مشکلات اعتباری طرحهای آبخیزداری در گیلان

0 382

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: اعتبارات طرح‌های آبخیزداری گیلان به موقع تخصیص داده نمی‌شود و این موضوع موجب طولانی شدن روند اجرای طرحها شده است.

«محسن یوسف پور» افزود: زمان کوتاه اجرای پروژه‌های آبخیزداری درگیلان با توجه به شرایط جوی حاکم برآن نیزازموانع تحقق به موقع طرح‌های آبخیزداری دراستان است. فصل مساعد برای انجام پروژه‌‌های آبخیزداری در گیلان بسیار کوتاه است بنابراین با توجه به این محدودیت، پیمانکاران مجبور هستند با سرعت و فشار بیشتری نسبت به اجرای این طرح‌ها اقدام کنند.

یوسف‌پور با تأکید بر اینکه تعداد پیمانکارانی که بتوانند با دو موضوع تخصیص نیافتن اعتبارات از یک سو و انجام فشرده کار از سوی دیگر کنار بیایند بسیار کم است افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان هر‌‌‌ساله و همیشه برای عملیاتی کردن طرح‌های آبخیزداری استان با مشکلات عدیده اعتباری مواجه بوده است.

تقویت پوشش گیاهی و جنگل‌کاری درحوزه‌های آبخیز، کاهش سرعت آب و افزایش ضریب نفوذ آن در زمین به ویژه در رودخانه های مناطق بالادست ، موجب ته‌نشین شدن رسوبات و جلوگیری از سرعت آب درمواقع بارشهای سیلابی ازکارکردهای مثبت آبخیزداری است.

پیش از این مدیر کل منابع طبیعی استان گفته بود: سال ۹۷ از محل صندوق اعتبارات ملی ۱۵.۶ میلیارد تومان به فعالیت های آبخیزداری استان گیلان اختصاص یافت و سال گذشته ۱۸ پروژه آبخیزداری در ۹ شهرستان استان اجرا شد.

یوسف پور با اشاره به اینکه  ۱۲.۵ درصد پروژه های آبخیزداری امسال جدید و مابقی تکمیل پروژه های نیمه کاره است افزوده بود: ۷۰ درصدی اعتبارات پروژه های آبخیزداری سال گذشته تخصیص پیدا کرده است.

وی از احداث بندهای سرشاخه‌گیر در مسیر آبراهه‌ها و حوزه‌های آبخیز گیلان برای جلوگیری از بروز سیلاب‌های ویرانگر خبر داده بود و گفت: ۲ بند سرشاخه‌گیر برای جلوگیری از سیلاب درغرب گیلان واقع در فومن و صومعه‌سرا احداث می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.