رشت، شهر ملی رشتی دوزی شد

چهار روستای گیلان گواهینامه ملی ثبت ملی شدند

0 583

پس از ثبت جهانی چادرشب بافی قاسم آباد رودسر و فشتکه‌ی خمام بعنوان روستای ملی حصیر بافی، رشت بعنوان شهر ملی رشتی دوزی ثبت شد.

به گزارش روابط عمومی‌ استانداری گیلان، امروز باحضور وزیرمیراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار گیلان و مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و گیلان، مراسم اعطای گواهینامه‌ی ثبت ملی روستاها و شهرهای صنایع‌دستی ایران به چهار روستا و شهر رشت درکاخ‌ موزه‌ی نیاوران برگزار شد.

دراین مراسم «رشت» به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی‌دوزی، «روستای ارده» شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی، «روستای جیرده» شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی، «روستای عنبران‌ محله» شهرستان آستارا با محوریت گلیم‌بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب ‌تراشی موفق به دریافت گواهی‌نامه ملی شدند.

« ارسلان زارع» استاندار گیلان دراین مراسم با اشاره به ثبت چهار روستای دیگر استان گفت: پیش تر نیز ثبت شهر رشت به عنوان شهرخلاق خوراک شناسی در یونسکو، موجب خرسندی مردم گیلان شد.

زارع افزود: ثبت جهانی روستای قاسم آباد شهرستان رودسر در حوزه چادرشب بافی نیز تلاش قابل تقدیر دیگری در دولت تدبیر و امید است که ضمن تقویت وفاق و همدلی در مردم آن روستا، زمینه توسعه اشتغال در حوزه صنایع دستی و نیز مهاجرت معکوس به آنجا را فراهم کرد.

وی با اشاره به آسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا به اشتغال به ویژه در حوزه گردشگری گفت: بنا داریم زیرساخت‌های لازم و اقدامات نرم‌افزاری این بخش را تقویت کنیم تا پس از فروکش کردن این ویروس، شاهد رونق گردشگری و تقویت اشتغال موجود باشیم.

همچنین «فرزاد رشیدی» معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گیلان نیز گفت: رشتی دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی شهر رشت است که در فهرست آثار ملی ایران به عنوان میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده‌است و پرونده‌ی ثبت شهر رشت و این چهار روستا یاد شده اردیبهشت ماه امسال در وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مورد بررسی و دفاع قرار گرفت.

وی افزود: با ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد در سال گذشته شاهد اتفاقات بسیار مطلوبی چون درآمدزایی و اشتغال و همچنین ایجاد نشاط اجتماعی برای مردم هستیم و معرفی ملی پنج پرونده امروز، آینده خوبی برای توسعه‌ی گردشگری استان و مهاجرت معکوس از شهر به روستا را در پی خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.