ادامه تخریب زیست محیطی کارخانه سیمان دیلمان

نماینده لاهیجان عنوان کرد:

0 324

کارخانه‌ی سیمان دیلمان که به منظور بهبود اقتصادی منطقه و با سرمایه‌گذاری کلان در سیاهکل گیلان احداث شد، بعد از گذشت ۸ سال از افتتاح آن، تبعاتی از جمله تخریب راههای روستایی بخش دیلمان را برای مردم منطقه به دنبال داشته است.

به گفته فعالین زیست محیطی، این کارخانه، روستاها و بخشهای منطقه‌ی دیلمان وهمه راه‌هایی که به این کارخانه منتهی ‌می‌شود را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. این درحالیست درسال ۱۳۹۵ «ذبیح الله نیک فر» نماینده پیشین لاهیجان وسیاهکل در مجلس شورای اسلامی از احداث مسیر ۱۵ کیلومتری اختصاصی برای رفت و آمد به این کارخانه توسط سرمایه گذاران کارخانه‌ی سیمان خبرداده بود. پروژه ای که تا کنون به سرانجام نرسیده است.

درهمین رابطه روزگذشته «رسول فرخی میکال» رئیس مجمع نمایندگان گیلان به تسنیم گفت: عدم رفع مشکلات زیست‌محیطی، تعطیلی کارخانه سیمان دیلمان را به دنبال دارد. چونکه این کارخانه‌، بدون مطالعه‌ی دقیق و درغیاب طرح آمایش سرزمینی ساخته و آلودگی‌های زیست محیطی بسیاری را برای مردم آن منطقه به وجود آورده است.

 نماینده‌ی مردم سیاهکل و لاهیجان با تاکید به مسئولیت اجتماعی کارخانه‌ی سیمان دیلمان درحذف آلودگی ها گفت: یکی از اهداف و چشم‌اندازهای کارخانه سیمان دیلمان ایجاد راه دسترسی مستقل و احداث راه از دیلمان به سمت قزوین بود که متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته و این کارخانه همچنان از راه روستایی و گردشگری سیاهکل به دیلمان استفاده می‌کند. این درحالیست که ۸۵ درصد این جاده متحمل بار کارخانه سیمان بوده و این کارخانه باید ضمن احداث راه دسترسی مستقل با مشارکت با دولت نسبت به ترمیم و آسفالت جاده روستایی اقدام کند. اما کارخانه سیمان دیلمان چیزی جز آلودگی، ترک خوردگی منازل روستای و صلب آرامش و ایجاد مشکل برای مردم آن منطقه نداشته است.

لازم به ذکر است: ساخت کارخانه سیمان دیلمان که یکی ازهلدینگ‌های شرکت اقماری بنیاد مستضعفان است، با هدف توسعه‌ی صنعتی و ایجاد اشتغال در روستای گولک واقع در ۱۰ کیلومتری شهر دیلمان از سال ۸۴ آغاز شد و درسال ۹۲ به بهره‌برداری رسید.

تخریب جاده‌ی گردشگری سیاهکل- دیلمان به دلیل تردد ماشین‌های سنگین حمل سیمان، ایجاد گرد وغبار و آسیب به باغات و محصولات کشاورزی، تولید گازهای مضرمانند اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن و بروز بیماری‌های  تنفسی از جمله‌ی آسیبهای زیست محیطی ناشی از فعالیت این کارخانه در منطقه دیلمان بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.