تخلف ۹۰ درصدی ساخت وسازها در گیلان

0 1,009

ساخت و سازهای غیرمجاز و تخلفات ساختمانی از جمله معضلات شهر رشت است. افزایش سکونتگاههای غیررسمی و ساخت و ساز درزمین های نسقی حاشیه رشت دلیل عمده این تخلفات بوده است.

پیشتر نیز«رضا رسولی »عضو کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه  تخلفات ساختمانی درمناطق مختلف رشت بر کسی پوشیده نیست گفته بود: در ۲ سال گذشته تلاش‌هایی برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز انجام شد و بر اساس آمار و اطلاعات واصله ۶۸ درصد از املاک تخریبی رشت، نسقی هستند.

در همین رابطه « ناصر حاج محمدی» شهردار رشت در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: طبق بررسی های صورت گرفته  ۹۰  پروانه از ۱۰۰ پروانه ساخت و سازی در گیلان به تخلف می انجامد. وی پایین بودن نرخ جریمه تخلف درساخت و ساز‌ها نسبت به سود آن را عامل تداوم این تخلفات دانست.

حاج محمدی ساخت و ساز در املاک نسقی را از دیگر مشکلات شهرها به ویژه رشت اعلام کرد و گفت: نرخ  جریمه تخلف برای ساختمان های بدون سند هم بسیار پایین است. لذا برای حل مشکل ساخت و سازهای غیرمجاز باید این جرم از حقوقی به کیفری تبدیل شود تا کسی که سازنده متخلف ساختمان است مجازات شود نه صاحبان آینده آن.

«علی اوسط اکبری مقدم» معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری گیلان هم گفت: قرار نیست شهرداری به بهانه گذران امور جاری به درآمد حاصل از جریمه متخلفان ساخت و ساز درکمسیون صد متکی باشد. تا زمانی که ۳۰ درصد درآمد شهرداری ها از کمیسیون ماده ۱۰۰است شهرداری ها ناگزیر اند از تخلف چشم پوشی کنند.

وی افزود: قبل از اینکه تخلفی در ساخت و ساز صورت بگیرد باید جلوی آن گرفته شود چون برای تخریب ساختمان هم از بیت المال هزینه می شود و هم بخش خصوصی ضرر می کند که این قابل اغماض نیست.

وی تاکید کرد: برای حل مشکل در مرحله اول باید نظارت ها بر ساخت و سازها افزایش یابد و در مرحله بعدی اعضای کمسیون ماده ۱۰۰ساختمان هایی را که برخلاف اصول ساخته می شود تایید نکنند.

«سیف الله مسرور» بازرس کل گیلان افزود: ناظران ساخت و ساز به جای اینکه نگاه فنی داشته باشند بیشتر نگاه سیاسی دارند و این پای خیلی از متخلفان را به بحث ساخت و ساز باز می کند که نتیجه آن ساخت و سازهای ناموزون و بدون ایمنی در شهرها است.

وی با بیان اینکه برخلاف آمارهایی ارائه شده ۷۰ درصد درآمد شهرداری ها از کمیسیون ماده ۱۰۰است از شورای پیشگیری از وقوع جرم خواست تا ۲ اقدام اساسی انجام دهند اول اینکه شهرداری ها باید به فکر درآمد جایگزین درآمد کمیسیون ۱۰۰باشند تا دلیلی برای تخلف به بهانه تامین مالی شهرداری نباشد و دوم اینکه از همان ابتدا جلوی ساخت و ساز غیر مجاز گرفته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.