های منطقه تکمیل نشده است. این درحالیست که با تکیمل این زیرساختها و استقرار نیروهای سازمانی از سوی ما، وابستگی گمرک آستارا به سایر گمرکات استان رفع می‌شود. نبود این بسترها موجب وقفه در تجارت وحمل و نقل ریلی شده است.

 وی میزان ترانزیت خارجی از مبدا آستارا در سال جاری را ۴۱ هزار تن کالابه ارزش ۵۶ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در بخش ترانزیت ورودی به گمرک آستارا نیز ۱۱ هزارتن کالابه ارزش ۲۰۰ میلیون دلار به مقصد آستارا از ابتدای سال جاری وارد کشور شد که دراین بخش رشد ۲۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم.

پردل نژاد به عدم انعقاد با پیمانکار پروژه نیز اشاره کرد و افزود: فعلا قرارگاه در حال تثبیت کارگاه بوده و در آینده نزدیک کارهای اولیه انعقاد قرارداد با پیمانکار پروژه خط ریلی به صورت سه عاملی یا فایناس انجام خواهد شد.

در حالیکه دولت تأکیدات زیادی در سرعت بخشی احداث خط ریلی رشت – آستارا و اتصال آن به شبکه ریلی کشور و کریدور شمال – جنوب دارد اما این پروژه هنوز اجرایی نشده است. با وجود اینکه تابستان سال گذشته استاندار گیلان خبر از سرگیری مجدد عملیات ساخت راه‌آهن رشت به آستارا با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) داده بود اما این خط ریلی پیشرفت فیزیکی جز استقرار کارگاه به خود ندیده است.

نیاز به اعتبار ۹ هزار میلیارد تومانی برای خرید اراضی ریلی

 در همین رابطه «محمد پردل نژاد » مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه استان گیلان و سرپرست پروژه راه آهن رشت ـ انزلی- آستارا به مرور گفت: عملیات ریل گذاری این خط هنوز آغاز نشده و درحال حاضر فقط چیزی حدود ۶.۵ کیلومتر از سمت آستارا، تملک و آزاد سازی اراضی مسیر انجام شده است.

 وی با تأکید به تجهیز کارگاه و استقرار ماشین آلات از سوی قرارگاه خاتم گفت: پیش از این تجهیز کارگاه از سمت رشت در منطقه هفت دغنان داشتیم که بنا به دلایلی جمع آوری شد.

 پردل نژاد به عدم انعقاد با پیمانکار پروژه نیز اشاره کرد و افزود: فعلا قرارگاه در حال تثبیت کارگاه بوده و در آینده نزدیک کارهای اولیه انعقاد قرارداد با پیمانکار پروژه خط ریلی به صورت سه عاملی یا فایناس انجام خواهد شد.

 وی اعتبار مصوب دولت در اجرای خط ریلی رشت آستارا تا سال ۹۹ را ۱۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبار فقط صرف خرید زمین و اراضی مسیر خط ریلی به طول ۶.۵ نیم کیلومتر شده و برای کل مسیر پروژه که بیش از۱۶۰ کیلومتر است به اعتباری بیش از ۹ هزار میلیارد تومان نیازمندیم.

پردل نژاد به برطرف شدن معارضات عبور خط ریلی از تالاب استیل و بخشی در جنگل شفارود اشاره کرد و گفت: قرارگاه خاتم آمادگی داشت با ترک تشریفات مناقصه به صورت بخش بخش این پروژه را آغاز کند که مورد موافقت وزارت راه قرار نگرفت.

گفتنی است راه آهن آستارا-آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان در فروردین ماه سال ۹۷ افتتاح شد و تاکنون فقط قطارهای باری روسیه و جمهوری آذربایجان از این مسیر ریلی به بارانداز راه آهن آستارای استان گیلان وارد و کالاها را تخلیه یا بارگیری می کنند.

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    ساخت مسیر رشت آستارا به صورت سرمایه گذای از سوی کشور روسیه یا با سرمایه گذاری آذربایجان و استفاده از پیکانکار روسی به عنوان راه حل دور زدن تحریم های ایران می تواند با سرعت بیشتر و بهتری انجام پذیرد !!!!!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.