ارتقاء بندرگاه انزلی حاصل تعامل مدیران استانی و کشوری

فرهاد منتصر کوهساری، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی

0 468

افزایش فعالیت و ارتقاء عملکرد بندرگاه انزلی در ۲۴ ماه اخیر و دستیابی این بندر به پیشرفتی مؤثر در رنکینگ بنادر شمالی کشور می‌تواند نویدبخشِ رونق روزافزون این بندرگاه و افزایش نقش آن در توسعه‌ی استان باشد. اما تحقق این مهم تنها با افزایش مشارکت‌ها و تعامل فی مابین متولیان حوزه‌ی بنادر و دریانوردی و مسوولان شهرستان و استان در مسیر فراهم آوردن بستری مناسب برای توسعه‌ی حمل و نقل کالا و فعالیت تجار ممکن می‌شود.  فعالیت بنادر گیلان در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش در عرصه‌ی عملیات تخلیه و بارگیری کالا ۵۳ درصد و در حوزه‌ی عملیات کانتینری ۷۳ درصد افزایش داشته‌ و آمارها نشان از  پیشرفت فعالیت‌های بندر انزلی در میان بنادر شمالی  کشور دارد. بندرگاه انزلی دارای پیشینه‌ای  ۱۰۰ ساله در عرصه‌ی حمل و نقل دریایی است و با بهره‌مندی از موقعیت جغرافیایی ویژه از کهن‌ترین بنادر کشور محسوب می‌شود. این مجتمع بندری هم اکنون با ۱۵ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین بندرگاه ایرانی حاشیه‌ی دریای خزر به شمار می‌آید.

عوامل پیشرفت

 بی تردید حفظ و امتداد این پیشرفت نیازمند شناسایی عوامل موفقیت، چالش‌های موجود و تمهیدات مناسب به منظور توسعه‌ی فعالیت‌هاست. چه عواملی در پیشرفت دو سال اخیر بندرگاه انزلی مؤثر بوده است؟ این سوالی ست که خبرنگار مرور از معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی می‌پرسد و «فرهاد منتصر کوهساری» اظهار می‌دارد: اقدامات خوبی در بندرگاه انزلی از سوی مدیر و همکاران محترم بنادر و دریانوردی گیلان به انجام رسیده است. ایجاد زیرساخت‌های مناسب سرمایه گذاری اعم از اسکله، سیلوهای غلات، انبارها و تجهیزات موجب جذب مشتریان و پدید آمدن این رشد در بندرگاه انزلی شده و این وضعیت روز به روز بهتر نیز خواهد شد.

اگر به دنبال کاهش قیمت تمام‌شده و دسترسی سریع‌تر کالا به دست مصرف‌کننده هستیم باید به این موضوع توجه کنیم. بعنوان   مثال کالایی که قرار است به مشهد برسد باید از طریق بندر امیرآباد حمل شود و کالایی که قرار است روانه‌ی غرب کشور شود باید از طریق بندرگاه انزلی یا آستارا حمل شود و البته این امر در کاهش حمل‌ونقل جاده‌ای و متعاقب آن کاهش ترافیک جاده‌ها کمک شایانی می‌کند.

 وی همچنین درباره تمهیداتی که می‌تواند به امتداد رشد و پیشرفت بندرگاه انزلی در سال های آتی بیانجامد، می‌گوید: تامین تجهیزات مورد نیاز در این عرصه تاثیرگذار است. ابزاری نظیر مکنده‌های غلات، جرثقیل‌های موبایل ساحلی و محوطه‌ای برای بندرانزلی پیش بینی و حمل شده و مونتاژ و نوسازی آن در دست انجام است و این تجهیزات می‌تواند سرویس تایم و ارائه‌ی خدمات به مشتریان را بهبود ببخشد. ساخت سیلوی غلات، انبار و مخازن که در بندر انزلی صورت گرفته و در حال ساخت است نیز می‌تواند به توسعه ترافیک و بازار به سمت  این بندر بیانجامد. همچنین در کنار بازار استان‌های تهران و البرز، استان‌های غرب کشور نظیر اردبیل، همدان، آذربایجان شرقی و غربی در بحث کالاهای اساسی بازار بزرگی به شمار می‌آیند که می‌توان از آن بهره‌مند شد. در واقع ورود کالا به بندرگاه انزلی و ارسال آن به این استان‌ها با کاهش قیمت تمام شده و هزینه‌ی کمتر به انجام می‌رسد.

هماهنگی و همکاری بین مسوولان استانی، شهرستانی، مدیرکل بنادر و مجموعه‌ی منابع انسانی، شورای اسلامی شهر، شورای تامین شهرستان و جلسات کارشناسی و هماهنگی برگزار شده بین این اعضا همراه با وجود یک مطالعه‌ی دقیق و احترام به مشتریان بندر موجب جلب رضایت مشتریان و سوق یافتن ترافیک به  سمت بندرگاه انزلی  شده است.

کوهساری با بیان این که سعی و مدیریت بنادر و تجار بر امور باید بر اساس هدایت وحمل کالاهای مصرفی از طریق بنادری باشد که به کم‌ترین قیمت تمام‌شده دست یابیم، ادامه می‌دهد: اگر به دنبال کاهش قیمت تمام‌شده و دسترسی سریع‌تر کالا به دست مصرف‌کننده هستیم باید به این موضوع توجه کنیم. بعنوان مثال کالایی که قرار است به مشهد برسد باید از طریق بندر امیرآباد حمل شود و کالایی که قرار است روانه‌ی غرب کشور شود باید از طریق بندرگاه انزلی یا آستارا حمل شود و البته این امر در کاهش حمل‌و نقل جاده‌ای و متعاقب آن کاهش ترافیک جاده‌ها کمک شایانی می‌کند.

تاثیر تعامل و همکاری

پیشرفت عملکرد بندرگاه‌ها در گرو تلاش و تعامل و همکاری فعالان بندری و دریایی و همچنین مسوولان استانی و شهرستانی است. کوهساری در بخشی از سخنانش بر تاثیر این عامل تصریح و اظهار می‌کند: هماهنگی و همکاری بین مسوولان استانی، شهرستانی، مدیرکل بنادر و مجموعه‌ی منابع انسانی، شورای اسلامی شهر، شورای تامین شهرستان و جلسات کارشناسی و هماهنگی برگزار شده بین این اعضا همراه با وجود یک مطالعه‌ی دقیق و احترام به مشتریان بندر موجب جلب رضایت مشتریان و هدایت ترافیک به سمت بندرگاه انزلی  شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز پیشرفت بنادر گیلان  بین بنادر شمال ایران را چگونه می‌بینید، می‌گوید: تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های خاصی در بنادر شمالی ایران ایجاد کنیم تا از آن برای ارایه‌ی خدمات استفاده شود. در این میان استعدادی که در بنادر انزلی و آستارا وجود دارد، همچنین مشتریانی که این بنادر دارند و عواملی چون نیاز کشور برای تامین مواد اولیه و همچنین صادرات کالاهای اساسی و ترانزیت کالا تاثیرگذار است. از دید من این بنادر رو به رشد و توسعه هستند و می‌توانند بازارهای بیشتری را داشته باشند ولی آن چه که باید به آن توجه داشت، حفظ وضعیت موجود و تلاش برای حفظ و توسعه‌ی بازار است. در واقع برای توسعه‌ی بازار چه در عرصه‌ی صادرات کالا و چه در زمینه‌ی واردات مواد اولیه باید بکوشیم و در این راستا باید کمیته‌های بازاریابی در گیلان ایجاد کنیم تا از ظرفیت‌ها بیشتر بهره‌مند شویم.

این مسؤول با تأکید بر اهمیت توجه بخش خصوصی به ایجاد پایگاه در بنادر کشورهای حاشیه خزر یادآور می‌شود: انتظار ما در بنادر خویش برای رسیدن کالا کافی نیست و اگر تعامل و همکاری خوبی بین دست‌اندرکاران بندری، فعالان دریایی، سرمایه‌گذاران و وارد کنندگان و صادرکنندگان وجود داشته باشد، پایگاه‌هایی بعنوان بندرتجاری در منطقه‌ی حاشیه‌ی دریای خزر بعنوان مثال در قزاقستان و آستاراخان روسیه می‌تواند ایجاد شود که به توسعه‌ی صادرات و کاهش قیمت تمام‌شده‌ی واردات مواد اولیه به داخل کشور بیانجامد.

 معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان با اظهار تشکراز مدیران بندرگاه انزلی و مسؤولان استانی می‌گوید: هماهنگی موجود بین مسؤولان استان موجب رونق دوچندان بندرگاه انزلی شده و ما هم در بحث توسعه‌ی کانتینری و همچنین کانتینرهای یخچالی و کشتی‌هایی که حامل کامل کالاهای اساسی باشند و کشتی‌های رو رو تخفیف خوبی در نظر گرفته‌ایم و از بخش خصوصی و دست‌اندرکاران بندری و دریایی می‌خواهیم تا از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.