بازگشت جام های اصیل گیلان به موزه رشت

0 788

همزمان با سفر مدیرکل ‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به گیلان، سه جام ارزشمند به جای مانده از تمدن باستانی متعلق سه هزار سال پیش از میلاد به موزه باستان شناسی رشت منتقل شدند.

«مسعود حلاج پور» مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از بازگشت جام‌های مارلیک، عمارلو، رشی و املش برای نمایش در موزه باستان‌شناسی رشت خبر داد.

حلاج‌پور با بیان اهمیت تاریخی و فرهنگی، جام‌های فاخر مارلیک، رشی، عمارلو و املش که به عنوان نمادهای تاریخی استان گیلان شناخته ‌می‌شوند از برنامه‌ریزی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در آستانه سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به استان اشاره  کرد و افزود: این جام‌ها به منظور نمایش در موزه باستان‌شناسی رشت به استان گیلان منتقل می شوند.

وی در خصوص قدمت تاریخی جام‌های گیلان اظهارکرد:«جام رشی» از جنس نقره با روکش طلا، یکی از زیباترین جام‌هایی است که نمایانگر قدمت صید و صیادی در گیلان است و در منطقه رحمت‌آباد رودبار کشف شده است.«جام طلایی» عمارلو با تصاویر شیرهای غران در منطقه عمارلو کشف شده و«جام طلایی زرین» املش که مهد تمدن گیلان باستان به شمار می‌رود. جام مارلیک سرآمد جام‌های طلایی کشف شده در حفاری‌های باستان‌شناسان به عنوان نمادهای اصالت فرهنگ، تمدن مردم گیلان است.

گفتنی است این جام‌ها با قدمتی تاریخی مرتبط با دوره‌ هزاره‌های ابتدایی قبل از میلاد مسیح، در موزه ایران باستان نگهداری می‌شوند.

سال ۹۷ جام تاریخی«مارلیک» و ۵۹ قطعه و مجسمه فلزی بعد از گذشت ۵۰ سال از کشف از تپه مارلیک رودبار در موزه باستان شناسی رشت به معرض نمایش درآمدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.