ضعف شبهای روشن در ساماندهی دستفروشان رشتی

0 415

«جلال‌الدین محمد شکریه» رییس اتاق اصناف گیلان گفت: ناتمام ماندن طرح شبهای روشن رشت موجب عدم مدیریت فعالیت دستفروشان رشت شد.
نائب رییس اتاق اصناف کشور در واکنش به حواشی ایجاد شده درباره دستفروشان شهرداری رشت با تاکید بر اینکه مشکلاتی که در نحوه ساماندهی دستفروشان بازار رشت وجود دارد افزود: این مشکل یک شبه حل و فصل نمی‌شود.
شکریه تاکید کرد: دستفروشان عضوی از این جامعه هستند و حق حیات دارند و باید فضاهایی مناسب در سطح شهر برای ساماندهی آنها ایجاد شود. باید از ظرفیت‌های موجود در طرح شبهای روشن برای مدیریت و ساماندهی فعالیت‌های دستفروشان استفاده کرد.
شکریه برخوردها و اتخاذ تصمیمات مقطعی ازسوی برخی دستگاه‌ها را راه حلی مناسبی برای حل مشکلات پیش آمده در فعالیت دستفروشان ندانست و افزود: در شهر رشت فضاها و مکان‌هایی در اختیار دستگاه‌ها و شهرداری رشت قراردارد که بدون استفاده باقی مانده است که با تجهیز این مکانها و مشارکت سرمایه گذاران می توان دستفروشان را در آنجا اسکان داد.
شکریه تاکید کرد: در صورت آسیب دیدن دستفروشان، جامعه نیز آسیب می‌بیند و ضرر و زیان آن در درجه نخست متوجه خود اجتماع می‌شود. اگر از سوی شهرداری برای دستفروشان خیابان شیک رشت امکانات مناسبی ایجاد شود آنان در برابر ساماندهی شدن مقاومتی ازخود نشان نمی‌دهند.
تامین زمین مناسب در مرکز شهر برای حضور دستفروشان در سالهای اخیر یکی از معضلات و چالش های مدیریت شهری رشت بوده است. علاقه شهروندان رشتی به خرید از بازار مرکزی، معابر و خیابانهای منتهی به میدان شهرداری موجب افزایش روز افزون حضور دستفروشان به این منطقه و ایجاد سد معبر و ترافیک شده است. بعد از برخورهای فیزیکی و درگیریهای روزهای گذشته ماموران سد معبر شهرداری با دستفروشان خیابان شیک «فاطمه شیرزاد» سخنگوی شورای شهر رشت گفته بود: درگیریهای دستفروشان با ماموران سد معبر شهرداری از عدم ساماندهی و برنامه ریزی مدیریت شهری در خصوص این صنف ناشی شده است. باید برنامه اجرایی مدونی برای ساماندهی دستفروشان داشته باشیم . حتی دستفروشان شناسنامه دار شوند.
شیرزاد با اشاره به مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری و انجام دستفروشی برای کسب درآمد افزود: توجه به این مهم ضروریست که ساماندهی دستفروشان بایستی اصولی انجام شود و با مدیریت مکانی برای ساماندهی این افراد اقداماتی صورت گیرد.
وی به تقویت ایجاد بازارهای محلی در مناطق مختلف رشت تاکید کرد و گفت: باید مکانهای مناسبی برای کسب و کار دستفروشان فراهم کنیم در غیر این صورت دستفروش نیز حاضر نیست مرکز شهر را رها کند.
شیرزاد خواستار آموزشهای لازم به نیروهای سد معبر شهرداری رشت شد و گفت: ماموران در برخورد با دستفروشان سعه صدر داشته باشند برخوردهای قهری به هیچ وجه قابل قبول و جوابگو هم نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.