معدوم سازی سه کانون آنفولانزای پرندگان

0 394

با شروع مهاجرت پرندگان از سیبری و عرضهای شمالی به تالابها و آب بندانهای گیلان، ویروس آنفولانزای حاد پرندگان طیور بومی و صنعتی استان را تهدید می کند.

شکار پرندگان مهاجرو خرید و فروش گوشت آنها در بازارهای محلی و سنتی و نیز فرود آمدن برخی از این پرندگان در مزارع  و شالیزارها  امکان انتقال این ویروس را به پرندگان و طیور بومی فراهم می کند.

در این رابطه «سهراب عاقبتی » مدیر کل دامپزشکی استان گیلان به مرور گفت: در حال حاضر گیلان از نظر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی پاک است. از ابتدای سال تاکنون سه کانون بیماری در طیور بومی شناسایی و پس تایید ، معدوم سازی شد.

وی افزود: مراقبت فعال از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تمام طول سال انجام می شود و در زمان مهاجرت پرندگان این نظارت ها تشدید می شود. در تابستان سال جاری  نیز دفتر بین المللی بیماریهای واگیر دام«  oie» ایران را از نظر آلودگی به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان منفی اعلام کرد.

عاقبتی گفت: پایش بیماری بصورت مستمر در مرغداری ها ، روستاها ، زیستگاهها و بازارهای محلی در حال انجام است و از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۲۷۰۰ مورد مراقبت در استان صورت گرفته است و از موارد مشکوک سریعاً نمونه برداری و به آزمایشگاه ارسال شده است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان رعایت اقدامات بهداشتی قرنطینه ای در کنترل این بیماری را امری مهم دانست و گفت: این الزامات در واحدهای طیور صنعتی به شدت اعمال می شود و در خصوص واحدهای مولد، قبل از جوجه ریزی ممیزی این واحد ها صورت می گیرد.

وی افزود: هماهنگی های لازم با خانه های بهداشت دام جهت گزارش سریع تلفات در روستاها صورت گرفته و کلاس های ترویجی و اطلاع رسانی توسط شبکه های دامپزشکی شهرستانها نیز در حال انجام است. همچنین مراقبت فعال تالاب ها و زیستگاههای حیات وحش با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیزصورت می گیرد که به محض مشاهده تلفات توسط محیط بانان به شبکه دامپزشکی شهرستان اعلام می شود.

عاقبتی همکاری و مشارکت جمعی دستگاههای ذیربط در خصوص کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در منطقه را مهم عنوان و تاکید کرد: تاکنون با حمایت و همکاری ذیربط استان موفق به مهار بیماری در استان شدیم.

گفتنی است گیلان قطب پرورش طیور در کشور است و دارای ۸ واحد مرغ اجداد ، ۹۷ واحد مرغ مادر ، ۲۱ واحد کارخانه جوجه کشی ، درحدود ۹۰۰ واحد مرغ گوشتی و درحدود نیمی از جوجه یکروزه کشور دراین استان تولید و به سایر استانها نیز صادر می شود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.