نشست‌های تالابی به وقت آخرین چهارشنبه هرماه

انجمن طرفداران توسعه‌ی بندرانزلی برگزار می‌کند:

0 151

تالاب انزلی با حجم عظیمی از رنج و بغض‌های بیشمار هنوز چشم به راه است. چشم به راه یاریگرانی که شاید از راه برسند و از انبوه اندوهش بکاهند و دریچه‌ای رو به بهبود بگشایند. واقعیت این است که سالهاست کنشگران، اهالی رسانه، علاقمندان به محیط زیست  و سازمان‎های مردم‌نهاد راوی رنج‌های تالاب بین‌المللی انزلی هستند، ولی آن چه تاکنون ماحصل  جلسات، سخنرانی‌ها، تشکیل ستادها و اقدامات متولیان ذی‌ربط بوده، از دردهای این تالاب ارزشمند و رنجور نکاسته است.

و اما اکنون انجمن طرفداران توسعه‌ی بندرانزلی به دنبال دیگر فعالیت‌های محیط زیستی که  تا به امروز در حوزه‌ی تالاب انزلی داشته در نظر دارد با برگزاری سلسه‌نشست‌هایی در آخرین چهارشنبه‌ی هر ماه به بررسی جوانب مختلف مشکلات تالاب و راهکارهای احیای آن بپردازد. در این راستا عصر چهارشنبه‌ای که گذشت نخستین نشست این حرکت با حضور تنی چند از فعالان و علاقمندان به محیط زیست در دفتر این انجمن برگزار شد.

محمد کهنسال: انجمن طرفداران توسعه‌ی بندرانزلی برآن شد تا نشست‌هایی گفت‌وگومحور ترتیب دهد که شاید مهم‌ترین خروجی‌اش این باشد که بدانیم برای نجات تالاب چکار باید انجام دهیم.

«محمد کهنسال» دبیر کمسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه‌ی بندرانزلی در این گردهمایی با تاکید بر وضعیت نامناسب اوضاع و احوال تالاب انزلی گفت:  علی‌رغم این که مسوولان  در ظاهر گام‌هایی  برداشته‌اند و برنامه‌هایی در سطوح بالای ملی تدوین کرده‌اند اما اتفاقات رخ داده برای نجات تالاب، نزدیک به صفر بوده و  از سوی دیگر  چون بصورت طبیعی  وضعیت تالاب به سمت منفی حرکت می‌کند، می‌توان گفت نه تنها در این امر جلو نرفته‌ایم بلکه عقب هم افتاده‌ایم.

وی افزود:  مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد بدون توجه به این که اقداماتشان منتج به نتیجه بشود یا نشود، وظایفی بر عهده دارند. از این رو انجمن طرفداران توسعه‌ی بندرانزلی برآن شد تا نشست‌هایی گفت‌وگومحور ترتیب دهد که شاید مهم‌ترین خروجی‌اش این باشد که بدانیم برای نجات تالاب چکار باید انجام دهیم. در واقع ما باید بدانیم، بعنوان سازمان مردم‌نهاد حیطه‌ی وظایف‌مان چیست و در شرایط موجود  چگونه می‌توانیم  کمکی به  بهبود وضعیت تالاب کنیم.

 جلساتی که تشکیل نشد

کهنسال در ادامه‌ی اظهاراتش به تعریف تالاب، تالاب‌های بین‌المللی، تالاب‌های ساحلی و همچنین فهرست مونترو پرداخت  و یادآور شد: ستادی تحت عنوان ستاد ملی هماهنگی امور تالاب‌ها  در دولت قبل تشکیل شد. البته ناگفته نماند که پیش از تشکیل این ستاد،  قانون حفاظت از تالاب‌ها را داشتیم که دیدیم مورد توجه قرار نمی‌گرفت، به همین دلیل  گروهی  برای حفاظت از تالاب‌ها تشکیل شد که افاقه نکرد و بعد از آن قانونی نوشتند و ستادی ملی تشکیل دادند که رییسش معاون اول رییس‌ جمهور است و رییس سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان یکی دیگر از معاونان  رییس جمهور دبیر این ستاد و وزیران  وزارتخانه‌هایی چون جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو و دیگر وزارتخانه‌های مرتبط عضو این ستاد هستند. گفتنی است که  این ستاد در اولین جلسه‌ای که تشکیل داد، آیین‌نامه‌ای  نوشت و در آن  مصوب کرد که ستاد  در هر فصل  حداقل یک جلسه  داشته باشد، که اگر این مصوبه اجرا می‌شد، هم‌اکنون باید جلسه‌ی سیزدهم یا چهاردهم این ستاد تشکیل شده باشد. این در حالی است که  تا به امروز پنج جلسه بیشتر تشکیل نشده و نکته‌ی دیگر این است که از جلسه‌ی سوم به بعد اخبار جلسات در سایت سازمان محیط زیست انعکاس نیافته است.

این کنشگر با بیان این که جلسه‌ی سوم ستاد همان جلسه‌ای است که دو اتفاق جالب و مهم یعنی دو برنامه‌ی احیا در آن مصوب شد، گفت: یکی از این دو، برنامه پنج‌ساله‌ی میانکاله و دیگری برنامه‌ای هفت ساله برای تالاب انزلی بوده است. اما هم اکنون با توجه به این که ۳ سال از ۷ سال آن برنامه گذشته، زمان مناسبی برای مطالبه گری  و طرح این پرسش است که چه اقداماتی در این مدت انجام گرفته است؟ هر چند این سوال در جلساتی مطرح شده اما  گزارشی مشاهده نکرده‌ایم.

 آگاهی بخشی و مطالبه‌گری

 در پایان باید گفت،آنها که در نخستین جلسه‌ی سلسله‌نشست‌های تالابی انجمن طرفداران توسعه‌ی انزلی حضور داشتند درباره‌ی نقش آموزش، اهمیت در نظر گرفتن تغییرات ساختاری زمین در امر احیا تالاب، ضرورت نصب علائمی برای نشان دادن حدود تالاب، جلب مشارکت صنوف مرتبط، آگاهی‌رسانی گسترده، نحوه‌ی اطلاع‌رسانی، پیگیری‌امور و مطالبه‌گری مناسب در راستای نجات تالاب انزلی و همچنین اهمیت  پرداختن به خطراتی که پس از خشک شدن تالاب انزلی زندگی مردم را تهدید می کند، با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو نشستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.