انزلی، چشم انتظار شهردار جدید

انتشار فراخوان برای انتخاب شهردار حذف خواهد شد؟

0 467

مسند شهرداری انزلی به چه کسی سپرده خواهد شد؟ بی‌تردید این روزها با اوضاع و احوالی که تاخت و تاز ویروس کرونا در انزلی رقم زده، مردم کمتر به کسی که قراراست بر مسند شهرداری شهر تکیه بزند، می‌اندیشند اما واقعیت این است که مدیریت شهری انزلی با معضلاتی دست به گریبان است که به جد نیازمند حضور شهرداری آگاه، دلسوز و توانمند  است.  زمانی که صحبت از معضلات مدیریت شهری در انزلی به میان می‌آید، اذهان متوجه موارد متعددی نظیر درآمد ناپایدار شهرداری و روند بودجه نویسی، تخلفات ساختمانی، مدیریت پسماند، کارخانه‌ی کمپوست خمیران، ترافیک، سد معبر، فضای سبز، جمع آوری آب‌های سطحی، مبلمان شهری،  بافت تاریخی، ترافیک، منظر شهری، شنبه‌بازار،  ساختار شهرداری، زیرساخت‌های گردشگری و جذب سرمایه گذار می‌شود. و اما اکنون ششمین  دوره‌ی شورای اسلامی شهر انزلی در صدد انتخاب شهردار برای این شهر است و مردم منتظرند تا ببینند  این شورا سکان شهرداری بندرانزلی را به دست چگونه شهرداری خواهد سپرد.

 یک ماه فرصت برای انتخاب شهردار

«شعبان جعفری» رییس شورای شهر انزلی  در گفت وگو با مروراظهار کرد: فعالیت  ششمین دوره‌ی شورای اسلامی شهر انزلی از روز پنجشنبه ۱۴ مرداد، آغاز شد و در  نخستین جلسه‌ای که  به زودی در ادامه‌ی کار تشکیل خواهیم داد به موضوع انتخاب اعضای کمیسیون‌ها  و نمایندگان  شورای شهر در شورای شهرستان وهمچنین روند انتخاب شهردار خواهیم پرداخت.

مسند شهرداری انزلی به چه کسی سپرده خواهد شد؟ بی‌تردید این روزها با  اوضاع و احوالی که تاخت و تاز ویروس کرونا در انزلی رقم زده، مردم کمتر به کسی که قراراست بر مسند شهرداری شهر تکیه بزند، می‌اندیشند اما واقعیت این است که مدیریت شهری انزلی با معضلاتی دست به گریبان است که به طور جدی نیازمند حضور شهرداری آگاه، دلسوز و توانمند  است.  و اما رییس شورای شهر انزلی در این باره می‌گوید: انزلی با توجه به  معضلات موجود و شرایطی که تحت تاثیر تحریم و همه‌گیری کرونا پدید آمده، نیازمند شهرداری پاک‌دست و توانمند است تا  شاهد شکل‌گیری حرکتی مثبت در آن باشیم.

وی با بیان این که انتخاب شهردار دارای فرایند خاصی است که بر اساس جمعیت و درجه‌بندی شهرها از سوی وزارت کشور تعریف شده، افزود: شهر انزلی با توجه به  معضلات موجود و شرایطی که تحت تاثیر تحریم و همه‌گیری کرونا پدید آمده، نیازمند شهرداری پاک‌دست و توانمند است تا  شاهد شکل‌گیری حرکتی مثبت  در آن باشیم.

این عضو شورا با تصریح بر اهمیت برخورداری شهردار منتخب از روابط عمومی مطلوب یادآور شد: شهرداری می‌تواند موفق باشد که دارای توانمندی لازم برای تبدیل ظرفیت‌های بالقوه‌ی شهر به ظرفیت‌های بالفعل باشد.

جعفری همچنین  بیان کرد: اعضای شورای شهر بر اساس پارامترهای مد نظر خویش و پارامترهای  قانونی تعریف شده، نهایتا به جمع بندی می‌رسند و به امید خدا  طی یک ماه  به معرفی شهردار منتخب اقدام می‌کنند.  لازم به ذکر است که  قبلا مدت زمان سه ماه از سوی وزارت کشور برای معرفی  شهردار توسط شورای  اسلامی شهر تعیین شده بود اما اکنون این مدت  به یک ماه کاهش یافته است.

رییس شورای شهر انزلی در پاسخ به این سوال که  روند انتخاب شهرداربه چه صورت خواهد بود، گفت: به عقیده‌ی من انتشار فراخوان‌ و دریافت رزومه بیشتر از آن که در انتخاب صحیح شهردار نقش داشته باشد، دارای جنبه‌ی تشریفاتی‌ست اما به هر حال این تصمیم که روند مراحل انتخاب شهردار چگونه خواهد بود با تصمیم همه‌ی اعضای شورا تعیین می‌شود.

جعفری تصریح کرد: شهرداری می‌تواند با حمایت شورا و مشارکت شهروندان  دارای عملکرد مناسب باشد که در همه‌ی بخش‌های مربوط به مدیریت شهری دارای دست‌کم  اطلاعات اولیه و توانمندی مناسب متناسب با ظرفیت‌های شهر باشد.

جذب سرمایه‌گذار و ایجاد درآمد پایدار

وی در پاسخ به این پرسش که نخستین انتظارتان از شهردارمنتخب چیست، اظهار کرد: مشکل بزرگی که شهرداری با آن مواجه است، مسئله‌ی توان مالی است. شهردار باید خود از ظرفیتی برخوردار باشد که بر ظرفیت‌های شهر بیافزاید و این گونه نباشد که بودجه‌ی شهر تنها  بر عوارض و ساخت و ساز،  متکی باشد. همه می‌دانیم که شهرداری اعتبار دولتی ندارد و بودجه‌ی شهرداری از جیب  شهروندان تامین می‌شود، از این رو با توجه به مشکلات اقتصادی، مشارکت مردم در بخش پرداخت عوارض  نه تنها در انزلی  بلکه درسراسر کشور کاهش یافته است.  پس انتظار می‌رود شهردار منتخب با توجه به ظرفیتی که دارد از نیروی  بدنه‌ی شهرداری نهایت استفاده را داشته باشد و همچنین به جذب سرمایه‌گذار به ویژه درعرصه‌ی گردشگری بپردازد.

  آشنایی با  مشکلات  شهر و شهرداری

و اما «حسن احمدی فرد» دیگر عضو شورای شهر انزلی با تاکید بر پایان یافتن زمان رقابت‌ها و اهمیت  شکل گرفتن تعامل وهمدلی بین اعضای شورای اسلامی شهر انزلی  اظهار کرد:  شهردار منتخب باید با مشکلات شهر و شهرداری به خوبی  آشنا باشد، از این رو به نظرم اگر شهردار آینده از بدنه‌ی شورا و شهرداری انتخاب شود، می‌تواند عملکرد مفیدتری داشته باشد.

ریسک‌پذیری  صفت دیگری است که این عضو شورا به عنوان یکی از ویژگی‌هایِ  شهردار موفق از آن یاد کرد و افزود: فردی باید بعنوان شهردار معرفی شود که در کنار پرداخت حقوق پرسنل شهر توانایی اجرای پروژه‌هایی که در اولویت قراردارند داشته باشند. بعنوان مثال مردم انزلی سال‌هاست که  چشم‌انتظار ساماندهی میدان اصلی شهر هستند بنابراین این موضوع باید مد نظر قرار گیرد.

وی همچنین  درباره‌ی روند انتخاب شهردار گفت: انتخاب شهردار در چند دوره‌ی اخیر با انتشار فراخوان انجام شد، اما به نظرم  نتیجه‌ی آن موفقیت‌آمیز نبود. به عقیده‌ی من روش بهتر این است که بررسی‌های لازم روی گزینه‌های مناسبی که می‌شناسیم و از توانمندی آنها در کمک به شهر در وضعیت بحرانی موجود آگاهیم، انجام شود و پس از تعامل و همفکری و رسیدن به گزینه‌ی واحد، شهردار منتخب را معرفی کنیم.

 شهردار بومی

«مه‌سیما نصیری» عضو دیگر شورای اسلامی شهر انزلی هم درباره‌ی نخستین انتظارش از شهردار منتخب به مرور گفت: شهرداری که از توانمندی لازم برخوردار باشد و با روابط عمومی مناسب در سطح کشور شناخته شده باشد، می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار موفق باشد و نتیجه‌ی  حضور سرمایه‌گذاران  قَدَر در انزلی می تواند به کاهش مشکلات شهر به ویژه در حوزه‌ی اقتصاد و بیکاری کمک کند.

وی  در بخشی  ازسخنانش تصریح کرد: توانایی، آگاهی، تحصیلات مرتبط و برخورداری از سوابق مدیریتی کمک می‌کند تا یک شهردار درانجام وظایفش موفق باشد. موضوع دیگری  که باید به آن توجه داشت این است که شهردار منتخب باید بومی و آشنا با فرهنگ مردم انزلی باشد و متناسب با آن رفتار کند. محیط زیست،  فعالیت‌های فرهنگی،  اهمیت بناهای تاریخی و مشارکت  مطلوب سازمان میراث فرهنگی در حفظ آثار ثبت شده از دیگر مواردی است که این عضو شورا بر اهمیت آن  تاکید  و بیان کرد: مطالبات مردم از مدیریت شهری نباید درسطح آسفالت معابر باشد و باید با  وسعت دید بیشتر به موضوع نگاه کنیم و این امر نیازمند آن است که همه‌ی مسوولان شهر دست به دست هم بدهند تا بتوانند شهر را با هم بسازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.