حرف حق؛ از قهوه خانه تا طنزپهلو

جشنواره ادبی گل آقا در فومن برگزار شد؛

0 203

در تعریف طنز چنین آمده که طبیعتش بر خنده استوار است ، لیکن خنده را به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدفی والاتر و آگاه کرن انسان به عمق مشکلات و معضلات به منظور رفع آن به کار می گیرد همچون چاقویی در دست طبیبی برای درمان .

همانگونه که کیومرث صابری فومنی از آغاز فعالیتهای ادبی اش خاصه سال ۶۹ با انتشار هفته نامه ی گل آقا ادبیات جدیدی را در فضای نقد اجتماعی بنا نهاد و آشکارا شعارش را حق گویی اعلام کرد.

” یک زبان دارم دو تا دندان لق / می‌زنم تا زنده هستم حرف حق.”

شعاری که گرچه در اواخر فعالیت این نشریه با خط زدن پر معنای آن بر روی جلد نشریه ، آن را به ” می‌زنم تا می‌توانم حرف حق” تغییر داد ولی تا پایان انتشار نشریات و تا زمانی که طنز نوشت آن را سرلوحه کار و زندگی خود قرار داد.

کیومرث صابری ، اهل فومن بود همانگونه که در یکی از لقبهای طنازانه اش ” گردن شکسته فومنی ” بدان اشاره داشت.

و چه جایی بهتر از فومن زادگاه گل آقای ایران و شیون فومنی دیگر شاعر حق گوی و حق طلب کشورمان برای برگزاری جشنواره طنز.

این گونه بود که جشنواره ملی نگاهی به طنز معاصر با عنوان «طنز پهلو» از شش سال پیش با رویکرد زنده نگه داشتن جریان طنز ادبی و انتقادی معاصر در ادامه و استمرار طنز ادیبانه و نجیبانه طنز گل آقایی در موطن این ادیب طنزپرداز شروع به فعالیت کرد و طنزنویسانی از نقاط مختلف کشور را در حوزه داستان و شعر طنز با خود همراه کرد .

فرامرز ریحان صفت از شاعران طنزپرداز و بانیان این جشنواره در بیست و سومین روز تیر ماه  در آیین اختتام ششمین دوره جشنواره طنزپهلو ضمن قرائت بیانیه هیات داوران گفت: امسال ۱۱۴۷ اثر مکتوب طنز از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره واصل شد که از این میان ۷۲۴ اثر در بخش شعر طنز و ۴۲۳ اثر در بخش داستان طنز قرار می گرفتند.

پس از داوری آثار در بخش داستان طنز :  حمید اسکندری از تهران با داستان “دندان پایین سمت چپ” اول ، نوشین نقوی از انزلی با داستان “اغتشاشگر” دوم و علی بهاری از قم با داستان “دوشنبه های برگی” سوم شدند.

تقدیر شدگان این بخش نیز : مهدی محمدی از مشهد با داستان “روزی که محتسب را دیدم” ؛ سمیه احد زاده از تهران با اثر ” یک فروند دماغ” بودند .

نفرات برگزیده بخش شعر طنز : امین بهاری زاده از دزفول با شعر ” ریزگرد” مقام نخست ، علیرضا یعقوبی از اصفهان با شعر “فرزند آوری” عنوان دوم و علی میری از سبزوار با اثر ” اندر حکایت گاهی نمی شود که نمی شود” رتبه سوم را کسب کردند.

تقدیر شدگان این بخش : تهمینه توفیقی با شعر ” مالیات نامه ” و احمد آوازه از همدان با شعر ” اسرار حیله گری” بودند.

طنز ماناترین ابزار برای مطالبات اجتماعی

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این همایش  گل آقا را مایه مباهات گیلانیان عنوان و خاطرنشان کرد : ” گل آقا ” با ادبیات طنز، انتقاد را به کام مسئولان شیرین می کرد .

رضا ثقتی با بیان این که زبان وادبیات طنز ماناترین ابزار برای پی گیری مطالبات اجتماعی است افزود: فلسفه این جشنواره اینست که بتوانیم زبان مطالبات اجتماعی را به سمت زبانی نرم و همدلی سوق دهیم.

وی خواستار  ثبت این جشنواره در تقویم فرهنگی کشور شد.

استاندار گیلان نیز در آیین اختتامیه این مراسم از  زنده یاد کیومرث صابری فومنی  بعنوان ادیب با اخلاق یاد کرد که با  زبان طنز ، انتقاد را به کام مسئولان شیرین می کرد.

رضا رفیع، طنزپرداز و عضو هیات داوران جشنواره  طنزپهلو  با خواندن شعر “باز باران” از زنده یاد گلچین گیلانی حاضران را به جمع خوانی این شعر، توجه به ادبیات فاخر کشور و پرهیز از غرق شدن در فضای مجازی توصیه کرد.

در بخشی از این مراسم نیز نمایش “دعای باران”  کاری از صادق حسنی و گروهی از هنرمندان گیلانی نیز در این مراسم اجرا شد و حمید لولایی هنرمند گیلانی نیز دقایقی برای حاضران سخن گفت.

اجرای ترانه های زیبای بیژن لرد نیز موجب شادمانی حاضران شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.