برخی واحدهای بومگردی چراغ خاموش فعالیت کنند

سختگیری های صنفی و اماکن موجب شد؛

0 206

رییس جامعه اقامتگاه‌های بومگردی کشور از تعطیلی ۵۰۰ تا ۷۰۰ اقامتگاه بومگردی خبر داد و گفت: این تعداد بوم گردی به دلیل کسادی بعد از کرونا، پلمپ و توقیف از رده خارج شدند و یا مجوزشان تمدید نشد، درحالی‌که فقط ۲۰۰-۳۰۰ بومگردی به این آمار اضافه شد.

در گیلان ۲۰۵ اقامتگاه بومگردی فعالیت رسمی دارند که بالغ بر ۹۹ درصد این واحدها در مناطق روستایی واقع شده‌اند.

 به گفته «یاور عبیری» سه هزار اقامتگاه بومگردی در کشور فعال است که با در نظر گرفتن به‌طور میانگین سه اشتغال برای هر بومگردی با ۹ هزار شاغل در حال فعالیت هستند. این بومگردی‌ها اما در شرایطی که بعد از سال‌های کرونا و کسادی آن و پس از آن با مشکلات پیش‌آمده طی یک سال و نیم گذشته با پلمب و توقیف به ‌دلیل عدم رعایت حجاب، اوضاع خوبی ندارند. سختگیری‌ها موجب شده درعین‌حال که بسیاری از اقامتگاه‌ها غیرفعال می‌شوند، اقامتگاه‌های غیرمجاز رشد قارچ‌گونه‌ای داشته باشند.

وی اضافه کرد: کاهش توان اقتصادی مردم علاوه بر صدور مجوز به خانه کاشانه‌ها و مدارس برای پذیرش مسافران، در افت زیاد پذیرش اقامتگاه‌‌‌های بومگردی تاثیرگذار بوده است. بطوریکه آمارها نشان می‌دهد نوروز سال ۱۴۰۲ ضریب اشغال بومگردی‌ها حدود ۵۶ درصد بود‎.

بنابر آمارهای جامعه اقامتگاه‌های بومگردی گیلان؛ در این استان ۲۰۵ اقامتگاه بومگردی فعالیت رسمی دارند که بالغ بر ۹۹ درصد این واحدها در مناطق روستایی واقع شده‌اند.

تعطیلی زیر یک درصد بومگردیهای گیلان

«کریم رجب پور» در گفتگو با مرور با بیان اینکه فعالیت بومگردی‌های گیلان به لحاظ شرایط اقلیمی و نزدیکی به پایتخت و سایر استانهای همجوار از سایر مناطق کشور متفاوت و متمایز است گفت: این واحدهای گردشگری در طول سال همواره پذیرای مسافران و گردشگران هستند.

 وی با اشاره به وجود مشکلات مالی و بانکی واحدهای بومگردی تأکید کرد: درگیلان طی یکسال گذشته تعطیلی واحد بومگردی نداشتیم اما برخی از این واحدها با وجود اینکه در دریافت وام بانکی و دریافت برخی مجوزها در مضیقه هستند به فعالیت خود حتی به طور محدود ادامه می‌دهند که این به معنی تعطیلی و توقف فعالیت در آنها نیست. شاید این تعطیلی در این واحدها کمتر از یک درصد بوده باشد.

 رجب پور تأکید کرد: در حال حاضر در استان تعداد ۲۰۵ واحد بومگردی به فعالیت مشغول است و برخی دیگر در نوبت دریافت پروانه بهره برداری هستند و در این میان تعدادی واحد نیز بدون پروانه فعالیت دارند که در حال حاضر در زمره آمار رسمی قرار نمی‌گیرند.

برخی از فعالین گردشگری در حوزه بومگردی از تعطیلی ۱۱ واحد طی یکسال گذشته در استان خبر دادند.

وی در خصوص اشتغالزایی ایجاد شده از سوی اقامتگاه‌های بومگردی نیز تصریح کرد: به دلیل اینکه حدود ۹۹ درصد این واحدها در مناطق روستایی احداث شده‌اند، عمدتا از جوانان روستایی بعنوان نیروی کار بهره می‌برند و از آنجایی که بومگردی‎های گیلان در طول سال همیشه پذیرای مسافرین هستند این اشتغال زایی پایدار بوده است.

 وی درباره تختهای اقامتی این واحد‌ها در سطح استان نیز افزود: به لحاظ اینکه هر واحد بومگردی مجاز به پذیرش ۲۰ الی ۴۰ مسافر است و برخی از این واحدها مجهز به تخت و مابقی کف خوابی دارند آمار دقیقی از میزان تخت اقامتی به طور کلی در اختیار نیست.

در عین حال برخی اخبار غیر رسمی در این حوزه از تعطیلی ۱۱ واحد بوم گردی به دلیل مشکلات مالی و صنفی طی یکسال گذشته در استان خبر دادند.

بومگردی هایی که به دنبال تمدید نمی روند

شاید تعطیلی به معنای توقف کامل فعالیت نداشته باشیم اما بسیاری از همکاران ما به دلیل سخت گیری‌های صنفی و اماکن برای مجوز جدیدی در سال بعد اقدام نکردند.

سختگیریهای صنفی و اماکن موجب شده برخی از واحدهای بومگردی بدون تمدید مجوز به طور چراغ خاموش فعالیت کنند.

یک مدیر اقامتگاه بومگردی در گیلان با بیان این مطلب به مرور تأکید کرد: اماکن استان به هیچ عنوان برای بومگردی‌ها حریم خصوصی قایل نیست و اصلا این حق را به رسمیت نمی‌شناسد. تا جاییکه به مدیران بومگردی اعلام کرده؛ این واحدها مکان عمومی بوده و هر زمان می‌تواند برای بازدید و تعلیق واحد اقدام کند.

 وی با بیان اینکه دریافت مجوزها برای واحدهای بومگردی بسیار سختگیرانه و دشوار شده است و مسؤولان گردشگری نیز در این موضوع سهیم هستند اضافه کرد: این سختگیریها موجب شده برخی از واحدها بدون تمدید مجوز به طور چراغ خاموش فعالیت کنند.

این فعال بومگردی در ادامه تصریح کرد: گیلان به دلیل اینکه مقصد گردشگری در کشور است نیازمند افرایش اقامتگاه‌های بومگردی است. طبق ضوابط خاصی که این واحدها برای پذیرش مسافر دارند، قادر به جذب و پذیرش همه نوع مسافر نیستند و اغلب اقامتگاه‌ها به دنبال ارایه خدمات به گردشگران و مهمانان خاص هستند تا دچار مشکلات پلمپ ناشی از عفاف و سایر محدودیتها نشوند.

وی ادامه داد: سختگیری‌ها و مشکلات صنفی باعث شده طیف زیادی از مسافرانی که در این اقامتگاه‌ها پذیرش نمی‌شوند به سمت خانه کاشانه‌ها و ویلاهای غیرمجاز روی بیاورند. هر چند که با توجه به مقررات خاص بومگردی ها، فعالیت این خانه‌ها و ویلاهای خصوصی تداخلی برای ما ایجاد نکرده و اگر نباشند مشکلات زیادی در اسکان مسافران به گیلان پیش خواهد آمد.

 لازم به ذکر است: گیلان دارای ۳۱۸۰ واحد اقامتی با ۱۵ هزار و ۴۲۹ اتاق، ۴۹ هزار و ۱۰۶ تخت و ۳۹۲ مجتمع بین‌راهی است. از ابتدای سال تاکنون حدود ۸۵ میلیون نفر شب اقامت در استان ثبت شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.