گیلان محروم از صنایع نوین و پتروشیمی

1 738

«محمد حسن قربانی» عضو هیات نمایندگان استان گیلان گفت: به بهانه آلودگی محیط زیست، استان‌های ساحلی شمالی از جمله گیلان از صنایع نوین و پتروشیمی محروم مانده اند.

قربانی افزود: نباید به بهانه آلودگی محیط زیست استان‌های ساحلی شمال کشور از جمله گیلان را از همه صنایع محروم کنیم و فقر و بدبختی نصیب این مناطق شود، امروز دنیا دنیای تکنولوژی پیشرفته و صنعت است، برخی انتقادات غیر کارشناسی باعث شده گیلان در فقر باقی بماند.

وی افزود: امروز اروپا به عنوان قاره سبز و با حفظ محیط زیست، صنعتی‌ترین کشورهای دنیا را در خود جای داده است. در حال حاضر صنایع نوین آنقدر پیشرفته هستند که می‌توانند از آلودگی جلوگیری کنند، بنده شدیدا موافق حفاظت از محیط زیست هستم ولی اینگونه نیست هر جا صنعت هست قوانین زیست محیطی رعایت نمی‌شود.

وی افزود: پیشرفت تکنولوژی و صنعت به نحوی است که در کنار حفظ محیط زیست می‌توان  صنایع را راه اندازی و توسعه داد.

قربانی تاکید کرد: با توجه به وجود آب کافی در شمال کشور براحتی می‌توان در این خطه صنایع نوین و از جمله پتروشیمی را راه اندازی کرد. ما تا کنون به جای احداث صنایع از جمله پتروشیمی در مناطق ساحلی مثل شمال کشور به جاهایی رفته‌ایم که مشکل آب وجود دارد و امروز همین کم‌آبی گریبانگیر صنایع فولاد و پتروشیمی شده است.

صنایع پتروشیمی از اشتغالزا ترین صنایع کشور محصوب می شوند و بیش از ۵۰ مجتمع مادر پتروشیمی در کشور فعال است اما استان گیلان به لحاظ مسایل زیست محیطی از این ظرفیت توسعه ای محروم مانده است. این درحالیست که گیلان به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های ویژه و منحصربه‌ فرد مانند منطقه آزاد انزلی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال و جنوب ، نزدیکی به پایتخت از موقعیت ممتازی برای سرمایه‌گذاری دراین حوزه برخوردار است.

گفتنی است سال گذشته در جلسه بررسی موضوع راه اندازی صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی درگیلان که با حضور دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، استاندارگیلان و چندتن از نمایندگان گیلان درمجلس شورای اسلامی برگزار شد، «نوبخت معاون رئیس جمهور» ایجاد فرصت‌های شغلی را مهم‌ترین برنامه دولت عنوان کرد و افزود: وزرات نفت و دولت برای اجرای پروژههای سرمایه گذاری درحوزه پتروشیمی در استان آمادگی کامل دارد.

1 نظر
  1. احمد می گوید

    جناب قربانی بهتر است سری به روستاها و کوهپایه های گیلان بزند و درصد جمعیت غیربومی صاحبان املاک را جویا شود و تغییر کاربری اراضی استان از زراعی و باغی به مسکونی و تبدیل زمین سبز به سنگستان پر از زباله و فاضلاب را ببیند و از عالم خیال « صنعت پتروشیمی سبز » درآید و …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.