ضرورت پیوند صنعتی ایران-روسیه

در مراسم افتتاح شرکت مدیریت صادرات کاسپین گیل در منطقه آزاد انزلی عنوان شد

0 900

با حضور سفیر جمهوری فدراتیو روسیه در کشورمان، رییس و اعضای اتاق بازرگانی ایران و روسیه، محمد ولی روزبهان، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان، مدیران استانی و فعالین بخش خصوصی استان و منطقه، شرکت مدیریت صادرات کاسپین گیل منطقه آزاد انزلی افتتاح شد. شرکتی که به منظور اجرای عمده فروشی کالاهای ایرانی به صورت شبکه‌ای در بازارهای روسیه به صورت رسمی شروع به کار کرد.

در ابتدای این مراسم، دکتر روزبهان با تأکید بر توسعه فعالیت‌های دریامحور روسیه و ایران، بیان کرد: تأسیس شرکت مدیریت صادراتی در این منطقه زمینه ساز همکاری نزدیک و استراتژیک ایران با کشور فدراتیو روسیه است و برنده این تعاملات و اقدامات سازنده مردم ایران و روسیه خواهند بود و کسانی که چنین شرکتی را تأسیس کردند بر اهمیت صادرات به خوبی واقف بوده و ضرورت آنرا دریافته‌اند.

وی، افزود: درک موقعیت ژئوپلوتیک کشورمان و تدوین برنامه توسعه محور و تعیین چشم‌اندازهای صادراتی از مهم‌ترین مأموریت‌های مدیران حوزه تجارت دو کشور بوده و در صورت توجه به این امر قطعاً موفقیت دور از دسترس نخواهد بود.

به گفته‌ی وی دورنمای منطقه آزاد انزلی در آینده نزدیک یکی از نقاط حساس در بین کشورهای منطقه و کشورهای اوراسیا خواهد بود و به دلیل برخورداری از امکانات مناسب، زیرساختها و عواملی که در منطقه آزاد انزلی وجود دارد کشور و منطقه را در مسیر رشد و توسعه در بین کشورهای شرق، غرب، شمال و جنوب قرار خواهد داد.

ضرورت ایجاد بانک روسی در منطقه آزاد انزلی

در ادامه رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اعلام پشتیبانی از شرکت‌های که در زمینه توسعه صادرات فعالیت می‌کنند، گفت: در صورت وقوع هر مشکلی برای این شرکتها آمادگی رفع مسایل و دغدغه‌ها با تعامل و همکاری را داریم.

هادی تیزهوش تابان یکی از مشکلات فعالان حوزه اقتصادی را تنوع قوانین اعلام کرد و افزود: متأسفانه هر بار قوانینی اعلام و سپس باطل می‌شوند که این امر مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان این عرصه ایجاد می‌کند؛ به همین منظور از مسؤولان مربوطه می‌خواهیم در بحث قوانین تجدید نظر کنند.

وی سپس خواستار ایجاد یک شعبه بانک روسی در منطقه آزاد انزلی برای توسعه مراودات و تبادلات تجاری بین ایران و روسیه شد و این اقدام را یکی از بهترین راه‌های توسعه تجاری این دو کشور اعلام کرد.

پیوند صنعتی بین ایران و روسیه، محور فعالیت‌ها

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی استان گیلان و مدیر عامل شرکت مدیریت صادراتی نیز افتتاح این شرکت را در توسعه مبادلات تجاری دو کشور بسیار راه گشا عنوان کرد و افزود: امروز شاهدیم که کشور روسیه و ایران در بسیاری از صحنه‌ها همکاری‌های بین الملل دارند.

سیدجلیل جلالی فر تأکید کرد: ما باید از این فرصت‌های خوب سیاسی استفاده کنیم و در این راستا با همت بالای اتاق بازرگانی سرای تجاری ایرانیان ساخته شده است.

وی گفت: ما به دنبال پیوند صنعتی بین ایران و روسیه هستیم و از توان و ظرفیت کشور روسیه در زمینه راه آهن رشت به آستارا می‌توان بهره گرفت.

وی ادامه داد: هدف ما این است که ما شبکه‌ای منسجم داشته باشیم و واسطه‌ها را حذف کنیم و با تحمیل مشتریان هم رفتار رقبا را در بازار هدف مورد نظر داشته باشیم و هم بررسی فنی انجام بدهیم و اطلاعات لازم را به صادر کنندگان و تولیدکنندگان حال حاضر بدهیم تا کالای خود را متناسب با بازار روسیه تولید کنند.

ظرفیت صادرات ایران و روسیه الان زیر دو میلیارد هست. واقعیت این است با اینهمه زیرساخت‌هایی که در گیلان داریم اگر مقداری سازمانهای مربوطه تلاش می کردند به بیش از ده میلیارد می‌رسید.

جبران خلأ شبکۀ توزیع کالاهای ایرانی در روسیه

 در ادامه این مراسم، طی ویدئو کنفراس، ملکی معاون سفیر ایران در روسیه با نگاهی به آمار تجارت جمهوری اسلامی ایران و روسیه در سال‌های اخیر، از روند رو به رشد مبادلات تجاری دو کشور خبر داد و گفت: اگرچه تا سطح مورد انتظار فاصلۀ زیادی وجود دارد. اما در این رابطه حجم تجارت دو کشور در ۱۰ ماهۀ اول سال ۲۰۲۰ و علی‌رغم مواجهه با شیوع ویروس کرونا معادل یک میلیارد و هفت و شصت و یک میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال قبل یعنی در سال ۲۰۱۹ که یک میلیارد و هفتصد و بیست و یک میلیون دلار بوده فراتر رفته است.

آستاراخان نیز در میان استان‌های روسیه پیشانی همکاری‌های منطقه‌ای فیمابین ایران و روسیه و در بازۀ ورود کالاهای ایرانی به روسیه و به تبع آن حوزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. متقابلا منطقه آزاد انزلی نقطۀ کلیدی واردات کالاهای روسیه به ایران به شمار می‌آید.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که علی‌رغم شرایط دشوار ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه هر دو کشور ایران و فدراسیون روسیه ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که در صورت به فعلیت در آوردن آنها می‌توان ضمن بالا بردن حجم تجارت فیمابین با فشارهای تحریمی رژیم آمریکا نیز مقابله کرد. بدیهی است تحقق این امر مستلزم بررسی موانع گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور است که ذکر آنها در این فرصت محدود میسر نیست.

فقط به همین بسنده می‌کنم که مشکلات زیرساختی به خصوص در حوزۀ حمل و نقل دریایی و ریلی همراه با فقدان بار‌انداز و شبکۀ توزیع کالاهای ایرانی در روسیه یکی از موانع جدی است. شما مطلع هستید که در بنیان مناطق آزاد ایران انزلی از موقعیت و مزیت‌های ویژه و سابقۀ طولانی در رابطه با فدراسیون روسیه و به خصوص آستاراخان برخوردار است.

ملکی ادامه داد: آستاراخان نیز در میان استان‌های روسیه پیشانی همکاری‌های منطقه‌ای فیمابین ایران و روسیه و در بازۀ ورود کالاهای ایرانی به روسیه و به تبع آن حوزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. متقابلا منطقه آزاد انزلی نقطۀ کلیدی واردات کالاهای روسیه به ایران به شمار می‌آید. خوشبختانه این منطقه با اتکا به اسناد و توافقات به عمل آمده میان دو کشور به ویژه در زمینه‌هایی همچون ترانزیت، تجارت و گردشگری و زیرساخت‌های رو به توسعه و همچنین مجتمع بندری کاسپین به منزلۀ ترانزیت کالا به کشورهای حوزۀ خزر به ویژه فدراسیون روسیه است.

با توجه به نقش راهبردی بنادر انزلی و آستاراخان در توسعۀ روابط اقتصادی و تجاری دو کشور خوشبختانه در سال‌های گذشته و بر حسب توافقات صورت گرفته سران تجاری ایرانیان در آستاراخان با هدف کمک به گسترش تجارت میان دو کشور به ویژه مناطق جنوبی روسیه راه‌اندازی شدند.

به گفته‌ی وی، در حال حاضر چند شرکت ایرانی در این سرا مستقر بوده و اخیرا هم مکانی در اختیار شورای تجاری ایران و روسیه در این سرا قرار داده شده است. علاوه بر آن با طرح راه‌اندازی شبکه مویرگی و عمده فروشی کالاهای ایرانی در روسیه که قرار است از سوی شرکت مدیریت صادرات کاسپین منطقۀ آزاد انزلی صورت بپذیرد، می‌توان خلأ شبکۀ توزیع کالاهای ایرانی در روسیه را به این ترتیب جبران کرد. در عین حال رفع برخی مشکلات زیرساختی در بندر آستاراخان همچون انبار سرخانه‌ای برای محصولات ایرانی و کانتینرهای یخچالی نقش بسزایی در افزایش جابجایی کالاها میان بنادر انزلی و آستاراخان خواهد داشت.

اهدای نشان ملی روسیه به سیدجلیل جلالی فر، فعال اقتصادی

در ادامه «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران بیان کرد: بیش از ۹ سال است که به عنوان سفیر فدراسیون روسیه در ایران خدمت کردم و طی مدت طولانی از استان‌های مختلف بازدید کردم اما برای بنده استان گیلان بهترین استان جمهوری اسلامی ایران است و این را بدون تعارف عرض می‌کنم.

نمی‌خواهم وقت شما را بگیرم چنانچه می‌خواستم بیشتر بمانم اما چون امروز باید به تهران برگردم می‌خواهم از آقای سیدجلیل جلالی‌فر تشکر کنم، از زحماتی که ایشان طی سال‌های طولانی کشیدند و خیلی فعال هستند و نقش مهمی را در روابط دو جانبه بین ایران و روسیه به خصوص در حوزۀ اقتصادی که خیلی مهم است داشتند.

همچنین باید اشاره کرد چنانچه همکاری دو جانبه بین ایران و روسیه در بعد سیاسی راضی هستیم اما در بعد اقتصادی ناراضی هستیم چون توانایی و قابلیت‌های دو کشور فراتر از این حجم است.

جاگاریان ادامه داد: لذا ضمن مراجعه به آقای لاوروف وزیر محترم امور خارجه روسیه و تشکر از آقای جلالی فر، امروز به ایشان نشان ملی روسیه را اهدا می‌کنیم و از این فرصت استفاده خواهیم کرد.

از شما هم دعوت می‌کنیم که فعال‌تر با روسیه همکاری کنید. آقای تیزهوش تابان و آقای جلالی‌فر و سایر دوستان از تجربۀ خوبی برخوردار هستند شما که سوالات زیادی دارید شما را راهنمایی می‌کنند. در اینجا نمایندۀ وزارت امور روسیه حضور دارند از این فرصت هم می‌توانید استفاده کنید و اگر سوالی دارید به شما اطلاعات مفصلی می‌دهند.

سفیر روسیه در ایران با ابراز امیدواری برای رفع مشکلات در آینده نزدیک، خواهان گسترش همکاری‌های دوجانبه شد: شما بخش غیردولتی و بخش خصوصی هستید فکر می‌کنم هیچ مشکلی برای همکاری با استان جمهوری کریمه روسیه نخواهید داشت. همچنین ما به آقای جلالی‌فر ودوستان ایشان هم کمک خواهیم کرد. ما به زودی شاهد سفر جناب آقای دکتر ظریف به مسکو هستیم. انشاالله روز سه شنبه فرصت خوبی خواهد بود برای تبادل نظر با آقای لاوروف و امیدوار هستم نه فقط مسایل سیاسی بلکه مسایل اقتصادی هم بهبود یابد. امکانات استان گیلان خوب است و همچنین منطقه آزاد انزلی و کریدور شمال به جنوب و روسیه هم از امکانات خوبی برخوردار است. خواهش می‌کنم با روسیه همکاری کنید و روسیه همیشه کنار جمهوری اسلامی ایران بوده، هست و انشالله خواهد بود. از توجه شما خیلی متشکرم.

در انتها با دعوت از سفیر روسیه در ایران، رییس اتاق بازرگانی گیلان و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی، نشان ملی از سوی دولت روسیه به سیدجلیل جلالی‌فر که نقش بسزایی در مسیر توسعه همکاری‌های دو کشور ایفا کرد،اهدا شد. همچنین همکاری دو جانبه‌ای در قالب تفاهمنامه بین خانه معدن گیلان و برخی دیگر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور انجام شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.