کاهش سهم عشایر گیلان از امکانات و خدمات

0 324

در حالیکه عشایر گیلان، ۷۰ درصد دام و بیشترین تولید گوشت قرمز استان  را برعهده دارند اما از کمبود خدمات و امکانات  رنج می برند.

« فرامرز هادی زاده» رئیس اداره امورعشایر سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه  ۱۵ طایفه شامل ۱۱ طایفه تالش و چهار طایفه رودبار و ۳۵ تیره در دوره ییلاقی با بیش از ۱۱ هزار نفر جمعیت  در این استان مستقر هستند گفت: عدم انطباق آمار میدانی عشایر با آمارگیری سال ۸۷ موجب کاهش سهم عشایر از امکانات و مانع رسیدگی و خدمات رسانی به جامعه عشایر شده است. لذا خدمات رسانی مناسب به عشایر نیازمند در اختیار داشتن آمار واقعیست.

وی با اشاره به  جمعیت و وضعیت عشایر استان، افزود: بر اساس آمار سال ۸۷ ، ۶۱۹ خانوار و آمارهای میدانی حاکی از وجود افزون بر ۱۱ هزار خانوار عشایری در استان حکایت دارد. آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، فومن و شفت از جمله کانون های اسکان عشایر استان هستند.

وی درآمد ناخالص تولیدات دامی جامعه عشایر استان را یک هزار ۴۸۰  میلیارد ریال عنوان کرد. تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز، تولید ۳۵ درصد صنایع دستی، عرضه سالانه ۹.۵ میلیون راس دام به بازار مصرف، در اختیار داشتن ۷۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ظرفیت های قابل توجه در حوزه گیاهان دارویی، گردشگری و صنایع دستی از جمله کارکردهای اقتصادی عشایر استان است.

درهمین رابطه « کرم علی قندالی»  رئیس سازمان امور عشایر کشور روز گذشته در رشت از اختصاص تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومانی  جهت جبران نابرابری های جامعه عشایری کشور خبر داد و گفت: شاخص توسعه انسانی عشایر نسبت به روستاها و شهرها پایین است.

وی ازطرح ویژه ارتقای سطح سواد دانش و مهارت و طرح ویژه فرهنگی و مذهبی خبر داد و افزود: برخی دستگاه‌ها هنوز نسبت به وظایف خود بی اطلاع یا بی توجه هستند در صورتی که شاخص‌های آستانه برخورداری عشایر از هرگونه خدمات برای هر دستگاه در حوزه‌های مختلف آموزشی، اقتصادی و فرهنگی به صورت مشخص اعلام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.