از انبار دلالان چه خبر؟

دپوی 100 هزار تن برنج محلی در کارخانجات

0 777

سرپرست معاونت توسعه و بازرگانی و صنایع کشاورزی گیلان ازانبار۷۰ الی ۱۰۰ هزار تن برنج ارقام محلی در کارخانجات شالیکوبی خبر داد و گفت: با توزیع ۱۰هزار تن برنج خارجی در استان، التهاب بازار برنج گیلان فروکش می‌کند.

با این وجود، بخش اعظمی از برنج به جز انبارهای برنج در فروشگاهها و انبارهای شخصی دلالان نگهداری می‌شود و قانونی برای پیگیری و برخورد با آنان نیست!

قیمت برنج در گیلان طی هفته‌های اخیر با افزایش قیمت چند باره مواجه شده و اکنون به مرز هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان نزدیک می‌شود. پیشتر دلایل مهم این اتفاق کمبود کشت در اثر خشکسالی و تغییر کاربری برخی زمین‌های کشاورزی و کاهش تولید عنوان شده بود، اما به رغم تزریق برنج وارداتی به بازار، قیمت‌ها مجدد افزایش داشته است. این درحالیست که به گفته کارشناسان به مرور، احتکار و انبار برنج توسط کارخانه داران و دلالان عامل افزایش قیمت برنج در هفته‌های اخیر بوده است.

با این حال برنج اصلی‌ترین کالای سبد خانوارهای ایرانی محسوب می‌شود و افزایش قیمت غیر متعارف آن اینبار پای دولت را به تنظیم بازار و تلاش برای کاهش قیمت این کالای اساسی باز کرد. درهمین رابطه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی گیلان طی مصوبه‌ای صاحبین کارخانجات شالیکوبی گیلان را موظف کرد طی ۴۸ ساعت به تمامی کشاورزان و صاحبین برنج که محصول آنها در کارخانه‌های شالیکوبی انبار شده اعلام کنند هرچه سریعترنسبت به تحویل و تخلیه برنج خود از کارخانجات اقدام کنند. بر اساس این مصوبه هرگونه تعلل و تاخیر در اجرای این مصوبه و وجود برنج مازاد در کارخانه‌های شالبکوبی مصداق احتکار تلقی شده و پیامدهای قانونی و حقوقی آن مربوط به صاحبین کارخانه برمی‌گردد.

درهمین رابطه «قاسم جواد زاده» سرپرست معاونت توسعه و بازرگانی و صنایع کشاورزی گیلان در گفت وگو با مرور، جامعه هدف این مصوبه را نه کشاورزان بلکه دلالان و واسطه‌های برنج اعلام کرد که تحت نام کشاورز، برنجهای خریداری خود را در تناژ بالا در کارخانجات نگه داری می‌کنند.

 جواد زاده با بیان اینکه طی این مصوبه کارخانجات شالکیوبی موظف شده‌اند میزان برنج در انبارهای خود را در سامانه انبارها اعلام موجودی کنند افزود: بر اساس آماری که ازشرکتهای تعاونی و کارخانجات به ما اعلام شده چیزی حدود ۷۰ الی ۱۰۰ هزار تن برنج محلی در انبارهای کارخانجات دپو و نگه داری می‌شود که بخش عمده‌ای از آنها محصول کشاورزان و مابقی متعلق به دلالان است.

وی تأکید کرد: با خارج شدن قیمت برنج از حد متعارف، دولت با این اقدام در صدد عرضه برنجهای انبار شده به بازارهای محلی و کاهش قیمت این کالا است.

 جوادزاده ضمن اشاره به توزیع ۲۰۰ تن برنج خارجی هندی در سطح اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مصرف کارمندی و کارگری و شرکتهای تعاونی روستایی با قیمت هیر کیلو ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزود: با هماهنگی و رایزنی که با شرکت بازرگانی ایران(اداره کل غله استان) انجام شد مقرر شده جهت فروکش کردن التهاب بازار برنج گیلان به میزان ۱۰ هزار تن برنج خارجی با کیفیت بالا و با قیمت مناسب از طریق شرکتهای تعاونی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گیلان توزیع شود. در حال حاضر بخشی ازاین برنجها به گیلان وارد شده و مابقی هفته آینده در سطح استان توزیع می‌شود.

این مسوول از کاهش تولید ۱۳ تا ۱۵ درصدی تولید برنج سفید طی سال زراعی گذشته در گیلان خبر داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.