رکود بازار در انتظار برنج گیلان

0 486

«مسیح کشاورز» دبیر انجمن واردکنندگان برنج از ترخیص برنج های وارداتی از گمرک تا دوهفته آینده خبر داد. این درحالیست که هنوز بیش از نیمی از کشاورزان و کارخانجات شالیکوبی گیلان موفق به فروش برنج  سفید خود نشده اند.
« اسماعیل محمدی پویا» رییس اتحادیه برنج فروشان رشت به مرور گفت: درحدود یک سوم برنج تولیدی استان توسط کشاورزان و کارخانه داران شالی به فروش رسیده است و تاکنون فقط  ۱۰ درصد برنج استان در بازارهای کشورعرضه شده است لذا  فروش  برنج در بازارهای گیلان ملاک  به فروش رفتن همه محصول نیست. بسیاری از کشاورزان گیلان برنج تولیدی خود را در طول سال و به تناوب به فروش می رسانند. حتی تا شب عید و اوایل خرداد سال بعد آن را عرضه می کنند.
وی افزود: درشرایطی که در انباربسیاری از کارگاههای شالی کوب و کارخانجات برنجکوبی، هنوز برنجهای خریداری شده  وجود دارد و حتی  کشاورزان در بازارها به دنبال خریدار برنج هستند، ترخیص برنج های وارداتی موجب رکود بازار فروش برنج ایرانی می شود.
محمدی گفت: ترخیص برنج خارجی در حالی صورت می گیرد که امسال در استان خوزستان نیز به مقدار زیادی محصول شلتوک برنج ( انبربو) تولید شده است و قرار است به بازارعرضه شود. به دلیل اینکه این استان استعداد و ظرفیت خشک کردن شلتوک و تولید برنج سفید وجود ندارد مقرر شده  برنج خوزستان در گیلان استحصال و فرآوری شود که این نکته خود در کاهش قیمت برنج گیلان تاثیر گذار خواهد بود.
وی گفت: ۹۲درصد محصول برنج استان گونه هاشمی و مابقی دم سیاه و شیرودی و.. هستند. در حال حاضر دربازارها ، هر کیلو برنج هاشمی ۱۷ هزار تومان ، دم سیاه آستانه ۲۳ هزار تومان، دم سیاه دودی ۲۷ هزار تومان ، شیرودی ۱۲ هزار تومان و انواع برنج خارجی تا ۱۳ هزار تومان بفروش می رسند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.