خشکی ۲۰۰ هکتار از تالاب انزلی

اجرای طرح بایوجمی موجب شد؛

0 320

 طرح بایوجمی پروژه ای که قرار بود با استفاده از ذرات تیتانیوم تالاب انزلی را احیا کند، خود موجب خشکاندن ۲۰۰ هکتار از این تالاب شد.

در حالیکه پیشتر فعالان محیط زیست استان از آسیبهای اجرای این طرح به حیات تالاب و زیستمندان آن هشدار داده بودند روز گذشته مدیر کل محیط زیست گیلان گفت: اجرای طرح بایوجمی در سال ۹۷ علاوه بر خسارت‌های زیست محیطی و ورود موادی مانند دی اکسید تیتانیوم، موجب خشکی ۲۰۰ هکتار از پناهگاه‌های حیات وحش سرخانکل شد.

«رضا زمانی» افزود: برای طرح بایوجمی ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که بخشی از آن هزینه شد. در خصوص این طرح ده‌ها پرسش هنوز باقی است از جمله یکی از سوالات اساسی این است که اگر هدف مسولان وقت احیا تالاب انزلی بود چرا بعد از توقف پروژه به دلایل فنی و حقوقی و قضایی به سایر مشکلات اولویت دارتالاب مانند احداث سیستم‌های تصفیه فاضلاب و مدیریت رسوب پرداخته نشد.

وی با بیان اینکه این بودجه می‌توانست بسیاری از مشکلات تالاب را در بخش‌های دیگر در زمان مناسب حل کند، تصریح کرد: برای احیای تالاب انزلی برنامه زمانبدی هفت ساله تعیین شده که ۲ سال از آن گذشته و پنج سال دیگر ادامه دارد که با توجه به تأکیدات استاندار در قالب تیم مدیریتی به صورت ستاد ملی برنامه ریزی می‌شود.

مدیرکل محیط زیست گیلان با بیان اینکه سالانه ۶۰۰ هزار تُن رسوبات بالا دست و فاضلابهای شهرهای همجوار تالاب و رشت به تالاب انزلی وارد می‌شود، گفت: رویش گیاهان مهاجمی مانند سنبل آبی که بیش از ۶ هزار هکتار از پهنه تالاب انزلی را گرفته است نتیجه ورود این حجم از رسوبات است.

لازم به ذکر است در سال ۹۸ با تلاش موسسات زیست محیطی و جمعی از فعالان اجتماعی انزلی و دادستانی این شهرستان اجرای طرح بایوجمی برای احیای تالاب انزلی متوقف شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.