گیلان پیشگام تولید خاویار در کشور

0 843

«عباس نیک‌بخش» رئیس شیلات شهرستان سیاهکل گفت: برای نخستین بارمقدار۶ کیلوگرم خاویاردرشهرستان سیاهکل استحصال شد.

وی ادامه داد: این مقدار خاویاراز ۲ قطعه فیل ماهی ماده که وزن هر کدام ۴۰ کیلوگرم است و ۱۱ سال سن دارند، توسط بخش خصوصی در مزرعه پرورش ماهی در بخش دیلمان شهرستان سیاهکل تولید شده است.

وی افزود: این مزرعه پرورش ماهی یکی از مجموعه‌های آبزی پروری شهرستان است که با ظرفیت اسمی ۲۵ تن ماهی پرورشی و تولید ۱۰۰ کیلوگرم خاویار درسال در روستای سیاه بیجارتوتکی شهرستان سیاهکل در زمینه تولید گوشت و خاویار انواع ماهیان غضروفی فعالیت می‌کند.

ماهی خاویاراز جمله گونه های بومی و شاخص آبزی دریای خزر است که از برند و شهرت جهانی برخودار است. تخم ماهی خاویار از جمله مهمترین محصولات ارزشمند و صادراتی به دیگرکشورهای جهان است.

۵ گونه خاویاری اوزون‌برون، فیل‌ماهی، ماهی شیپ، قره‌برون و چالواش در دریای خزر وجود دارند؛ ماهیانی که تخم آنها بخش قابل توجهی از صادرات دریایی را شامل می‌شود

اما در یک دهه گذشته افزایش آلودگی دریای خزر و رودخانه‌ها که ازورود فاضلابهای کشورهای همسایه و افزایش زباله های پلاستیکی ناشی شده ، موجب شده صید و تولید خاویارو دیگرآبزیان دریای خزر کاهش و در برخی موارد به صفر برسد. این موضوع از نظراقتصادی آسیب های زیادی به نسل انواع گونه های آبزی و صید و صیادی دریای خزر وارد کرده و از اوایل دهه ۸۰ صید این گونه ماهی روند نزولی در کشور طی کرد.

در حال حاضر با حمایت شیلات گیلان از مزارع  پرورش ماهی خاویار، تعداد این مزارع در استان به ۴۷ مزرعه رسیده که با تولید سالانه یک تن خاویار و ۴۵۰ تن گوشت ماهی، پیشگام در تولید خاویار کشور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.