ادارات برق و مخابرات مانع اصلی ثبت جهانی ماسوله

0 517

«شهرود امیر انتخابی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به موانع ثبت جهانی ماسوله در یونسکو از پیگیری ارسال پرونده ماسوله برای ثبت جهانی تا  سال ۲۰۲۰ خبر داد.
امیر انتخابی گفت: برای رفع موانع و ارسال پرونده شهرک تاریخی ماسوله برای ثبت جهانی در حال پیگیری هستیم. در حال حاضر باید ساختمان اداره برق و مخابرات ماسوله با مساعدت استانداری تحویل سازمان میراث فرهنگی شود تا بتوان پرونده ماسوله را برای ثبت جهانی ارسال شود.
امیر انتخابی، با بیان اینکه وجود دو ساختمان اداره  برق و مخابرات  در این شهرک تاریخی از مهمترین موانع ثبت جهانی آن است، افزود: اگر چه  درساخت این ساختمان های اداری سعی شده  بافت سنتی ماسوله حفظ شود اما بر اساس نظر کارشناسان یونسکو باید ساختمان های اداره برق و مخابرات از منظر طبیعی این شهرک خارج شود تا بتوان آن را به ثبت جهانی رساند.
مدیر کل میراث استان افزود: رعایت نکردن ضوابط حاکم برحریم منظر شهر تاریخی و مغایرت کاربری‌ها و ساخت ‌و ساز‌های انجام‌شده در این حریم، وجود ساختمان‌های اداری، بی‌توجهی به میراث معنوی غنی موجود آداب آیینی و مراسم مذهبی از جمله این موانع است.
وی گفت: بی‌توجهی به اصالت و یکپارچگی شهر تاریخی، روش‌های سنتی ساخت، معماری و تلاش برای غنی سازی آن، نبود مدیریت منسجم با رویکرد حفاظتی و توسعه پایدار بوم‌آورد، بی‌توجهی به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی با رویکرد گردشگری و نبود تکافوی اعتبارات مورد نیاز برای تحقق اهداف حفاظتی و توسعه‌ای از دیگر موانع ثبت این اثر محسوب می‌شود.

در حالی که ۴۰ سال از قرار گرفتن شهرک پلکانی ماسوله به عنوان مجموعه کامل تاریخی طبیعی، در فهرست آثار ملی می‌گذرد، اما این شهرک همچنان چشم انتظار ثبت جهانی است.
در سالهای گذشته هیات کارشناسی یونسکو نخستین باردر سال ۸۳ برای بازدید از شرایط شهرک تاریخی ماسوله برای ثبت در میراث جهانی به گیلان سفر کردند و پس از آن، در سال ۸۹ با حضور نماینده منطقه‏‌ای یونسکو اولین نشست کارگروه طرح جامع مدیریتی منظر فرهنگی ماسوله برگزار و به‌ دنبال آن در سال ۹۰ هم دفتر ثبت جهانی ماسوله از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شد، اما همچنان ماسوله به‌عنوان میراثی که قابلیت ثبت در فهرست جهانی را دارد به علت موانع زیر ساختی و رعایت نشدن ضوابط معماری و ساخت و ساز دراماکن میراثی همچنان در لیست انتظار باقی مانده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.