ناکارآمدی نظام اداری موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود

رییس جمهور در گیلان تاکید کرد:

0 1,787

همزمان با سفر ریاست جمهوری و اعضای هیات دولت به گیلان، جلسه شورای اداری گیلان غروب جمعه با حضور رییس جمهور، استاندار، نماینده ولی فقیه در گیلان، نمایندگان استان در مجلس و جمعی از مسئولان کشور و استان برگزار شد. در این برنامه که غروب جمعه برگزار شد ابتدا دکتراسدالله عباسی استاندار گیلان،  ضمن خیر مقدم به رئیس دولت به دغدغه‌های خود و زیرمجموعه مسئولان استان مبنی بر دغدغه عدالت خواهی و فسادستیزی پرداخت.

ستاد احیای تالاب انزلی تشکیل شود

عباسی در ادامه سخنان خود با بیان چالش‌ها و مشکلات گیلان، پسماند را  اولین چالش جدی استان دانست و تصریح کرد: در حال حاضر تولید روزانه پسماند در استان تقریباً دو هزار تن بوده که در فصل گردشگری این میزان به بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ تن در روز می رسد.

عباسی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند استان گیلان، با برآورد انجام این مهم ۸۵۰ میلیارد تومان به صورت ریالی و ۲۰ میلیون دلار ارزی، تهیه و به تصویب رسیده، از رئیس جمهور خواست تا عنایت ویژه ای در تأمین منابع بصورت اضطراری داشته باشند. همچنین بالغ بر ۷۰ درصد از شهرها و روستاهای استان، فاقد شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب هستند.

به گزارش مرور، وی با با تاکید بر دفن سنتی زباله‌ها، اضافه کرد:  شیرابه‌های ناشی از زباله‌ها باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی و همچنین رودخانه‌های استان که منتهی به تالاب و دریاست، می‌شود. با توجه به شرایط اقلیمی استان و محدودیت اراضی چاره‌ای جز اصلاح چرخه تولید و تفکیک از مبداء و نهایتاً تبدیل به کمپوست و استفاده از سیستم زباله سوز نیست.

عباسی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند استان گیلان، با برآورد انجام این مهم ۸۵۰ میلیارد تومان به صورت ریالی و ۲۰ میلیون دلار ارزی، تهیه و به تصویب رسیده، از رئیس جمهور خواست تا عنایت ویژه ای در تأمین منابع بصورت اضطراری داشته باشند. همچنین بالغ بر ۷۰ درصد از شهرها و روستاهای استان، فاقد شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب هستند.

به گفته‌ی این مقام مسئول پیش بینی اجرای طرح تصفیه فاضلاب در استان بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان است.استاندار گیلان اعتبار مورد نیاز جهت اتمام فاضلاب رشت که موجب آلودگی رودخانه های گوهر و زرجوب شده را هم ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

استاندار گیلان با اشاره به مشکلات تالاب انزلی و خشکی این تالاب عظیم و زیبا، که زیست بوم جانواران است پیشنهاد داد: برای برون رفت از شرایط بوجود آمده خواستار تشکیل ستاد ملی احیاء تالاب بین المللی بندرانزلی هستیم.

اشاره به اتمام طرح آزاد راه رشت- قزوین با اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومان و طرح اتصال راه آهن رشت به بندرکاسپین، با اعتباری معادل ۷۵۰ میلیارد تومان از دیگر دغدغه‌های مقام عالی دولت در گیلان بود که در جلسه شورای اداری استان به آن پرداخت.

استاندار گیلان در بخش دیگری از صحبت‌های خود یکی از مشکلات استان را تعدد طرح های نیمه تمام و بعضاً رها شده دانست و اعلام کرد: ۶۰۸ طرح با اعتباری بیش از ۷۱ هزار میلیارد تومان در استان وجود دارد که در صورت اتمام و بهره برداری بخش قابل توجهی از مشکلات استان مرتفع خواهد شد.

تاکید بر اتمام طرح‌های نیمه تمام گیلان

اشاره به اتمام طرح آزاد راه رشت- قزوین با اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومان و طرح اتصال راه آهن رشت به بندرکاسپین، با اعتباری معادل ۷۵۰ میلیارد تومان از دیگر دغدغه‌های مقام عالی دولت در گیلان بود که در جلسه شورای اداری استان به آن پرداخت.

استاندار گیلان همچنین با تاکید بر توانمندیهای کشاورزی گیلان، از مشکلاتی چون تامین منابع آبی و پروژه های نیمه تمام این حوزه خبر داد که شامل سدهای بزرگ و کوچک از قبیل سد دیورش، شفارود، لاسک، پل رود و سدهای لاستیکی و آب بندان‌های استان عمدتاً نیمه تمام هستند. وی افزود: این در حالیست که گیلان در سالهای اخیر در بحث آب شرب شهرها و روستا نیز با مشکل جدی و تنش آبی مواجه است.

تاکید بر تسریع در تولید مسکن در گیلان از دیگر خواسته‌های استاندار از رییس دولت بود که گفت: انتظار می‌رود مبلغ تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهر رشت مانند کلانشهرها به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت در شهر رشت و دیگر شهرهای استان افزایش پیدا کند.

 عباسی با اشاره به مشکلات  بخش درمان گیلان و نبود امکانات به روز و مناسب، خواستار تأمین منابع لازم جهت اتمام پروژه‌های درمانی نیمه تمام استان، شامل بیمارستان جایگزین پورسینا، رازی، شفا و همچنین تبدیل بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی لاکان به ۱۰۰۰ تختخوابی جنرال، جذب و تأمین تجهیزات شامل ۷ دستگاه MRI ، ۲ دستگاه CT اسکن و افزایش سهمیه داروهای ضروری شد.

استاندار، فرسودگی شبکه توزیع برق استان به دلایل متعدد از جمله رطوبت بالا که باعث خوردگی و پیری زودرس تجهیزات شبکه می‌شود، و تعیین تکلیف اراضی فاقد سند مالکیت است را از دیگر چالش‌های فعلی استان برشمرد .

وی از تشکیل ستاد احیاء و فعالسازی واحدهای تولیدی خبر داد و افزود: با انجام شش برنامه راهبردی، تعداد ۸۶ هزار فرصت شغلی جدید در طی سه سال در استان ایجاد و تعداد ۴۴ هزار شغل موجود نیز تثبیت خواهد شد تا به هدف برنامه که نرخ بیکاری ۸ درصد و نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد است، برسیم.

وی با تاکید بر تکمیل زیرساختهای بندری، ساخت یا خرید کشتی های رورو واگن بر و کامیون بر، ساخت پل جدید مرزی در آستارا و نیز لایروبی بنادر برای پهلوگیری کشتی های سنگین خواستار تقویت شبکه حمل و نقل دریایی و بنادر گیلان شد.

این مقام مسئول همچنین در بخش کشاورزی بیان کرد: برنامه عملیاتی برای رسیدن به ۵/۳ میلیون تن محصولات کشاورزی تهیه شده که حداقل ۱ میلیون تن از این تولید قابلیت صادرات به بازار ۳۰۰ میلیارد دلاری حوزه CIS را خواهد داشت.

وی همچنین به برنامه‌های دولت در خصوص افزایش تولید در زمینه محصولاتی چون چای و برنج و نوغان اشاره کرد.

اشاره به احیای سایت نفتی سردار جنگل به عنوان یکی از ذخایر بزرگ نفت و گاز کشور با ۵/۲ میلیون بشکه نفت، و تسهیل و تسریع در ساخت پروژه شهرک علم و فناوری و کارخانه نوآوری استان از دیگر سخنان استاندار گیلان بود.

مشکلات گیلان از زبان نمایندگان

 به گزارش مرور، در ادامه ۴ تن از نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، از جمله نماینده رودبار و منجیل، آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر، انزلی و صومعه‌سرا در خصوص مشکلات استان و حوزه انتخابیه خود دقایقی کوتاه صحبت کردند.

حل مشکلات دامداران برای تامین منابع دام و استفاده از مراتع، رونق صنعت گردشگری، پسماند و ساماندهی زباله و فاضلاب، طرح توسعه حرم آستانه اشرفیه از طریق بودجه طرح‌های بازآفرینی و همکاری بانک‌ها، توجه به آلودگی تالاب انزلی، تعیین یک نماینده در حوزه خزر برای افزایش صادرات، توسعه کشتیرانی، توجه به بافت فرسوده رشت، افزایش اجازه بهای برق برای مردم گیلان در فصول گرم، ایجاد چند سد لاستیکی، خرید بیل مکانیکی برای شهرستان‌ها و… از اهم نکاتی بود که نمایندگان در سخنان خود در جلسه شورای اداری و خطاب به رییس دولت گفتند.

وعده وزیران برای رفع مشکلات با اختصاص اعتبار

در بخش دیگری از جلسه شورای اداری گیلان ۴ تن از وزرای دولت از جمله وزیر بهداشت، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت و معدن، وزیر راه و شهرسازی و نیز معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به سخنرانی پرداختند.

دکتر عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مشکلات حوزه بهداشت درمان گیلان از اختصاص اعتبار برای جبران کمبود تخت بیمارستانی و بیمارستانهای فرسوده گیلان خبر داد و گفت: برای تکمیل و نوسازی بیمارستانهای پورسینا و رازی و پردیس دانشگاهی گیلان اعتبار لازم مصوب شده است.

در ادامه ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی با اشاره به توانمندیهای اقتصادی گیلان، از اعتبار ۱۶۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه کشاورزی استان خبر داد و گفت: بحث خودکفایی برنج با استفاده از زهکشی مناسب و احیای آب بندان ها و آبیاری تحت فشار از برنامه‌های ما دراین خصوص است. همچنین با درنظر گرفتن اعتبار بحث جوان سازی باغات چای و کیوی را داشته و در نظر داریم مرکز تحقیقات فندوق و کیوی را هم در گیلان راه اندازی کنیم.

به گفته وی در بحث تولید خاویار و نوسازی شالیکوبی‌ها اعتباراتی اختصاص یافته و نیز برای ارتقای حفاظت از جنگل‌ها نیز ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. ساداتی‌نژاد افزود: هوشمندسازی تنظیم بازار در گیلان اجرا می‌شود و توزیع هوشمند در قالب سامانه روستا و فروش محصولات به صورت مستقیم انجام می‌شود.

بازنگری در خرید تضمینی چای و خرید مرکبات از شرق گیلان برای تامین میوه شب عید و اختصاص اعتبار برای زراعت چوب به منظور رونق صنایع ام دی اف و توجه به سرمایه در گردش صنعت نوغانداری و تکمیل سد پلرود از دیگر مواردی بود که بدان تاکید شد.

به گزارش مرور، در ادامه فاطمی امین، وزیر صمت هم با اشاره به مشکل تامین زنجیره تولید صنعت نوغانداری در صومعه سرا، بیان کرد: تکمیل ۱۶ طرح صنعتی در گیلان و حل تامین برق و گاز صنایع و همچنین حل مشکلات قطعه سازان خودرو از دیگر مواردی بود که در جلسه شورای اداری گیلان بدان تاکید شد.

در ادامه رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه مجموع اعتبار اختصاص یافته در این بخش ۲ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان است بیان کرد: تکمیل ازاد راه رشت- قزوین، راه آهن رشت به انزلی و آستارا  و ترمیم و تکمیل راههای روستایی و حادثه خیز جزو برنامه‌های وزارت راه در گیلان است. همچنین با توجه به تردد ملی در گیلان به علت گردشگری بودن استان، لازم است توجه بیشتری به آن شود.

قاسمی اضافه کرد: یکی از مشکلات تملک زمین و گرانی آن در گیلان برای طرح مسکن ملی است که لازم است دستگاههای اجرایی برای حل آن تلاش کنند. به جز این تکمیل کمربندی رشت- انزلی نیز مدنظر است.

رییس جمهور همچنین به تملک واحدهای راکد تولید و صنعتی توسط بانک‌ها اشاره و تاکید کرد: باید این واحدهای تولیدی در سریع‌ترین زمان تعیین تکلیف شود و به چرخه تولید بازگردند. آیت الله رییسی یکی از کارهای ضروری در استان گیلان را احیای واحدهای تولید راکد عنوان کرد و گفت: به بانک ها توصیه ام این است که یا واحد تحت تملک را خوب اداره و یا واگذار کنند.

توسعه حمل و نقل ریلی و فرودگاه گیلان و ساخت سالانه ۱۲ هزار واحد مسکن در گیلان و پرداخت بدهی پیمانکاران از دیگر گفته‌های قاسمی در جلسه شورای اداری گیلان بود.

خانم خزئلی، معاون امور زنان و خانواده گیلان نیز با اشاره به توانمندیهای زنان گیلانی، از رفع چالش‌های زنان سرپرست خانوار و اختصاص وام به زوجین و حل مشکلات جمعیتی استان خبر داد و گفت: ایجاد بازارچه خوداشتغالی در ۹ شهرستان و حمایت از بازماندگان تحصیلی و تاب آوری و نیز پرداخت تسهیلات به زنان کارآفرین در حوزه کسب و کارهای مجازی و تعاونی از دیگر اقدامات دولت خواهد بود

بانک‌ها واحدهای تولیدی تملک شده را یا احیا کنند یا واگذار

 در انتهای این جلسه آیت الله سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور، با اشاره به اینکه کشور با کاستی‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف مواجه است افزود: اکنون وقت جبران عقب ماندگی‌ها است و جبرانش نیازمند کمک همه است.

وی تاکید کرد: در گیلان و استانهای دیگر کشور پروژه‌هایی داریم که برای واحدهای صنعتی و کارخانجات آن اقدامات زیربنایی انجام شده است، اما با اشکالاتی تعطیل و نیمه تعطیل مواجه هستند که باید به سرعت و کاملا برطرف و به خط تولید بازگردند.

رییس جمهور همچنین به تملک واحدهای راکد تولید و صنعتی توسط بانک‌ها اشاره و تاکید کرد: باید این واحدهای تولیدی در سریع‌ترین زمان تعیین تکلیف شود و به چرخه تولید بازگردند. آیت الله رییسی یکی از کارهای ضروری در استان گیلان را احیای واحدهای تولید راکد عنوان کرد و گفت: به بانک ها توصیه ام این است که یا واحد تحت تملک را خوب اداره و یا واگذار کنند. وی ادامه داد: زیبنده نیست که کارخانه‌ای در تملک بانک ها باشد و یا به طور اسمی فعال باشد.مسئولان استان موظف هستند تا نگذارند این شرایط ادامه یابد. رییس جمهوری بر ضرورت سلامت اداری در تمامی نهادها و ادارات تاکید کرد و گفت: ارتباطات ناسالم به اعتماد مردم  آسیب می‌زند.

رییسی افزود: امروز بیش از هر زمانی نیاز به سلامت اداری داریم و از همه مدیران و دست اندرکاران که در راستای نظام اسلامی و حکومت دینی مان حرکت می‌کنند روابط و ارتباطات سالم را انتظار داریم. وی با تاکید بر اینکه مدیران باید خود را خدمتگزار مردم ببینند گفت: ارتباطات ناسالم به اعتماد مردم آسیب می‌زند. امروز ناکارآمدی نظام اداری، روابط ناسالم و پارتی بازی، دریافت رشوه، ترجیح افراد ناسالم بر سالم، تقدم کسی بر دیگری باعث آسیب دیدن نظام اداری شده است.

رییسی جمهور تاکید کرد: کارآمدی نظام اداری با بخشنامه میسر نمی‌شود بلکه باید در میدان و عمل و اجرا ظهور و بروز پیدا کند. وی با اشاره به حل مشکلات مردم که از سوی استاندار و نمایندگان مطرح شد خواهان پیگیری آنها از سوی استاندار گیلان شد‌.

آیت الله رییسی در انتهای صحبت‌های خود با اشاره به طرح کاداستر و حد نگار، خواهان برخورد با ساحل خواری، جنگل خواری، کوه خواری و… شد و اعلام کرد: به همه دستگاههای دولتی می‌گویم حق ندارند ساحل را تصرف کنند و مردم را از حقوق خود محروم کنند. باید همه به حد و حدود قانونی اشاره شده در قانون احترام بگذاریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.