شکار پرندگان مهاجر زیر نظر آیین نامه های محیط زیست

0 964

همزمان به شروع مهاجرت پرندگان مهاجر به گیلان، آیین‌نامه شکار و صید از سوی محیط زیست اعلام شد.

به گزارش مرور از روابط عمومی سازمان محیط زیست استان،  آیین نامه شکار و صید  شامل صدور پروانه انتفاعی شکار به روش کومه و هکش و روزهای مجاز شکار تنها برای افراد بومی که از این طریق امرار معاش می کنند، می شود.

طبق آیین نامه صدور پروانه انتفاعی بهره برداری از آب بندان ها صرفا برای جوامع محلی که جنبه معیشت دارند، مجاز بوده و تعداد هر بار شکار ۱۰ قطعه برای هر شکارچی فقط در روزهای پنجشنبه و چهار شنبه قید شده است. همچنین فصل مجاز شکار تا پایان بهمن ماه سال جاری تعیین شده و شکارچیان صرفا مجاز به زنده گیری سهره با تور بوده و استفاده از سایر ادوات زنده گیری و روش ها ممنوع است.

با آغاز فصل سرما درعرض های شمالی هر سال حدود ۲۰۰ هزار پرنده آبزی و کنار آبزی برای زمستان گذرانی از شمال اروپا و سیبری، به تالاب ها و آبگیری‌های گیلان مهاجرت می‌ کنند.

پرندگان مهاجر در مناطق تالابی و پهنه‌های آبی تا اواخر اسفندماه در گیلان ماندگار می شوند و از پسماندهای شالیزارها و لارو حشرات بویژه کرم ساقه‌ خوار برنج تغذیه می‌کنند.

در استان ۳۲۶ گونه پرنده شناسایی شده که از این تعداد، حدود ۹۵ گونه بومی منطقه هستند بیش از ۷۰ درصد پرندگانی که در گیلان دیده‌ می‌شوند، مهاجرند و بر اساس زمان ورودشان به استان این گونه‌ها به انواع زمستانه، تابستانه و عبوری تقسیم می‌شوند.

تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی ، پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.

درپی شکار بی رویه پرندگان مهاجر درسالهای گذشته  توسط جوامع محلی و شکارچیان غیرمجاز و نیز شیوع بیماری آنفولانزای مرغی ، سازمان محیط زیست استان به منظور جلوگیری از شکارغیر قانونی و بی ضابطه به وضع آیین نامه های شکاراقدام کرد.

پیشتر نیزمحمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست در نیمه دوم مردادماه امسال از ورود پیش قراولان پرندگان مهاجر به تالاب انزلی و آب‌بندان‌های استان خبر داده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.