باغات مدرن و فنی مرکبات درگیلان احداث می شوند

برای حضور در بازار اوراسیا

0 442

درحالی برداشت مرکبات از ۱۱ هزار هکتار از باغات مرکبات گیلان به نیمه‌ی خود رسیده که افزایش هزینه های تولید، باغداران را رنج می‌دهد. این درحالیست که خسارتهای سنگین برف سال گذشته همچنان روی دوش باغداران مرکبات گیلان سنگینی می‌کند و رقابت تنگاتنگی از سوی کشورهای دیگر در بازارهای هدف مرکبات صادراتی استان به وجود آمده است.

برداشت مرکبات که از اواسط آبان ماه درگیلان آغاز شده به گفته‌ی «منوچهر پارسافر» مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی به مرور، تا اواسط بهمن ماه به طول می کشد و تاکنون بالغ بر ۳۵ درصد محصول باغات استان برداشت شده است.

پارسافر به مرور گفت: ایران بعد از کشورهای ایتالیا، چین و نیوزلند در رتبه‌ی چهارم صادرات کیوی در بازارهای هدف قرار دارد و برای بقا و تداوم این بازار نیازمند تولید کیفی تر درمرکبات از جمله کیوی هستیم.

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی گیلان با تاکید به اینکه درتولید سایر مرکبات ازجمله پرتغال، صادرات نداریم افزود: محصول پرتغال گیلان فقط برای نیاز داخلی استان و کشور کفایت دارد و فقط  مرکبات استان مازندران به دلیل افزایش دو برابری سطح زیر کشت نسبت به گیلان به کشورهای دیگر صادر می شود. ازاینرو چند سالی است با اصلاح و توسعه‌ی باغات  قدیمی مرکبات و توزیع نهال یارانه ای از سطح ۱۴ نهالستان استان، بحث توسعه‌ی سطح زیرکشت مرکبات استان را در دستور کارداریم.

پارسافر با اشاره به پیش بینی برداشت بیش از ۱۹۰ هزار تن مرکبات از باغات گیلان گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد دارد و تلاش داریم با کیفی سازی محصولات شاخص در حوزه‌ی باغبانی گیلان ازجمله پرتغال، فندق و زیتون برای بازار اوراسیا هدف گذاری کنیم. دراین راستا باغات مدرن و فنی در گیلان احداث می شوند تا ارقام اصلاحی را در واحد سطح بیشتری دراستان تولید و روانه‌ی بازار اوراسیا کنیم.

وی درخصوص افزایش قیمت نهاده های باغی نیز پاسخ داد: کود باغی قیمت مصوب دولتی دارد و تصمیم گیری درخصوص قیمت آن از سوی وزارت خانه اتخاذ می شود و جلوگیری از افزایش قیمت آن در اختیار استان نیست وکارشنان ما فقط می توانند توصیه های فنی و ترویجی درباره‌ی چگونگی مصرف نهاده ها را به باغداران ارایه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.