اعلام برنامه های هفته دفاع مقدس گیلان

0 508

برنامه‌های هفته دفاع مقدس دستگاههای اجرایی و فرهنگی استان درمجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا (ع) رشت اعلام شد.
«عباس بایرامی» مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان دراین نشست ازاستخراج هزار و ۲۵ مدخل برای تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خبرداد وافزود: تدوین دانشنامه دفاع مقدس گیلان نامطلوب بوده و هیچ هزینه ای برای آن صورت نمی گیرد. اگر وضعیت به همین نحو پیش رود احتمال تحریف تاریخ دفاع مقدس گیلان وجود دارد.
بایرامی افزود: برای هفته بزرگداشت دفاع مقدس امسال دراستان گیلان هفت کمیته مشخص طراحی و تدوین شده اند. کمیته پیشکسوتان و ثمن‌ها با مدیریت و سازماندهی پیشکسوتان دفاع مقدس گیلان اعم از یگان‌های جهادی، ارتشی، بسیجی و انتظامی ، کمیته‌های فرهنگی و هنری دفاع مقدس، کمیته اجتماعی رسانه، کمیته مهندسی و یادمان‌ها و کمیته راهیان نور،کمیته بانوان و دفاع مقدس، کمیته علمی و پژوهشی و اسناد دفاع مقدس با همکاری دانشگاه گیلان از جمله کمیته های امسال هفته دفاع مقدس گیلان با شعار” ما پیروزیم” در استان هستند.
بایرامی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار برنامه توسط دستگاه‌ها، نهادها و ادارات گیلان ویژه ایام هفته دفاع مقدس به بنیاد حفظ آثارو نشرارزش‌های دفاع مقدس گیلان اعلام شده است افزود: برنامه‌های شاخص هفته بزرگداشت دفاع مقدس در استان گیلان به حدود ۱۵۰ برنامه در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف می‌رسد.
«فیروز فاضلی» مدیرکل ارشاد گیلان نیز با تاکید براینکه مفاهیم دفاع مقدس نیازمند واکاوی و به روز شدن هستند گفت: برای امروز باید با بهره گیری از تجربه گذشته برنامه ریزی کنیم وآنچه ازدفاع مقدس برای ما مانده در دفاع از سرزمین و میهن این بوده که در این دفاع نگاه تقابلی به گونه ها وجود نداشت.
وی با اشاره به اینکه کمیته فرهنگی و هنری دفاع مقدس با هدف انسجام بیشتر اجرای برنامه ها تشکیل شده افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برای هفته دفاع مقدس و در راستای حفظ ارزش‌ها ۶۰ برنامه فرهنگی و هنری اجرا می کند. اجرای شب شعر در هشت شهرستان، برگزاری نمایشگاه کتاب درشش شهرستان، برپایی نمایشگاه عکس در۹ شهرستان، اجرای نمایش خیابانی درشش شهرستان، اجرای نمایشی با عنوان «زخمی بر شانه‌هایش» در مجتمع خاتم الانبیا، برپایی نمایشگاه نقاشی درشش شهرستان و دیدار با خانواده شهدا، هشت محفل ادبی، مسابقه کتابخانی با موضوعات دفاع مقدسی، رونمایی از دو کتاب «مسافران بهشت و قطعه دریا» ازجمله این برنامه ها است.
«سید جلال الدین رضاپور» معاون صدا و سیمای گیلان نیز با اشاره به اینکه بیان اتفاقات دفاع مقدس نیاز امروزجامعه است برلزوم تبیین و انتقال فرهنگ و میراث دفاع مقدس به نسل آینده تاکید کرد وگفت: عدم توجه به این موضوع مشکلاتی بسیاری برای جامعه اسلامی ایران به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه درهفته دفاع باید به ناگفته‌ها و ناشنیدن‌ها توجه بیشتری شود افزود: حضور میدانی صدا و سیما در میان مردم یکی از موارد مهم در اجرای برنامه های هفته دفاع مقدس است.
وی نوآوری و تولید برنامه‌های جدید، توجه به نقش بانوان درسال های دفاع مقدس، پوشش ویژه نمایشگاه دفاع مقدس در رشت، ایجاد محتوا در فضای مجازی و حضور جدی دراین زمینه ازجمله برنامه ها و رودیکردهای مهم صدا و سیمای مرکز گیلان درهفته دفاع مقدس امسال عنوان کرد. دراین راستا ۱۰۰ برنامه درمورد دفاع مقدس در قالب بیش از ۳۰ عنوان در صدا و سیمای مرکز گیلان اجرا می شود.همچنین از دو مستند «مقتدا» با موضوعیت رهبری معظم انقلاب و «قهر و مهر» بیان خدمات بسیج رونمایی می شود.
«محمد رضا داوطلب» معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان نیزگفت: یادواره شهدای طلبه شرق گیلان قبل از آغاز هفته دفاع مقدس در مسجد ملاامیرا شهرستان رودبار برگزار می شود.
وی افزود: رژه ویلچری با حضور ۱۲ ایثارگر رزمنده و جانباز ۷۰ درصد، برگزاری ۱۷۰ یادواره شهدا در ۱۶ شهرستان استان، برگزاری یک دوره مسابقات والبیال نشسته در رشت و لاهیجان، برپایی نمایشگاه دفاع مقدس، ساخت مستند مادران سه شهید بخشی از برنامه های بنیاد شهید دراین هفته خواهد بود.
«فاطمه رفیعی» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز دراین نشست بر لزوم تهیه بانک اطلاعاتی دقیق از بانوان ایثارگر استان، برای الگو سازی نسل جدید تاکید کرد.
وی با اشاره به برنامه کمیته زنان دفاع مقدس افزود: تعامل و همراهی سایر کمیته و دستگاه ها می تواند زمینه ساز موفقیت برنامه ها شود. لذا داشتن بانک اطلاعاتی دقیق از زنان ایثارگر، فعالیت ها، سبک زندگی و ویژگی های رفتاری آنها بسیار مهم و حایز اهمیت است. وی اجرای تئاتر خیابانی، نمایشگاه عکس و دست ساخته های زنان و کودکان، نمایشگاه عکس «زینب های خط مقدم» درنگارخانه مارلیک رشت را از جمله برنامه های این کمیته در هفته دفاع مقدس عنوان کرد.

«فاطمه کریمی» سخنگوی کمیته تحقیق و پژوهش دانشگاه گیلان نیز درپایان تبیین بیانیه گام دوم انقلاب برای جوانان را مورد تأکید قرار داد و گفت: دانشگاه گیلان در طول فعالیت خود ۱۵ شهید در دوران دفاع مقدس و ۳ مدرس شهید انقلاب اسلامی را به این نظام مقدس هدیه کرده است.
وی به ادامه خاکسپاری شهدای گمنام دردانشگاه گیلان و زمینه‌سازی برای آشنایی دانشجویان با شهدای انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: نشست‌های تبیینی، اکران و نقد و بررسی فیلم و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی از جمله برنامه های دانشگاه گیلان درهفته دفاع مقدس خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.