تولید ۹۰ درصد بادام زمینی ایران در آستانه اشرفیه

0 1,272

۵ هزار بادام کار گیلانی برداشت بادام زمینی را از ۲۳ هزار هکتار ارضی کشاورزی استان آغاز کردند.

«علی درجانی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بادام کاران، برداشت بادام زمینی را از ۲۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان آغاز کردند.

وی افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان شهریور ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن پیله خشک بادام زمینی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: به علت شرایط مناسب آب و هوایی تولید امسال ۱۰ درصد بیشتر از پارسال است. گفتنی است بادام زمینی علاوه برآستانه اشرفیه به صورت پراکنده در لشت نشا، تالش، انزلی و رودبار هم کشت می‌شود.

درحالی که گیلان قطب اصلی تولید بادام زمینی در کشور است اما با کمبود صنایع فرآوری، بسته بندی و پیله خشک کنی این محصول مواجه است. در حال حاضر دراستان فقط ۲ کارخانه صنعتی فرآوری بادام زمینی  وجود دارد و این محصول بیشتر در واحد‌های سنتی کارگاهی خشک و فرآوری می‌شود.

از سوی دیگر ورود بادام‌های زمینی قاچاق، بی کیفیت و ارزان قیمت به بازار وافزایش سالانه هزینه های تولید ازمهمترین مشکلات بادام زمینی کاران درگیلان است که تاکنون جهاد کشاورزی بعنوان متولی تولید محصولات کشاورزی نتوانسته راهکاری برای بهبود وضعیت کشت بادام زمینی ارایه کند.

استفاده از روغن بادام زمینی در تولیدات محصولات بهداشتی و آرایشی نیز ظرفیتی است که در گیلان مورد توجه قرار نگرفته است. این درحالیست که سال گذشته سازمان صنعت و تجارت استان از آمادگی ارایه تسهیلات دراین بخش خبرداد بود. «دلق پوش» گفته بود: ارزش افزوده تبدیل بادام زمینی به فرآورده های گران قیمتی چون محصولات آرایشی، بهداشتی و شیمیایی به مراتب بیشتر ازتبدیل بادام زمینی به فرآورده های غذایی است و قطعا این کار ارزش افزوده بیشتری درصنایع مرتبط و وابسته به بادام زمینی ایجاد خواهد کرد.

وی با اعلام حمایت از توسعه و افزایش واحدهای صنعتی فرآوری بادام زمینی و انواع خشکبار در استان، گفته بود: زمینه پرداخت تسهیلات برای رونق صنایع تبدیلی و نوسازی ماشین آلات فرآوری در بخش بادام زمینی مهیاست وحتی برای توسعه بازارهای صادارتی نیز از آنها حمایت می کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.