سهم اندک گیلان از فضای مطالعاتی

0 448

«پریسا کرمی» مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان با بیان اینکه سهم فضای کتابخانه‌های عمومی در رشت کم است گفت: فضای مطالعاتی در گیلان بسیار کم بوده و جوابگوی انتظارات مردم نیست.

کرمی به فضای اندک این مجموعه در مقایسه با کتابخانه‌های مرکزی مشهد، اردبیل، یزد و دیگر شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: شهر رشت که روزگاری به عنوان شهر اولین‌ها و پایتخت فرهنگ و تمدن ایران مطرح بوده و امروز بسیاری از افتخارات خود را مدیون وجود فرهیختگان این دیار است، می‌تواند با هم‌افزایی میان مسؤولان و دست اندرکاران صاحب مجموعه‌ای فرهنگی به نام کتابخانه عمومی مرکزی رشت شود، اما تکمیل این بنا در مقایسه با برخی از شهرها که پیشینه‌ای فرهنگی چون رشت ندارند سهم اندکی در رفع مشکلات در حوزه سرانه فضای مطالعه خواهد داشت.
کلنگ کتابخانه مرکزی رشت ۱۴ سال پیش با هدف ارتقای افزایش سرانه مطالعه در استان به زمین زده شد. پروژه ای که در اولین سفر هیات دولت یازدهم به استان اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی به آن اختصاص داده شد اما تزریق پلکانی این اعتبارات در چند سال اخیر تنها منجر به پیشرفت ۴۵ درصدی این پروژه شده است.
براساس آمارهای سازمان برنامه و بودجه استان تا نیمه اول سال ۹۷ در حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار به پیمانکار پروژه پرداخت شد. پیش بینی می شود با ادامه تزریق کند اعتبارات به این پروژه ، اتمام این طرح ملی به سالهای آینده موکول شود.
گیلان ۱۰۷ کتابخانه عمومی با مساحت ۳۲ هزار مترمربع دارد. در مرکز استان، ۵ کتابخانه عمومی با ۶ هزار و ۴۹۱ متر مربع فضای کتابخانه ای وجود دارد واین یعنی به ازای هر۱۰۰نفر حدود ۹۰سانتی متر فضای کتابخانه ای در مرکز استان وجود دارد. چیزی معادل یک متر و ۱۰ سانتی متر مربع، کمتر از میانگین کشوری که جوابگوی نیاز متقاضیان و کتابخوان ها نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.