از کدام افق صحبت می‌کنید؟!

حضور منطقه آزاد انزلی در نمایشگاه املاک و مستغلات روسیه!

0 156

منطقه آزاد انزلی در روزهای اخیر در نمایشگاه اینوست شو مسکو شرکت کرده است. نمایشگاهی که در رسانه‌های شاخص کمتر درباره‌ی آن صحبت شده است. نمایشگاهی در حوزه‌ی املاک و مستغلات که شرکت‌های ساختمانی یا انبوه ساز در آن شرکت می‌کنند تا به تعاملات اقتصادی خود در آن بپردازند. اما اینکه چطور یک منطقه آزاد تجاری و اقتصادی که قرار بود نقش اصلی را در حوزه تجاری و صادراتی شمال کشور بازی کند، سر از نمایشگاه املاک و مستغلات در می‌آورد بر کسی مشخص نیست.

با این حال در این نمایشگاه از یک دستاورد رونمایی شد و آن هم توافق با یک سرمایه‌گذار روس، -فارا حسین اف- مدیرعامل شرکت گلدن اینوستمنت روسیه برای ساخت، تجهیز و بهره برداری از دو پست اسکله در مجتمع بندری کاسپین است. نکته جالب این قرارداد این است که در حال حاضر انزلی ۱۲ پست اسکله دارد که تنها ۵ اسکله آن فعال است و علاوه بر این برخی از سرمایه‌گذارانی که در منطقه آزاد انزلی اقدام به ساخت اسکله کرده بودند آن را فریز و هنوز اقدام به تجهیز آن نکرده‌اند. هر چند که یکی از مزایای دعوت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی(روسی) عدم نیاز به مناقصه پروژه است و این موضوع برای دعوت کنندگان سرمایه‌گذار به صرفه است. اما با این حال و با وجود غیرفعال بودن ۷ پست اسکله دعوت از سرمایه‌گذاری روسی چه معنایی دارد؟ خصوصا که هنوز از نتایج دعوت از سرمایه‌گذار افغانستانی در ماه‌های گذشته باخبر نیستیم!

همه اینها در شرایطی است که به تازگی در استان همسایه، یعنی مازندران، احداث ۳ منطقه ویژه اقتصادی به تصویب رسیده است و قبل از این تصویب بندر امیر آباد مازندران به تنهایی و بدون اینکه منطقه آزاد یا ویژه باشد کل رکورد بار و تخلیه آن ۴ میلیون تن یعنی دو برابر تخلیه و بار منطقه آزاد انزلی است!!ب

ا این تفاسیر باید پرسید راهبرد توسعه‌ی منطقه‌ی آزاد انزلی راه به کجا می‌برد؟ و حجم عظیم پروپاگاندای رسانه‌ای چه دردی از این استان و کشور و توسعه دوا می‌کند؟! جالب است که در اخبار این سازمان نوشته شده است: «حضور در نمایشگاه اینوست شو مسکو، فرصت مناسبی جهت ترسیم افق‌های جدید همکاری اقتصادی با بخش‌های دولتی و خصوصی روسیه برای منطقه آزاد انزلی محسوب می‌شود…»

ید پرسید کدام افق؟ چه فرصت‌هایی؟ و با کدام مدیریت راهبردی و فرانگر؟ حضور در نمایشگاه املاک و مستغلات افق چه چیزی را به روی‌مان می‌گشاید؟ ویلاسازی سرمایه‌گذاران روسی در منطقه آزاد انزلی یا چیزی دیگر؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.