تفکیک زباله از مبدا در ۶۰۰ روستای گیلان

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری گیلان خبر داد؛

0 227

مدیرکل دفتر امور روستایی گیلان، از اجرای تفکیک از مبدا زباله در ۶۰۰ روستای گیلان خبر داد و گفت: هفت روستا به عنوان پایلوت طرح مپ در گیلان انتخاب شده اند.

«یاور پیرعلایی» با اشاره به اجرای طرح تفکیک از مبدا پسماند روستایی تحت عنوان «مپ» اظهار کرد: مدیریت پسماند روستایی دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری هاست  که درهفت روستای استان به صورت پایلوت اجرایی شد و متناوب این آموزش ها به جمع آوری سطح های زباله در این روستاها نیز اقدام کردیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان با اشاره به اینکه طی اجرای طرح مپ، مردم روستایی از زباله های تر، کمپوست تولید می کنند افزود: زباله های تر در خانه ها تبدیل به کمپوست می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۷ دهیاری جمع آوری پسماند را انجام می دهند، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از روستاها در حال اجرای تفکیک از مبدا هستند و در هر شهرستان حداقل ۱۰ روستای سبز داریم که مشکل پسماند ندارند.

لازم به ذکر است از سال گذشته، همزمان با بحران دپوی زباله در سراوان و عدم پذیرش زباله های روستایی و شهرهای اطراف دراین مرکز، با دستورالعمل مدیریت پسماند استانداری گیلان کلیه روستاهای استان موظف به اجرای طرح تفکیک زباله و کمپوست زباله های تر شدند. این درحالیست که پیش ازاین کمبود سطلهای زباله و نبود مدیریت پسماند از سوی دهیاریها در بسیاری از روستاها، گلایه روستاییان را به دنبال داشت.

تداوم نبود سطل زباله و عدم جمع آوری و انتقال زباله های روستایی به مراکز دفن موجب شد در بسیاری از روستاهای اطراف رشت شاهد به آتش کشیدن روزانه زباله باشیم.

 بنا برآمارهای استانداری گیلان روزانه ۶۰۰ تن زباله در روستاهای گیلان تولید می‌شود و سرانه‌ی تولید زباله در مناطق روستایی برای هر نفر ۶۰۰ گرم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.