کارخانه‌ی کمپوست انزلی پس از ۱۳ سال هنوز تصفیه‌خانه‌ی شیرابه ندارد

0 481

کارخانه‌ی کمپوست انزلی واقع در روستای خمیران  این شهرستان، از اواخر سال ۱۳۸۶ بدون تصفیه‌خانه‌ی شیرابه آغاز بکارکرد و متاسفانه عواقب فعالیت غیر اصولی این کارخانه، محیط زیست و زندگی اهالی این روستا را دچار چالش کرده است. «احمد دنیامالی» نماینده مردم انزلی در مجلس روز چهارم بهمن در جلسه‌ی شورای بهداشت انزلی بر اهمیت رسیدگی به این معضل تصریح کرد. مشکلی که دهیار روستای خمیران  در گفت‌و‌گو با مرور درباره‌ی آن چنین گفت: احداث کارخانه‌ی کمپوست سال ۱۳۸۲ با خرید یک قطعه زمین که ابتدا کمتر از ۵ هکتار بود و پس از آن به ۷ هکتار رسید با هدف تبدیل زباله به کودآلی در روستای خمیران آغاز شد و البته بنا هم نبود که  مشکلات محیط زیستی به همراه داشته باشد. هرچند که تصفیه‌خانه‌ی شیرابه نخستین موضوعی‌ست که همه‌ جای دنیا در احداث کارخانه‌ی بازیافت زباله لحاظ می‌شود، اما در مورد این کارخانه‌ از سال ۱۳۹۲ قول احداث تصفیه‌خانه‌ی شیرابه به ما داده شد که متاسفانه هنوز به سرانجام نرسیده است.

«رضا خم‌ساز» با بیان این که از حدود ده سال پیش گلایه‌های مردم خمیران در مورد آسیب‌های شیرابه‌ی کارخانه‌ی کمپوست آغاز شد، افزود: آلودگی آب کانال آبرسانی که از نزدیکی کارخانه می‌گذشت به شیرابه موجب برگزاری نشست با متولیان کارخانه شد و در ادامه اقداماتی بعنوان مسکن صورت گرفت. دورتا دور کارخانه منهول‌هایی نصب شد تا شیرابه به ضلع جنوب غربی  که بناست تصفیه‌خانه در آنجا به فعالیت بپردازد، هدایت شود. گفتنی‌ست که تاکنون بخشی از کار برای احداث تصفیه‌خانه صورت گرفته اما به نظر می‌رسد تکمیل و تجهیز آن نیازمند بیش از ۷ میلیارد تومان اعتبار باشد.

وی  در پایان اظهار کرد: هم اکنون مساحت کارخانه  کمپوست برای دفن پس‌سرندیها از ۷ هکتار به ۱۱ هکتار رسیده است در حالی که اطراف این کارخانه اراضی جنگلی و ملی قرار دارند و آب‌های زیرزمینی در آینده بر اثر نفوذ شیرابه‌ دستخوش تغییرات می‌شود. همچنین باید گفت تبعات فعالیت این کارخانه سبب کاهش ارزش منطقه‌ای زمین  شده و مشکلات موجود موجب مهاجرت بسیاری از اهالی این روستا شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.