تورهای صیادی، تهدید حیات «فک خزری»

0 351

فک‌های خزری با نام علمی(‌  pusa caspica) که یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیا است، از مدتها قبل در رده‌ی گونه‌های درمعرض نابودی قرار گرفته است. سال گذشته بود که از سوی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شد از یک میلیون فک خزری دردهه ۹۰، درحال حاضر تنها ۱۰۰ هزار فک خزری باقی مانده است. در سالهای اخیر نیز ناامن بودن سواحل جنوبی دریای خزر و نابودی و تخریب زیستگاه‌های طبیعی منجر به کاهش مهاجرت این گونه‌ی کمیاب خزری به سمت سواحل شمالی شده است.

اما از سوی دیگر تور صیادان نیز تهدید جدی علیه‌ی حیات فک خزری در سواحل گیلان شده است، بطوریکه هر ازچند گاهی خبر تلف شدن این گونه‌ی پستاندار دریای خزر در تور صیادان از سوی محیط زیست اعلام می‌شود. این درحالیست که سازمان حفاظت محیط زیست گیلان از صیادان استان خواسته بود تا فک‌های خزری که در تورهای صیادی به دام افتاده‌اند را به ‌صورت زنده تحویل بدهند تا مورد تقدیر قرار بگیرند.

درهمین رابطه «علی محمد پور» رئیس اداره‌ی حفاظت محیط زیست شهرستان از پیدا شدن لاشه‌ی یک فک خزری در محدوده‌ی شهرستان رودسرخبرداد و گفت: این لاشه که متعلق به یک قلاده فک خزری است چند روز پیش تلف شده بود.

محمدپور یکی از دلایل مهم تلف شدن این فک‌ خزری را گیر کردن در تور صیادان عنوان کرد و افزود: فک خزری از جمله گونه‌های جانوری محسوب می‌شود که در معرض انقراض بوده و حمایت شده هستند.

فک خزری تنها پستاندار دریای خزر به دلایل مختلفی مانند به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است. سال گذشته «داوود میرشکار» ‌مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان محیط‌ زیست کشور از تدوین آیین نامه ای با هدف به کارگیری تجربیات موفق جهانی درحفاظت از فک، تلاش برای کاهش آلودگی‌های دریای خزر و مسئولیت‌پذیری کشورها و همچنین سازمان‌های مرتبط با موضوع برای جلوگیری از افزایش تلفات فک خزری و مناسب‌سازی‌ زیستگاه آن در برنامه‌ی ششم توسعه خبر داده و گفته بود: سازمان محیط ‌زیست دراین برنامه ملزم  به حفاظت از گونه‌های درمعرض خطر از جمله فک خزری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.