تهدید نماینده رشت به محاکمه شدن مدیران ایران پوپلین

0 645

شرکت نساجی ایران پوپلین گیلان که پاییز سال گذشته به دلیل تغییرات پی در پی مدیریتی و افزایش رقم بدهی‌ ناشی از تزریق نقدینگی به بهانه تأمین سرمایه در گردش، با ظرفیت ۴۰ درصدی به فعالیت خود ادامه می‌داد، از سوی گروه سرمایه گذاری توسعه ملی در معرض واگذاری و فروش اموال کارخانه قرار گرفت. اما این واگذاری و واهمه از فروش اموال و دستگاه‌های بافندگی و ریسندگی اعتراض کارگران شرکت را درپی داشت بطوریکه با ورود دادستانی و دستگاه قضایی از واگذاری آن جلوگیری به عمل آمد.

حال بعد از گذشت چند ماه از فروکش کردن اعتراضات کارگری و جلوگیری دستگاه قضا استان از فروش اموال واگذاری به بخش خصوصی، «سیدعلی آقازاده» نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی از تداوم تخلفات مالی و به پای میز محاکمه کشاندن مدیران شرکت خبر داده است.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس درباره سوءمدیریت در کارخانه ایران پوپلین تاکید کرد:«قطعاً مسؤولان کارخانه ایران پوپلین را به دلیل تخلفات عمده شامل تخلف بانک توسعه ملی، ضعف مدیریت، ضعف برنامه‌ریزی، عدم احساس مسؤولیت به پای میز محاکمه خواهیم برد.»

وی گفت: مسؤولان این ماجرا با تعطیل کردن کارخانه تحت هرعنوانی، کارخانه‌ای که می‌توانست فرصت و محلی برای اشتغال جوانان ما باشد را تبدیل به یک کارخانه متروکه و مرده کرده‌اند و مسؤولان صنعت، متصدیان، دولت و خود بانک به دلیل منفعت‌طلبی که عمده بانک‌ها دارند این کارخانه را به طور کلی تعطیل کردند.

آقازاده با تأکید بر اینکه مسؤولان باید بفهمند که به راحتی نمی‌توان سر مردم را کلاه گذاشت و این کارخانه باید روی پای خودش بایستد افزود: این موضوع مورد پیگیری است و با همکاری مسؤولان دستگاه قضا و سایر سازمان‌ها اجازه نمی‌دهیم که سرنوشت کارخانه ایران پوپلین و به سرنوشت کارخانه پوشش و رشت الکترونیک تبدیل شود.

در حالیکه نماینده مجلس از ادامه تخلفات مالی و ضعف مدیریتی ایران پوپلین خبر داده اما جزییات بیشتری ازاین تخلفات ارایه نکرد. پیگیری خبرنگار مرور برای برقرار تماس با این نماینده مجلس نیز ناموفق بود.

با این حال «علی جهانگیر» مدیرعامل کاشانی شرکت ایران پوپلین که از آذر ماه گذشته به مدیریت این شرکت منصوب شده با رد ادعاهای آقازاده به مرور گفت: در حال حاضر شرکت روزانه، ۴ تن تولید نخ و ۱۴ هزار متر تولید پارچه دارد و شور و نشاط کاری و تولید بار دیگر به محیط کارخانه بازگشته است.

جهانگیر در ادامه افزود: بزودی تولید نخ در بخش ریسندگی به ۵ تن افزایش پیدا می‌کند و با بهبود کیفیت در تولید نخ و پارچه در آینده نزدیک نیم نگاهی به صادرات نیز خواهیم داشت.

 مدیرعامل ایران پوپلین با بیان اینکه اکنون ۱۳۹ دستگاه بافندگی در حال فعالیت هستند اضافه کرد: تجهیزات و ماشین آلات خطوط رنگرزی و چاپ نیز راه‌اندازی شده‌اند.

جهانگیر در خصوص پرداخت به موقع حقوق کارگران نیز پاسخ داد: کلیه حقوق و معوقات کارگران این شرکت تولیدی تا فروردین پرداخت شده و حقوق اردیبهشت نیز تا قبل از ۱۵ خرداد به آنها پرداخت می‌شود.

از سوی دیگر یکی از اعضای انجمن صنفی شرکت که نخواست نامش ذکر شود به مرور گفت: از شروع سال جدید و علیرغم اعلام وزارت تعاون کار و رفاه امور اجتماعی مبنی بر تجدید انتخابات تشکل‌های کارگری درون کارگاهی در سال جاری، اعتبار فعالیت آن از سوی هیات‌مدیره تجدید نشده و در حال حاضر شرکت ایران پوپلین فاقد نماینده کارگری و شورای صنفی و اسلامی کار است.

گفتنی است کارخانه نساجی ایران پوپلین در سال ۱۳۵۳ تأسیس و قسمت‌های مختلفی ازجمله ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و چاپ در آن راه‌اندازی شد. این واحد تولیدی متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی از زیرمجموعه‌های هلدینگی بانک ملی است که مساحت آن ۲۵۰ هزار مترمربع و دارای ۱۱۶ هزار مترمربع زیربنا است. در سال ۱۳۶۹ سهام آن در بورس اوراق بهادار تهران عرضه و در سال ۱۳۸۷ به دلیل آنچه از زیان‌ده بودن شرکت عنوان شد، از بورس خارج شد.

عدم مدیریت صحیح و نبود برخی قطعات موجب شد بخشی از این کارخانه به خرابه و انبار قطعات بازشده تبدیل شود. دستگاه‌هایی که تعدادی از آن‌ها به بهانه نوسازی در سال ۹۶ با همراهی برخی ارگان‌ها بخ بیرون کارخانه هدایت شد. بطوریکه از سرجمع ۴۸ دستگاه بازشده بخش بافندگی، ۲۴ دستگاه فروخته و باقی با ممانعت کارگران، در کارخانه انبار شد.

طبق مصوبه ۱۸ تیرماه سال ۹۹ ستاد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قرار بر این شد که شرکت ایران پوپلین زیرگروه، گروه توسعه ملی است به فرد دارای اهلیت واگذار شود تا کنون این واگذاری به علت مخافت کارگران مسکوت باقی مانده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.