وعده بی سرانجام، عامل دلسردی مردم سراوان

0 426

دکتر« محمد باقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در ششمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان گیلان، وضعیت پسماند را در استان های شمالی بغرنج تر از کشور ارزیابی کرد. به گزارش مرور، وی با توجه به بودجه های اختصاص یافته خواهان پیگیری جدی مدیران مرتبط برای کاهش این مشکل و حل مسئله پسماند شد.

دکتر نوبخت با انتقاد از نصب روزشمار منفی در سایت سراوان گفت: کسانی که این روزشمار را دو سال پیش گذاشتند، کجا هستند؟ بیایند الان به مردم جواب دهند. من واقعا نمی دانم مدیران ما چه در ذهن دارند که به مردم گزارش منفی می دهند؟ وعده های بی اساس به شهروندان سراوان، باعث دلسرد شدن مردم می شود.

وی با یادآوری اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان برای حل مشکل پسماند، به اهمیت این کار اشاره کرد و گفت: اینها از اولویت های دولت و برای اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است و مدیران باید با جدیت پیگیری کنند من هم حمایت می کنم.

معاون رییس جمهور با اشاره به استماع چندین گزارش در ابتدای این جلسه گفت: در مورد ۱۱ سد لاستیکی، ۶۴ میلیارد تومان برای چهار سد از سوی دستگاه دریافت و اعلام شد ۳۵ میلیارد دیگر برای اتمام کار نیاز است. برای تکمیل هفت سد دیگر نیز ۴۱ میلیارد تومان اختصاص یافت و ۹۵ میلیارد اعتبار نیز برای کامل کردن طرح، باقی‌مانده است. و یا در مورد آبفا از ۱۱۷ میلیارد تومانی که مصوبه امسال بود ۹۲ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد یعنی بیش از هشتاد درصد، بنابراین میزان پرداخت خوب بوده ولی با توجه به حجم کار و نیازها، اعتبار کافی نیست. اما امیدواریم تا پایان سال تعدادی از این پروژه ها به بهره برداری برسند چون پروژه های اقتصاد مقاومتی بسیار مهم هستند.

وی با اشاره به اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان در این شرایط سخت اقتصادی طی ماه اخیر برای پسماند بیان کرد که قبلا نیز در این خصوص ۱۴۵ میلیارد تومان پرداخت شده بود که چنین اعتباری در سال های اخیر برای پسماند کم نظیر بوده است. وی تاکید کرد: در کشور مشکل پسماند داریم، ولی مشکل پسماند در استان های شمالی خیلی جدی تر است و علیرغم پیشرفت خوب کارخانه زباله سوز در نوشهر و ساری، ما در گیلان عقب هستیم.

وی گفت: موضوعات اشتغال و مسکن بخشی از محورهای کار این ستاد است. و لازم است مدیران هم پیمان شوند که کارها را رها نکنند و رسانه ها نیز باید ناظر این اقدامات باشند. زیرا مشکل فقط پول نیست بلکه چگونگی پیگیری کار تا نهایی شدن بسیار مهم است، چون تا الان که هشت ماه از سال گذشته بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح های عمرانی کشور پرداخت شده است. به عنوان مثال سال آینده باید با قطار وارد انزلی شویم و این جزو برنامه ما است. اگر این اتفاق نیفتاد تاریخ بداند که کوتاهی کردیم.

وی با تا کید بر اینکه وقتی حرف می زنیم باید عمل کنیم نه فقط سخنرانی، تصریح کرد: آقایان اعلام کردند سه تا چهار هزار فرصت شغلی می توانند با بهره برداری از طرح هایی که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۷۵۰ میلیارد برای تکمیل نیاز دارند ایجاد کنند، که دو هزار فرصت شغلی مربوط به بخش صنعت معدن و یک هزار فرصت شغلی مربوط به بخش کشاورزی و گردشگری است. اما استان نیز باید متعهد بشود با توجه به تسهیلاتی که می گیرد واحدهای تولیدی فعال شوند.  انتظار دارم تمام این فعالیت ها با شفافیت در سایتی که به نام سایت پروژه های اقتصاد مقاومتی باید راه اندازی شود اطلاع رسانی شود.

گفتنی است دکتر ارسلان زارع، استاندار گیلان نیز با بیان اینکه ۱۹ پروژه با ۵۳ زیر پروژه در ستاد اقتصاد مقاومتی استان مصوب شد گفت: این مصوبات با جدیت از سوی دستگاه های اجرایی، معاونت اقتصادی استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی در حال انجام است.

استاندار رونق صادرات غیر نفتی را یکی از مولفه های راهبردی تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: امیدواریم در گیلان در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی در عرصه تولید سهم بسزایی در کاهش نرخ بیکاری داشته باشیم. چون وجود سه هزار واحد صنعتی و ۱۰۰ هزار عامل صنفی و ظرفیت های روستایی در استان برای تقویت شاخص های توسعه استان و کاهش نرخ بیکاری می توانند موثر باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.