تهدید تالاب خواری در گیلان

0 450

پدیده «تالاب‌خواری و تصرف غیرقانونی» گیلان را تهدید می‌کند.
«ساسان اکبری‌پور» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: با پدیده تالاب‌خواری و تغییر کاربری اراضی این استان با نیت تصرف به شدت برخورد می‌شود.
وی با بیان اینکه پدیده تالاب‌خواری در سال‌های اخیر در مجاورت تالاب‌های استان گیلان به علت بروز خشکسالی درحال افزایش است افزود: انجام گشت‌ها و پایش‌های مستمر با هدف کنترل اراضی تحت مدیریت در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست گیلان قرار دارد.
اکبری‌پوراز توقیف ۴ دستگاه بیل میکانیکی در شهرستان لاهیجان توسط پرسنل یگان حفاظت محیطزیست خبر داد و گفت: افراد سود جو و متخلف با استفاده از این بیل‌های مکانیکی به امر تغییر کاربری به نیت تصرف اراضی مشغول بودند.
تالاب ها جزء اکوسیستم طبیعی گیلان و کشور محسوب می‌شوند و از حیث اقتصادی، گردشگری، زادآوری جانوران و آبزیان و مهاجرت پرندگان از اهمیت زیادی برخوردارند.
در روزهای گذشته «قربانعلی محمدپور» مدیر کل محیط زیست استان نیز با اشاره به نقش ویژه تالاب‌ها دراکوسیستم منطقه گفته بود: حفاظت از عرصه‌های محیط‌ زیست گیلان با وضعیت کنونی و کمبود پرسنل، تجهیزات و بودجه با دشواری انجام می‌شود. استفاده از ظرفیت جوامع محلی نتایج مثبتی داشته است و می‌تواند با جلوگیری از تخریب و سوءاستفاده، اشتغال سبز را به دنبال داشته باشد.
«آرش فرزام‌صفت» مدیر کل امورهماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان هم با اشاره مساحت ۱۲ هزار هکتاری تالاب‌های گیلان گفت: مساحت تالاب‌های گیلان به دلیل دخالت انسانی به ۸ هزار هکتار کاهش پیدا کرده که نشان‌دهنده فعالیت سودجویان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.