آتش سوزی ۱۰ هکتار از نیزارهای تالاب انزلی

0 510

حدود ۱۰ هکتار از نیزارهای تالاب انزلی  به آتش کشیده شد.
«احسان هادی پور» رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بندر انزلی گفت: متاسفانه سودجویی‌های برخی افراد بومی و منفعت طلب موجب شد که در حدود ۱۰ هکتار از نیزارهای تالاب انزلی دچار آتش سوزی عمدی شد.
وی افزود: افراد سود جو برای تغییر کاربری زمین‌های تالابی اقدام به سوزاندن نیزار‌ها کرده و معمولا در نقاطی این کار را انجام می‌دهند که راه دسترسی و مهار آتش برای نیرو‌های خدمات رسان سخت و گا‌ها غیر ممکن است.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بندرانزلی با اشاره بر عمدی بودن این آتش سوزی‌ها به ضرورت برخورد جدی و شدید دستگاه قضا با افراد متخلف تاکید کرد.
دادستان بندرانزلی نیز دراین باره گفت: با افراد متخلف و کسانی که به هر نحوی قصد تصرف منابع طبیعی و اراضی ملی را دارند به شدید‌ترین شکل ممکن برخورد قانونی می‌شود و دراین راستا با هیچ شخصی تعارف نداریم.
تالاب انزلی مهار کننده سیل‌های ویرانگر و تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه جمعیت زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است که امروزه با خطراتی همچون فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماند‌ها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی، چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی ازدریا و نوسانات آب دریا و حریق‌های گاه و بی گاه دست و پنجه نرم می‌کند. دست درازی و تغییر کاربری اراضی تالابی در سالهای گذشته نیز از سوی برخی روستاییان حاشیه تالاب انزلی برای تبدیل به اراضی شالیزاری صورت گرفته بود.
در این رابطه «قربانعلی محمدپور» مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از شناسایی فرد متخلف که اقدام به این آتش سوزی کرده بود خبر داد و افزود: پس از مشخص شدن کامل ماجرای این آتش سوزی، اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد .
محمدپور گفت: تالاب بین المللی انزلی از با ارزش ترین اکوسیستم های کشور است و همواره میزبان بیشترین تعداد پرندگان مهاجر گیلان است .لذا از هرگونه تخریب و آسیب به این تالاب جلوگیری می شود و با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.