افزایش اعتبارات طرحهای آبخیزداری در گیلان

0 489

«محسن یوسف­ پور»، مدیرکل منابع طبیعی گیلان از افزایش اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای فعالیت های آبخیزداری استان درسال جاری خبر داد و افزود: این اعتبار امسال صرف اجرای عملیات­های مکانیکی آبخیزداری در ۱۶ حوضه آبخیز ۹ شهرستان خواهد شد.
محسن یوسف پور گفت: سال گذشته ازمحل صندوق اعتبارات ملی ۱۵.۶ میلیارد تومان به فعالیت های آبخیزداری استان گیلان اختصاص یافت که طی آن ۱۸ پروژه آبخیزداری در ۹ شهرستان استان اجرا شد.
وی ازافزایش اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای فعالیت های آبخیزداری گیلان درسال جاری خبر داد و افزود: این اعتبار امسال صرف اجرای عملیات های مکانیکی آبخیزداری در ۱۶ حوضه آبخیز ۹ شهرستان خواهد شد.
درحالی مدیرکل منابع طبیعی استان ازاجرای طرح های آبخیزداری درشهرستانهای استان خبرمی دهد که مردم استان هنوزخاطره سه سیل ویرانگردرشهرهای لنگرود، کاکرود رودسر و فوشه فومن در سال گذشته را از خاطر نبرده اند. بارش های سیل آسا و چند روزه ای که موجب طغیان رودخانه ها ازحوزه های بالا دست و آبخیزاین مناطق شروع شد. پر شدن سدهای پایین‌دست از رسوب، تخریب پوشش گیاهی، فرسایش خاک، از بین رفتن اراضی کشاورزی و خسارت‌های فراوان به تأسیسات، زیرساخت‌ها و واحدهای مسکونی درحریم رودخانه های طغیان کرده ازجمله تبعات این سیل­ها در سال گذشته بود.
درهمه­ کشورهای جهان و درمناطق مستعد سیلاب ،عملیات آبخیزداری براساس اولویت و میزان خطرپذیری انجام می شود و خطر وقوع سیلاب دربخش هایی ازمسیر آب در حوضه آبخیزمرتفع می شود. گیلان استانی کوهستانی و با شیبهای تند درحوزه های آبخیز و بدلادست رودخانه هاست و با توجه به شدت بارش ها در فصول مختلف شسته شدن خاک و رانش زمین در این نقاط دور از انتظار نیست و اختصاص اعتبارات فوق برای اجرای طرح های آبخیزداری وکنترل و مهار سیل در برابر خسارات به جا مانده بسیار ناچیز است. به گفته­ی سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری ، «حدود ۸۰ درصد از روستاهای استان در نزدیکی آبراهه ها و رودخانه ها قراردارند و دست کم یک رودخانه، تقریبا از همه شهرهای گیلان عبورمی کند. لذا مستعد آبگرفتگی وقوع سیلاب در بارندگی های شدید و مداوم هستند.»

«علی اکبری مقدم» با بیان اینکه اجرای طرح های آبخیزداری و ساماندهی رودخانه ها مهم ترین سد درمقابل وقوع سیلاب است افزود: جلوی حوادث غیرمترقبه ای چون سیل را نمی توان گرفت اما با اجرای درست عملیات آبخیزداری می­توان از شدت آثار و خسارات آن کاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.