ردپای دلالان عراقی در بازار گوشت قرمز گیلان

دست مردم از خرید گوشت کوتاه شد؛

14 19,676

در حالیکه ازهفته های گذشته گوشت قرمز منجمد در بازارها و میادین استان به منظور متعادل سازی و تنظیم بازار گوشت گرم در حال توزیع است، اما قیمت گوشت همچنان روند صعودی خود را طی می‌کند و روز به روز از دسترس مردم دورتر و در حال حذف شدن از سفره هاست.

بنابر گزارشها و مشاهدات میدانی، توزیع گوشت های منجمد دولتی هم نتوانسته تاثیری در کاهش قیمت ها داشته باشد و قیمت گوشت قرمز هر روز در گیلان افزایش داشته است. در حال حاضر هر کیلو گوشت گوسفندی  در واحدهای صنفی خرده فروشی و قصابی های استان، مرز ۳۰۰ هزار تومان را رد کرده است.

حضور دلالان عراقی در بازارهای عرضه دام زنده و کشتارگاهها، اصلی ترین عامل افزایش قیمت گوشت قرمز در گیلان بوده است

آنگونه که پیش از این نیز کارشناسان هشدار داده بودند؛ همزمان با افزایش روزانه ارز و حذف ارز ترجیحی واردات نهاده های دامی و بعد از اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها، قیمت تمام شده نهاده های دامی برای دامداران افزایش چشمگیری نسبت به سال گذشته پیدا کرد. ادامه این شرایط در کنار خشکسالی، هزینه های نگه داری دام را برای دامداران افزایش داد و در پی آن دامداران اقدام به حذف دام و ارسال به کشتارگاه کردند.

جولان عراقی ها در بازار دام سبک

درعین حال به گفته برخی از فروشندگان گوشت قرمز در رشت، حضور دلالان عراقی در بازارهای عرضه دام زنده و کشتارگاهها، اصلی ترین عامل افزایش قیمت گوشت قرمز در گیلان بوده است.

خریداران عراقی و دلالان با دلارهای ارزان قیمت که در دست دارند بهترین گوشت گرم که معمولا گوسفند نر و جوان است را براحتی خریداری و از مرز خارج می‌کنند

یک فروشنده گوشت قرمز به مرور می‌گوید: وقتی به کشتارگاه بزرگ رشت مراجعه می‌کنیم، حق انتخاب کمی برای خرید گوشت گرم داریم و عموما گوشت گاو، میش و دام ماده نصیب ما می‌شود. این درحالیست که پیش از ما خریداران عراقی و دلالان با دلارهای ارزان قیمت که در دست دارند بهترین گوشت گرم که معمولا گوسفند نر و جوان است را براحتی خریداری و از مرز خارج می‌کنند.

این فروشنده با تاکید به اینکه گوشت قرمز به اندازه کافی وجود دارد اما به دلیل گرانی، مشتری نیست اضافه می‌کند: برخی دامپروری ها نیز از عرضه دام های خود به دلیل خشکسالی و کمبود نهاده های دامی که منجر به لاغری دامها در این فصل شده خودداری می‌کنند تا در فصل گرم سال و همزمان با رشد علوفه، دام های پروارتری به کشتارگاهها عرضه کنند.

فروشنده دیگری هم در بازار رشت با تاکید به اینکه گرانی گوشت از سمت تولید کنندگان  و دلالان دام کلید خورده به مرور می‌افزاید: گوشت در بازار هست اما مشتری نیست. دلالان آنقدر در افزایش قیمت گوشت گرم تاثیر گذار بودند که به دلیل گرانی از هم گسیخته، تعداد مشتریان گوشت قرمز به شدت کاهش یافته و برخی هم به استخوان و دمبالچه گاو و دمبه گوسفند روی آورده اند تا عصاره ای از گوشت در سبد غذایی شان وجود داشته باشد.

محمدی می‌گوید: این روزها قیمت دام زنده به طور ناگهانی افزایش یافته و چون قیمت‌ها بالا  رفته، فقط درصد کمی از مردم توانایی خرید گوشت گرم را دارند.

یک شهروند هم با اشاره به اینکه مسوولان از عرضه گوشت ارزان قیمت در رادیو و رسانه ها صحبت می‌کنند اما وقتی به بازار مراجعه می کنیم نشانی از آن نیست بیان می‌کند: باور کنید دیگر توان خرید گوشت گرم را ندارم. مگر در ماه چقدر درآمد داریم که بخش زیادی را برای خرید چند کیلو گوشت اختصاص بدهیم. هر روز که به قیمتهای قصابی ها نگاه می‌کنم قیمت گوشت نسبت به روز گذشته افزایش پیدا کرده و دیگر از توان خرید ما خارج می شود.

حضور دلالان در بازار گوشت بحث تازه‌ای نیست اما در ماههای اخیر که دامداران با مشکلات ناشی از افزایش هزینه ها در پی حذف ارز ترجیحی دست به گریبانند، حضور واسطه ها و به گفته فروشندگان، دلالان عراقی در بازار دام زنده ، وضعیت را به کام مصرف‌کنندگان گوشت قرمز تلخ کرده‌ است. به نظر می‌رسد وجود واسطه‌های متعدد غیرقانونی در سایه عدم نظارت دولت علیرغم ممنوعیت صادرات گوشت گرم، افزایش صعودی قیمت گوشت را به یک بحران تبدیل کند.

نقش پررنگ دلالان عراقی درافزایش قیمت گوشت گرم

 درهمین رابطه «رضا میر رازقی» مدیر کشتارگاه صنعتی نمونه گیلان با تایید حضور دلالان عراقی در بازار دام زنده و نقش مهم آنها در افزایش قیمت گوشت گرم به مرور می‌گوید: افزایش قیمت گوشت گرم فقط مختص به گیلان نیست و حضور دلالان عراقی هم مسبوق به سابقه است.

وی با تاکید به این نکته که هیچگاه گوشت گرم باکیفیت به دست مردم گیلان نرسیده می‌گوید: به رغم اینکه ذائقه مردم بیشتر به سمت گوشت گوسفندی است اما همواره گوشت دام‌های ماده و میش به دست مردم استان می رسد و گوشت نر گوسفندی به تهران می‌رود. در حال حاضر ذائقه مردم استان نیزدر سالهای اخیر بیشتر به سمت گوشت گاوی نزدیک شده است چون به گوشت گوسفندی باکیفیت دسترسی نداشتند.

همیشه میزان تقاضا برای مصرف فرارودههای گوشتی در فصول سرد بیشتر است و با کاهش عرضه دام و میزان تقاضای بالا شاهد افزایش قیمت گوشت بودیم.

وی با بیان اینکه وضعیت افزایش قیمت گوشت گرم در تهران و سایر شهرستانها به مراتب  بدتر از گیلان است اظهار می‌کند: در حالیکه گوشت قرمز در بازار گیلان به ۳۰۰ هزار تومان رسیده در تهران این مبلغ به مرز ۴۰۰ هزار تومان نزدیک می‌شود.

میررازقی اضافه می‌کند: در حالیکه دولت صادرات دام زنده را از کشور ممنوع کرده اما دلالان عراقی با دلارهایشان بهترین دام ها را از کشور خارج می‌کنند. همین دلالان با خرید ارزان گوشت گرم و دام زنده در ایران، این محصول را در بازارهای عراق دو برابر گرانتر عرضه می‌کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: با توزیع گوشت منجمد، قیمت گوشت گرم که به اوج خود رسیده تا شب عید کاهش پیدا کند.

تعادل و تناسب عرضه و تقاضا در بازار دام برهم خورده

 «قاسم جوادزاده» معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز ضمن تایید نقش پررنگ دلالان عراقی در بازار گوشت کشور به مرور اظهار می‌کند: قاچاق گوشت دام زنده به کشورهای همسایه یکی از دلایل مهم افزایش قیمت گوشت قرمز در کشور بوده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت گوشت قرمز دلایل و مولفه های زیادی دارد به کاهش عرضه دام سبک در زمستان اشاره و می‌گوید: تعادل و تناسب عرضه و تقاضا در بازار دام برهم خورده است.

جوادزاده با تاکید اینکه تولید گوشت کاهش پیدا نکرده بلکه عرضه کم شده می افزاید: همیشه میزان تقاضا برای مصرف فرآروده‌های گوشتی در فصول سرد بیشتر است و با کاهش عرضه دام و میزان تقاضای بالا شاهد افزایش قیمت گوشت بودیم.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی گیلان، تغییرات و حذف ارز ترجیحی و تاثیر مستقیم آن بر روی قیمت نهاده های دامی را یکی دیگر از دلایل دیگر افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان کرد و اضافه می‌کند: در حال حاضر تامین نهاده های دامی برای دامداران مشکل شده و خوراک دام و طیور دام سبک با قیمت بالاتری به دستشان می‌رسد. البته این مشکلات از سالهای گذشته نیز وجود داشته اما امسال به دلیل خشکسالی بیشتر نمایان شده است.

جواد زاده با اشاره به ممنوعیت صادرات گوشت قرمز تاکید می‌کند: قاچاق دام از طریق کشورهای همسایه همچنان ادامه دارد و بیشتر دامها از طریق مرزهای مشترک به کشورهای همسایه قاچاق شود. دراین کشورها به دلیل خوش خوراک بودن استقبال زیادی از دامهای ایرانی می‌شود.

وی عدم قرار گیری گوشت قرمز در قیمت تعزیرات و مصوب را یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در افزایش قیمت آن اعلام کرده و می‌گوید: اگر قیمت دام زنده  A مقدار ۱۲۰ هزار تومان باشد قیمت گوشت قرمز باید دوبرابر آن باشد. اگر بیش از این باشد طبیعتا سازکار و دلالی افزایش می‌یابد که الان در برخی از شهرهای بزرگ این اتفاق افتاده و قیمت گوشت به ۳۵۰ هزار تومان هم رسیده است. البته در گیلان افزایش به این اندازه نیست اما تغییراتی داشته که نشاندهنده  وجود مباحث دلالی و واسطه گری است که بازار عرصه و تقاضا را بهم زده است.

وی در خصوص راهکارهای کنترل افزایش قیمت گوشت قرمز به توزیع گوشت منجمد در بازارها اشاره و اضافه می‌کند: سهمیه گیلان در توزیع گوشت منجمد ۴۰۰ تن است و تاکنون ۹۰ تن آن به قیمت ۱۴۰ الی ۱۶۰ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مورد تایید عرضه شده است.

همچنین دولت باید با نظارت بر مرزهای کشور از قاچاق دام زنده ممانعت کرده و دیگر وقت آن رسیده که سیاستهای تنظیم بازار و بخش کشاورزی را از سمت و سوی سنتی به سمت دانش و فناوری جدیدتر پیش ببریم. در حال حاضر دامپرویهای ما  به شکل سنتی فعالیت می‌کنند و دولت باید تمهیداتی قایل شود که به سمت ورود تکنولوژی‌های جدید و دانش بنیان برویم.

14 نظرات
  1. صمد می گوید

    واقعا این مطالب از کجا میارین ،دام کجا بود که عراقیا بیان بخرن و ببرن ،پارسال دولت کور بود که دامدار دام مولدش به اتش کشید و یه عده دس انداختن رو نهاده ها و نزاشتن به دست دامدار برسه و دولت هم بود دامدار بدبخت با کارات دام اونا رو بدبخت تر کرد ،من خودم دوسال پیش ۲۰تن گوشت تولید کردم ولی دیدم نمیصرفه جمعش کردم برا چی باید زحمتی بکشیم که توش هیچی نیست ،دولت فقط فکر خودشه کاریم به مردم بدبخت و تولید کننده نداره

  2. یعقوبعلی رضائی می گوید

    یک زمانی اسرائیلیها نابود کردن درختهای گردوی مارا حالا عراقیها نابود کردن دام مارا مسئولین خواب هستید.

  3. یک ایرانی می گوید

    ای خاک تو سر مسئولین ما بی‌عرضه ها بی‌غیرتی تا کجا

  4. بک‌مراد می گوید

    خاک‌عالم‌گوشت‌گوسفند‌ماده‌به‌چندین‌دلیل‌خوشمزه‌ترهست‌چرا‌چیزی‌که‌درموردش‌آگاهی‌نداری‌رسانه‌ای‌می‌کنی

  5. ابوذر غفاری می گوید

    کو وطن و وطن پرست و مردم دار؟ پول و شهرت و پست کشت ملت را

  6. ق ر می گوید

    باید از مجلس انقلابی و دولت سیزدهم تشکر کنیم که هر روز معیشتی مردم بدتر میشه و به گردن مجلس قبل و دولت قبل می‌اندازد، قیام و آخرت هم هست

  7. حسن می گوید

    دام کلا به ضرر کشور است و دولت هم به خاطر بیکاری روستایی‌ها از دامدار حمایت می‌کند وگرنه با یک تلفن از کشورهای خارج گوشت وارد میکند

  8. حسن می گوید

    دام سود زیادی دارد به شرط اینکه گاو زیادی نگه دارید و مقصر هم کسی نیست

  9. اکبر می گوید

    اگر رهبر این خبرها را و این عملکردهای مسئولین را میداند و هیچ نمیگوید ………. و اگر نمیداند ……

  10. احمد می گوید

    این بدبختی ها از جراحی اقتصادی دولت رئیسی هستش.دامداران دامهاشونو یا کشتار کردن یا مدت دار (چکی)فروختن.دامی وجود نداره که آقایون میگن تو عرضه دام مشکلی نداریم.تابستون بره هایی که میبایست پروار بشن و الان تو بازار به دست مصرف کنندگان برسه تماماً با وزن های پایین کشتار شدن.تدبیر دولت رئیسی و گرانی علوفه و جراحی اقتصادی این مشکلات رو در پی داشته.

  11. یک ایرانی می گوید

    اینها نتایج سیاست‌های غلط خود دولت هست، زمانی که دامدار رو به خاک سیاه نشوندن تا گوشت ارزون به ملت بدن و دامدار مجبور شد دام موردش رو روانه کشتارگاه کنه، الان دیگه دامی نمونده ولی باز هم دارند تقصیر رو گردن عراقی ها یا احتکار دام توسط دامدار میندازن

  12. محمد ‌ می گوید

    وقتی دامداردام مولد میکشه معنی اش اینه دامدار توان سیرکردن شکم دام رو نداره ودولت انقدرشعورش نمیرسه که بیاد نهاده ارزون دراختیار دامدار بزاره بعدهم گوشت به قیمت معقول ازش بگیره تا به مردم فشارنیاد وقیمت گوشت هم متعادل بشه

  13. Masmas می گوید

    کجا هستند آقایان نسبتا محترم بازرگانی و گمرک که جلوی خروج دام زنده را بگیرند ؟

  14. مهنانی می گوید

    ظلمی که در طول این سه و سال و همچنین در حال حاضر ،در حق دام و دامدار شد و کمر دامدار رو شکوند و تمام سرمایه اش صفر شد و بهترین دامهای ابستن و مولدش را راهی کشتار کرد ،بر مردم خواب زده و حکومت دزد و دلال پرست قابل بخشش نیست ،مردم عادی فقط فیلمو و عکس ابستن کشی گوسفند و گاوها و زنده بگور کردن جوجه های یکروزه رو دیدند ،ولی کسی نگفت درد این بدبختها که شب و روز تو پهل غلت میخورن چیه ،وقتی کاسبی سه سال متوالی ضرر حداقل پنجاه درصدی بده ،چی ازش میمونه ،اخه این دولت چه ثروت و درامدی در این مردم روستایی دامدار دیده بود که جیبشان رو قاپید که کارشان نگهداری ده بیست عدد گوسفند بود ،برای سود بردن چند برابری یه عده قلیل دلال و قصاب و قشر مرفح شکم پرست با پولهای از باد اورده و بیت المال مردم ،قاچاق چیهای حکومتی ،در مقابل قیمت چند برابری علوفه ،جو و یونجه و کاه ،در حال حاضر با فرض ثابت بودن این قیمتهای علوفه گوشت با قیمت کیلویی ۵۰۰ هزار تومان هم برای دامدار سرر به سر میفته ،تنها سود ملیونی نصیب دلال و قصاب و قشر مرفح جامعه،و قاچاق حکومتی میشه ،و برای دامدار فقط پهن دامش میمونه ،این حقیقت ماجراست ،خود دامدار که صاحب سرمایه و برای این کار زجر میکشه سودی ندارد ولی قصاب و دلال به ازای هر راس دام سبک گوسفند حداقل یکی دو ملیون تومان سود دارند ،ولی دامدار هیچ و زیان ،ایران بهشت دلالان و رانت خوران هستش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.