رنج گیلان از کمبود ۲ هزار تخت بیمارستانی

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از نبود بیمارستان جامع در گیلان انتقاد کرد

0 529

«محمد حسن قربانی»، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از نبود بیمارستان جامع در گیلان خواستار مشارکت بخش خصوصی با دانشگاه علوم پزشکی برای تامین هزینه های ساخت بیمارستان جامع در استان شد.
وی با بیان اینکه نبود یک بیمارستان جامع در گیلان زیبنده و شایسته این استان نیست عنوان کرد: بنده و یا سایر نمایندگان عضو مجمع نمایندگان گیلان موضوع ساخت بیمارستان جامع استان را در محافل مختلف اعم از مجلس و دولت بارها و بارها مطرح کردیم اما این همه تلاش نتیجه‌بخش نبود.
قربانی یکی از معضلات گیلان در حوزه بهداشت و درمان را نامتوازن بودن سطح ارائه خدمات در بخش دولتی و بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: به دلیل سطح بسیار پایین ارائه خدمات در بیمارستان‌های دولتی استان گیلان، مردم و بیماران اکثرا جهت دریافت خدمات پزشکی به بیمارستان‌های بخش خصوصی مراجعه می‌کنند.
از شاخص‌های مهم درحوزه سلامت که معیار مهمی برای ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی به حساب می‌آید، تعداد تخت‌های بیمارستانی است وایران دراین زمینه با استانداردهای جهانی فاصله دارد. به ازای هرهزارنفر، ۹/۱ تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد. این آمار در گیلان نیز مطلوب نیست به طوریکه نبود بیمارستان جامع، کمبود بیمارستانهای دولتی و کیفیت پایین خدمات درمانی در آنها موجب روانه شدن مردم به سمت بیمارستانهای خصوصی شده است. پیش ازاین نیز رییس بیمارستان علوم پزشکی گیلان بر تاسیس بیمارستان جامع درمانی دراستان تاکید کرد و با اشاره به کمبود بیش از ۲ هزار تخت بیمارستانی دراستان گفته بود که: “در حال حاضر بیش ازهزارتخت بیمارستانی دربخش خصوصی و دولتی به ارایه خدمات درمانی مشغول هستند.”

همچنین معضل ساخت بیمارستانهای نیمه تمام نیزسالهاست حوزه خدمات درمان وبهداشت استان را با چالش مواجه کرده است. در حال حاضر در کل استان ۶ بیمارستان نیمه‌تمام سالهاست در دست ساخت قرار دارد. بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی پروفسورسمیعی در رشت، ۱۳۰ تختخوابی لنگرود، ۱۲۷ تختخوابی تالش و بیمارستان‌‌های آستارا و رضوانشهر ازمهم‌ترین بیمارستان‌های نیمه‌تمام استان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.